FA EN

KOOSHAN

لبنیات در بارداری


محصولات لبنی منابعی عالی از کلسیم، پروتئین، ویتامین D، فسفر و دیگر ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری هستند. همانطور که میدانید این مواد مغذی تاثیر بسزایی در رشد استخوان ها، سلامت دندان‌ها و قلب و عروق و ماهیچه ها دارد. باید بدانیم که یک مادر باردار ممکن است در دوران  بارداری نیاز بیشتری به این مواد غذایی داشته باشد در این مطلب سعی داریم در این مورد بیشتر صحبت کنیم


کلسیم برای رشد استخوان و دندان جنین ضروری است و همچنین به حفظ ضربان قلب منظم مادر و جنین کمک می‌کند. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، شیر و محصولات لبنی بهترین منبع کلسیم هستند، اما باید بدانیم که چه میزان از این مواد لبنی و کدام یک را در دوران بارداری مصرف کنیم .
بطور معمول در دوران بارداری، باید سه تا چهار وعده غذاهای سرشار از کلسیم در هر روز را خورد ، به شکلی که ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم را برای مادر و جنین فراهم کنند. شما می‌توانید همه ی مواد مغذی مورد نیازتان را از محصولات لبنی بدون چربی یا کم‌چربی دریافت کنید. انتخاب مواد لبنی کم چرب یا پرچرب بستگی به میزان وزن و یا بهتر بگوییم اضافه وزن شما، همچنین شرایط بدنی شما دارد که بهتر است در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید


نکته مهمی که خیلی باید به آن توجه کرد این است که هر محصول لبنی غیر پاستوریزه در طول بارداری نباید مصرف شود. مادر و جنین در طول بارداری باید از لیستریا (بیماری خطرناک برای مادر و جنین) دور بمانند.
برای اطلاعات بیشتر در این باره میتوانید مطلب "خطرات مصرف شیر خام در بارداری" را مطالعه کنید

مطلب مرتبط: خطرات مصرف شیر خام در بارداری


یک نمونه رژیم غذایی سرشار از کلسیم با لبنیات


صبحانه : روز  خود را با یک کاسه غلات صبحانه یا جو دوسر پرک و شیر شروع کنید. اگر خیلی اهل صبحانه خوردن نیستید، فقط یک لیوان شیر بخورید.
عصرانه : معمولا مادران باردار نیاز به خوردن عصرانه دارند برای این منظور، با یک کاسه ماست همراه کمی آجیل از خودتان پذیرایی کنید. اگر هم می‌خواهید قهوه یا هات‌چاکلتی را با پودرهای آماده درست می‌کنید، به جای آب از شیر استفاده کنید تا محتوای کلسیم آن را زیاد کنید.
وعده های اصلی :
در غذاهایی مثل پورهٔ سیب‌زمینی، پاستا با پنیر، سس پنیر و اسموتی‌های میوه و پودینگ‌ها از شیر غنی‌شده با کلسیم هم می‌توانید استفاده کنید. همچنین سبزیجات تازه را با ماست مخلوط کنید، روی ساندویچ و سالادتان هم تکه‌های پنیر یا پنیر رنده‌شده بریزید.

ماست یک محصول لبنی سالم و سرشار از کلسیم در دوران بارداری


ماست محصولی سالم است و حاوی مواد مغذی فراوانی می باشد. ماست محصول لبنی است حاوی کلسیم می باشد. کلسیم نه تنها برای استخوان ها ضروری است بلکه برای رشد جنین نیز لازم است.
 همچنین ماست حاوی پروبیوتیک است ، باکتری موجود در ماست به رشد جنین کمک میکند و مزایای زیادی نیز دارد. این باکتری هضم را راحت می کند و باعث می شود در طول بارداری مشکلات گوارشی نداشته باشید
 

عدم تحمل لاکتوز هنگام مصرف لبنیات در بارداری


افرادی که بعد از مصرف محصولات لبنی دچار مشکل می شوند احتمالاً از عدم تحمل لاکتوز رنج می برند. اگر شما هم بعد از مصرف لبنیات در بارداری مانند نوشیدن شیر یا خوردن بستنی و خامه احساس می کنید معده تان به هم می ریزد احتمالاً دچار این مشکل هستید. عدم تحمل لاکتوز در افرادی بروز می کند که بدنشان فاقد آنزیم لاکتاز است. آنزیمی که به تجزیه و جذب لاکتوز، همان قند موجود در محصولات لبنی، کمک می کند. اگر لاکتوز به خوبی هضم نشود باعث بروز علائم آزاردهنده در کولون و در تمام بدن می شود. طبق آمارهای جهانی میلیون ها نفر در سرتاسر جهان به این مشکل دچار هستند. در ادامه علائم نشان دهنده عدم تحمل لاکتوز را عنوان می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.
 

نشانه های عدم تحمل لاکتوز


بیرون روی که بیش از 5 روز طول می کشد
کاهش وزن ناخواسته
استفراغ مداوم
مدفوع سیاه رنگ
اسهال خونی یا خون روشن در مدفوع
خستگی بی دلیل
درد در ناحیه معده که بهبود می یابد و یا با خوردن غذا تشدید می شود
تب مداوم
درد در حین دفع مدفوع

مطلب مرتبط: 6 فراورده لبنی که پایین ترین میزان لاکتوز را دارند

 

رژیم غذایی عدم تحمل لاکتوز در بارداری


حتی اگر توانایی گوارش لاکتوز را نداشته باشید، احتمالا لازم نیست تمام محصولات لبنی را کنار بگذارید. تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر کسانی که توانایی گوارش لاکتوز (قند موجود در شیر) را ندارند، می‌توانند حداقل یک فنجان شیر مصرف کنند.

در زیر با پنج روشی که می‌توانید لبنیات را در صورت عدم توانایی برای گوارش لاکتوز به رژیم خود اضافه کنید آشنا می‌شوید. (حتما فهرست منابع دیگر کلسیم را از نظر بگذرانید)

  •   شیر کم لاکتوز بنوشید یا قطره‌های آنزیم بدون نیاز به نسخه پزشک (که به شکستن لاکتوز کمک می‌کند) را به شیر اضافه کنید.
  • همچنین می‌توانید از مکمل‌های آنزیم (لاکتاز) برای کمک به گوارش راحت‌تر لاکتوز استفاده کنید. (حتما درباره مصرف لاکتاز یا هرگونه مکمل دیگر با پزشک یا مامای خود مشورت کنید) .
  • آن را تقسیم کنید. نصففنجان شیر (خصوصا شیر خالص یا ۲ درصد) را چهار بار در روز همراه یا غذا یا میان‌وعده بنوشید. چربی شیر، گوارش را کند می‌کند و هضم لاکتوز را تسهیل می‌بخشد.  با غذا شیر بنوشید. شیر وقتی با غذا ترکیب می‌شود گوارش آن آسان‌تر است، خصوصا با غذاهای فیبر بالا.
  •    پنیرهای کم چرب یا سفت و کهنه مصرف کنید. بیش از نیمی از لاکتوز پنیرهای کم چرب در روند تهیه گرفته شده است. پنیرهای سفت کمترین مقدار لاکتوز را دارند.
  •    ماست بخورید. ماست می‌تواند جایگزین فوق‌العاده‌ای برای شیر باشد. ماست همچنین حاوی باکتری‌های مفید است که به گوارش لاکتوز کمک می‌کند.


سالم بمانیدو شاد

گروه تولید محتوای کوشان

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر