FA EN

KOOSHAN

دیابتی ها با خیال آسوده ماست مصرف کنند

ماست در فرهنگ ایرانی ها و خاورمیانه معمولا بعنوان میان وعده و یا کنار وعده اصلی همواره گزینه مهم و پیش رویی بوده است . ماست تازه که از شیر بدست می آید اگر در ترکیب با ماده دیگری مانند شکر نباشد کربوهیدرات کم و پروتئین بالایی دارد. با توجه به کربوهیدرات پایین که دارد باعث افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نخواهد شد.
حتی ممکن است مصرف ماست مزایای بیشتری برای افراد مبتلا به دیابت داشته باشد.

لبنیات میان وعده آخر شب دیابتی ها

رابطه کربوهیدرات و دیابت

به‌طور کلی کربوهیدرات‌ها با سرعت‌های متفاوتی در بدن هضم و جذب می‌شوند که این را «شاخص گلیسمی» می‌گویند.
شیر و لبنیات شاخص گلیسمی پائین دارند؛ زیرا قند طبیعی آن‌ها یا لاکتوز با سرعت کمی در بدن تجزیه‌شده و سبب افزایش فوری قند خون پس از مصرف نمی‌شود.
از طرفی لبنیات منبع غنی از کلسیم هستند که برای حفظ استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است. در افراد دیابتی به دلیل این‌که احتمال پوکی استخوان در آن‌ها بیشتر است، مصرف منابع حاوی کلسیم اهمیت بیشتری دارد.


ماست و میزان قند خون و دیابت

چرا از بین لبنیات تاکید بیشتری بر مصرف ماست برای افراد دارای دیابت می باشد .
غذاهای تخمیر شده مانند ماست حاوی باکتری های مفیدی به نام پروبیوتیک هستند. نشان داده شده است که پروبیوتیک ها سلامت روده را بهبود می بخشند. تحقیقات در مورد سلامت روده ادامه دارد، اما باکتری‌های روده و سلامت کلی می‌توانند در تعدادی از شرایط سلامتی از جمله چاقی و دیابت نقش داشته باشند.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که مصرف ماست ممکن است با سطوح پایین گلوکز و مقاومت به انسولین و همچنین کاهش فشار خون سیستولیک مرتبط باشد. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل مجله تغذیه از 13 مطالعه اخیر به این نتیجه رسید که مصرف ماست، به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در افراد سالم و مسن کاهش دهد.

ماست هایی که حاوی 15 گرم یا کمتر کربوهیدرات در هر وعده هستند برای افراد دیابتی ایده آل هستند.

به دنبال ماست هایی باشید که پروتئین بالایی دارند و کربوهیدرات کمی دارند. ماست پکیده کوشان یک ماست غلیظ شده با میزان کربوهیدرات پایین 3.6 گرم و پروتئین بالای 10 گرم می باشد و می تواند برای افراد دیابتی یک گزینه بسیار عالی باشد.

 

چه ماستی برای افراد دیابتی پیشنهاد میشود ؟


ماست در انواع و برند های مختلف وجود دارد. ماست های کم چرب، پرچرب، همزده، چکیده، یونانی، ایسلندی، استرالیایی. ممکن است از خود بپرسید که آیا نوع ماست نسبت به سایرین برای افراد دارای دیابت مناسب‌تراست؟ پاسخ همه این است که هر نوع ماست غلیط شده و بدون افزودنیهایی مانند شکر که میزان کربوهیدرات را بالا میبرند، میتواند مناسب باشد.

بهتر است ماست ساده مورد علاقه خود را انتخاب کنید و خودتان طعم دهنده های سالم مورد نظر را اضافه کنید.اضافه کردن انواع میوه های قندی و شیرین ممکن است میزان کربوهیدرات را بالا ببرد. به این ترتیب، می توانید اندازه سروینگ و قندهای اضافه شده را کنترل کنید. ترکیبی از زغال اخته تازه و خلال بادام را امتحان کنید. همچنین می توانید دانه کتان آسیاب شده، دانه چیا و توت فرنگی ورقه شده را اضافه کنید.
بسیاری از سبزی های معطر خشک مانند نعنا، پونه، ریحان،آویشن نیز می توانند گزینه خوبی برای طعم دادن به ماست ساده شما باشند

تا آنجا که می توانید از شیرین‌کننده‌های مصنوعی دوری کنید، میوه‌های تازه راهی سالم‌تر و طبیعی‌تر برای شیرین کردن ماست هستند. شما حتی می توانید به عنوان یک راه سریع برای شیرین کردن طبیعی ماست خود را با سس سیب شیرین نشده مخلوط کنید.

اعتدال و میانه روی در هر چیزی یک عنصر کلیدی است. وزارت کشاورزی ایالات متحده در حال حاضر توصیه می کند که بزرگسالان روزانه سه وعده لبنیات مصرف کنند. در حالی که این توصیه در میان برخی از کارشناسان بهداشتی بحث برانگیز است، بررسی قند خون پس از خوردن ماست راهی عالی برای شناسایی تاثیر ماست بر شماست.

چند پیشنهاد جذاب برای مصرف ماست توسط دیابتی ها
 

نکاتی که دیابتی ها برای مصرف ماست باید رعایت کنند؟


اگر می خواهید روده ها از پروبیوتیک ها بهره مند شوند، ماستی را انتخاب کنید که حاوی کشت های زنده و فعال باشد.
به دنبال ماست هایی باشید که پروتئین بالایی دارند و کربوهیدرات کمی دارند.ماست های غلیظ شده مانند ماست یونانی یا ماست چکیده می توانند گزینه های خوبی باشند
طعم هایی را انتخاب کنید که بیش از 10 گرم شکر و 15 گرم کربوهیدرات در هر وعده نداشته باشند.
در هنگام خرید میزان کربوهیدرات ماست های مختلف را مورد بررسی قرار دهید  و ماستی را انتخاب کنید که کربوهیدرات کمتری داشته باشد .

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر