FA EN

KOOSHAN

مبتلایان به ام اس MS شیر کم چرب مصرف کنند


بیماری ام‌اس به عنوان یک بیماری‌های اتوایمیون (خودایمنی) شناخته می‌شود. در این بیماری سیستم ایمنی بدن آنتی‌بادی بر ضد غلاف میلین، غلاف اطراف فیبر‌های سلول‌های عصبی در مغز و طناب نخاعی ساخته و در نتیجه سیستم عصبی مرکزی و انتقال پیام‌های عصبی در طول این سلول‌ها را دچار مشکل می‌کند. در نتیجه این پاسخ ایمنی پلاک‌هایی بر روی این غلاف ایجاد شده و به دنبال آن انتقال پیام‌های عصبی دچار مشکل می‌شود و باعث ایجاد اختلال در ارسال پیام‌های عصبی مربوط به عضلات، چشم و پیام‌های حسی می‌شود.
یکی از پروتئین‌های غلاف میلین که بدن علیه آن آنتی‌بادی می‌سازد، MOG نام دارد. یکی از پروتئین‌های شیر که بوتروفیلین نام دارد ساختاری شبیه MOG دارد. بنابراین ممکن است بدن علیه این پروتئین شیر نیز آنتی‌بادی تولید کند. توصیه به نخوردن شیر و لبنیات در متون قدیمی احتمالا به علت وجود همین پروتئین در شیر بوده است.

جالب است بدانید که این پروتئین در غشای گلبول‌های چربی شیر وجود دارد. یعنی پروتئین مضر شیر در شیرِ بدون چربی وجود ندارد و مقدار آن در شیر کم‌چرب بسیار اندک است. شیر کم‌چرب و بدون چربی نه تنها مضر نیست، بلکه به تأمین کلسیم، ویتامین D و پروتئین مورد نیاز بدن کمک می‌کند. به علاوه نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد که خوردن لبنیات به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.
از طرف دیگر در بررس يهاي اخير نيز مطالعات نشان داده است که نوشيدن شير توسط مادران باردار احتمال ابتلا نوزاد به ام اس را کاهش ميدهد. ويتامين D نقش مهمي در مقاومت دستگاه ايمني و در نتيجه جلوگيري از ابتلا به بيماري هايي مانند ام اس و پارکينسون دارد .شير از منابع مهم ويتامين D است. افزايش مصرف روزانه ويتامين Dخطر برگشت پذيري بيماري ام اس را کاهش ميدهد.
به نقل از سوده رازقی جهرمی، دکترای تخصصی علوم تغذیه و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان
 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر