FA EN

KOOSHAN

ماست چگونه از سرطان روده بزرگ پیشگیری می کند


شاید تصور خیلی از ما آدم ها بر این باشد که بیماری ها اغلب ارثی هستند اما میتوان گفت که سبک زندگی ما می تواند تاثیر منفی در سلامت و ایجاد بیماری ها داشته باشد .
بسیاری از سرطان‌های روده بزرگ به دلیل عوامل ناشی از سبک زندگی و افزایش سن ایجاد می‌شوند و تعداد کمی از موارد به خاطر اختلالات ژنتیکی ارثی اتفاق می‌افتند. عوامل خطر شامل مواردی همچون نوع رژیم غذایی، چاقی، سیگارکشیدن و نداشتن فعالیت جسمانی کافی است. عوامل مرتبط با رژیم غذایی که خطر این بیماری را افزایش می‌دهند شامل گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده و همچنین مصرف زیاد الکل می‌باشد.


با تغییر سبک زندگی و داشتن رژیم غذایی درست می توان از وجود بسیاری از بیماریها مانند سرطان روده بزرگ پیشگیری کرد .
ماست یکی از این مواد غذایی است که اگر در رژیم غذایی گنجانده شود به پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک می کند . فلور روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتری‌ها است؛ بسیاری از این باکتری‌ها برای گوارش بهینه غذا مفیدند. دسته‌ای از این باکتری‌ها که به باکتری‌های پروبیوتیک معروف هستند علاوه بر کمک به گوارش، مولکول‌های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامین‌ها و و آنتی بیوتیک‌های مختلف را تولید می‌کنند که برای بدن مفید هستند. منبع باکتری‌های پروبیوتیک، لبنیات مخصوصا ماست پروبیوتیک هستند.


مطالعه ای که توسط محققان دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون صورت گرفته است، تأثیر مصرف ماست در کاهش احتمال ابتلاء به سرطان روده را مورد بررسی قرار داده و نشان می‌دهد مصرف حداقل دو وعده ماست در هفته احتمال ابتلای مردان به سرطان روده را ۲۶ درصد کاهش می‌دهد. البته هنوز نتایج مشابهی در زنان دیده نشده است.


ماست چگونه از سرطان روده بزرگ پیشگیری می کند


براساس این مطالعات، علت اصلی مفید بودن مصرف ماست برای جلوگیری از رشد و تکثیر غیرعادی سلول‌های روده، خواص ضد التهابی آن است و حتی مصرف این ماده لبنی در دو وعده یا بیشتر، تا ۲۶ درصد از ابتلا به سرطان روده در مردان جلوگیری می‌کند.
 تحقیقات یک گروه تحقیقاتی نشان می‌دهد که دو ماده پروبیوتیک موجود در ماست با نام لاکتوباسیلوس بولگاریکوس و استریپتوکوکوس ترموفیلوس از سرطانی شدن سلول‌های روده که اغلب به دلیل تشرح آنزیم‌های دفع و اسید صفرا به وجود می‌آید، جلوگیری می‌کند. این دو ماده خاصیت ضد سرطانی دارند و با کاهش اسید روده، التهاب و سرطان را کاهش می‌دهند.

 

 برای دیدن مطالب مرتبط با این موضوع به انتهای همین صفحه مراجعه کنید

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر