FA EN

KOOSHAN

لبنیات و رشد قدی در نوجوانی


دوران نوجوانی به طور معمول در دختران و پسران متفاوت است و دومین دوره جهش رشد بعد از سال اول تولد در طول زندگی است، به نحوی که حدود ۲۵ درصد از رشد قدی بزرگسالان در طول دوران نوجوانی به دست می آید.
در اين سنين، سرعت رشد قد به دليل زياد شدن ترشح هورمون رشد بيشتر است. اين رشد سريع در دختران در سنين 14-12 سالگي و در پسران در 16-14 سالگي اتفاق مي‌‌افتد. دوران سرعت رشد قدي براي استحكام توده استخواني بسيار مهم است به همين دليل استفاده از غذاهاي مفيد براي دستيابي به اين منظور ضروري و هميشه مورد تاكيد بوده است. همچنين 50% وزن بزرگسالي فرد در اين دوران، حاصل مي‌‌شود.


پدیده جهش رشد در دوران نوجوانی، نیاز فرد به انرژی و مواد غذایی را افزایش می دهد. نیازهای تغذیه ای طی دوران جوانی و نوجوانی بیشتر از سایر دوران های زندگی است. چرا که کمبود غذایی و مصرف ناکافی مواد مغذی موردنیاز در این دوران می تواند به تاخیر روند و بلوغ جنسی منجر شود. همچنین، تغذیه مناسب در این دوران می تواند از بیماری های مزمن غیر واگیر دوران بزرگسالی از جمله بیماری های قلبی عروقی و پوکی استخوان پیشگیری کند.


لبنیات و رشد قدی در نوجوانی


در دوران نوجوانی نیاز به مواد معدنی و املاحی همچون کلسیم، فسفر، آهن، روی و… بیش از سال های قبل می شود. نکته قابل توجه آن که بین ۵۰  تا ۶۰ درصد از حداکثر توده استخوانی که فرد در میانسالی خواهد داشت، در دوران بلوغ تشکیل می شود. بنابراین دریافت مقادیر کافی از کلسیم و فسفر برای تشکیل توده استخوانی سالم و مستحکم ضروری است و شیر و لبنیات بهترین منابع غذایی هر دو عنصر کلسیم و فسفر محسوب می شود.


محصولات لبنی که به رشد قدی کمک می کنند


ماست معمولاً از شیر گاو تهیه می شود. ماست حاوی ویتامین ها و مواد معدنی معمولی مانند کلسیم ، پتاسیم ، ویتامین C ، ویتامین D ، روی ، اسید لاکتیک و پروبیوتیک ها است که نه تنها جوانه های چشایی را تحریک می کنند بلکه برای دستگاه گوارش نیز مفید هستند. به طور خاص ، ماست سرشار از ویتامین D است که به تسریع در جذب کلسیم به بدن کمک می کند و از این طریق مقاومت بدن را افزایش می دهد و به افزایش قد در نوجوانان کمک می کند.


پنیر همچنین به افزایش قد فرزندان کمک مناسبی می کند. از آنجا که پنیر با انعقاد و تخمیر شیر از گاو یا بز تهیه می شود ، حاوی ویتامین A ، ویتامین B ، ویتامین D ، ویتامین E ، کلسیم ، پروتئین ، روی ، فسفر و غیره است. پنیر حاوی کلسیم است که ۳-۶ برابر بیشتر از شیر و ماست است بنابراین برای افزایش قد مفید است.


کره که از شیر گاو تهیه می شود ، برای پخت و پز یا با نان سرو می شود. کالری موجود در کره با یک قاشق غذاخوری کره حاوی حدود ۱۰۱ کالری بسیار زیاد است. علاوه بر این ، ۴۰۰ اسید چرب مختلف در کره وجود دارد. به طور خاص ، کره همچنین سرشار از ویتامین A ، ویتامین D ، ویتامین E ، ویتامین K2 و ویتامین B12 است. افزودن کره به رژیم های غذایی روزانه انرژی لازم را برای بدن فراهم می کند و فعالیت های بدنی را به صورت مؤثرتر انجام می دهد و در نتیجه افزایش قد را تسهیل می کند. ویتامین های موجود در کره همچنین سلامت استخوان و مفاصل را تقویت می کنند و به رشد و ضخامت استخوان ها کمک می کنند و از این طریق افزایش قد را به وضوح بهبود می دهند.

مطلب مرتبط: با این تکنیک ها عدم تمایل کودکان به مصرف شیر را با بررسی و رفع کنید


سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر