FA EN

KOOSHAN

چگونه می توان پنیر پیتزا را سالم نگهداری کرد


امروز میخواهیم در رابطه با نگهداری درست پنیر پیتزا صحبت کنیم و اینکه ایا پنیر پیتزا نیز کپک می زند ؟ و تا چه مدت می توان پنیر پیتزا را سالم نگهداری کرد و یا شرایط نگهداری درست پنیر پیتزا چگونه است ؟
کپک ها بخش جدایی ناپذیری از صنعت مواد غذایی هستند .کپک در مواد غذایی ممکن است در برخی موارد بسیار خطرناک باشه .
سرعت انتشار کپک در مواد غذایی مختلف متفاوت است وهمانطور که می دانید مواد غذایی مختلف با توجه به ساختارشون شرایط نگهداری متفاوت دارند.
 یک تولید کننده یا فروشنده شبیه به یه مادر است که مراقب فرزندان خود است تا از هر گزندی مصون بمانند .فروشنده و تولید کننده همین کار را نسبت به محصولاتشون انجام میدهند تا مواد غذایی تا رسیدن به دست مشتری کمترین آسیب را ببیند .اما اگر محصولی به دست شما میرسه و بعد از ان ممکنه به دلیل نگهداری نادرست خراب بشه شما نقش اون برادر یا خواهر بزرگتر را داشتید که بچه را بدستتون سپردن ولی درست مواظبش نبودید .


مدت زمان و شرایط نگهداری پنیر پیتزا


با توجه به ساختار متفاوتی که پنیر های پیتزا از انواع دیگر پنیر دارند امروز میخواهیم در مورد شرایط نگهداری درست پنیر پیتزا و جلوگیری از فاسد شدن و کپک زدن پنیر پیتزا صحبت کنیم .قبلا از اون شما باید بهترین پنیر پیتزا را انتخاب کنید .
با توجه به اینکه قبلا در دانستنی های غذایی در رابطه با کپک پنیر صحبت کرده ایم می دانید که پنیر یک ماده غذایی است که در فرایند تولیدش از برخی کپک ها استفاده می شود .یک متخصص تهیه و تولید پنیر نقل می کند : پنیر از بسیاری جهات کپک زده است. به استثنای قابل توجه پنیرهای تازه که قرار است مدت کوتاهی پس از تولید مصرف شوند (موزارلا، ریکوتا، کیزو فرسکو، و غیره)، بیشتر پنیرها طعم و بافت متمایز خود را مدیون کیمیاگری میکروبیولوژیکی هستند که در هنگام کپک زدن، باکتری ها و … سایر میکروارگانیسم ها از پروتئین ها و قندهای موجود در شیر استفاده می کنند و آنها را به طیف گسترده ای از ترکیبات طعم دهنده تبدیل می کنند.


بنابراین در چه شرایطی ممکن است پنیر خراب شود، یا کپک پنیر خطرناک باشد : کپک بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند پنیر سازی است. تقریباً هیچ یک از آنها شما را نمی کشد، اما می تواند بر طعم و بافت پنیری که روی آن رشد می کند تأثیر منفی بگذارد یا حداقل طعم آن را با آنچه که تصور می شد متفاوت کند. اغلب اوقات، اگر مقداری کپک می‌بینید، می‌توانید آن را قطع کنید - تقریباً یک یا دو سانت در اطراف و زیر نقطه کپک را جدا کنید ، اگر می‌خواهید در مورد آن واقعاً سخت‌گیر باشید - به خصوص اگر با پنیر سفت‌تری کار می‌کنید.


نشانه های پنیر پیتزای خراب


برای اینکه نشانه های پنیر خراب را بشناسیم باید با بافت انواع پنیر پیتزا آشنایی داشته باشیم تا هرگونه تغییری در ظاهر و بافت پنیر پیتزا را متوجه شده و جلوی خراب شدن آن را بگیریم .
یکی از علائم خراب شدن پنیر پیتزا، بوی نامطبوع و ناخوشایند آن است. بسته‌به نوع پنیر پیتزا، این رایحه می‌تواند ناشی از مواد اولیه خراب ، آمونیاک یا حتی یخچال و فریزری باشد که پنیر در آن نگهداری شده است.
البته گفتن این موضوع که پنیر خودش به دلیل فرایند تولیدش که گفته شد بو و رایحه خاصی دارد که ممکن است احساس کنید خراب است ولی هنگامی که پنیر را میخرید بهتر است آن را بو کنید و بچشید تا در صورت فاسد‌شدن پنیر بتوانید بو و طعم نامطبوع پنیر را تشخیص دهید.
نکته دیگر دیده شدن کپک بر روی پنیر پیتزا است . تغییر رنگ پنیر به رنگ زرد یا وجود لکه‌های سبز به این معنی است که پنیر خراب شده‌ است. وجود کپک و لکه‌های سبز و سفید هم مشخص می‌کند که پنیر را باید دور بیندازید.

ارزش غذایی پنیر پیتزا


شرایط نگهداری پنیر پیتزا


بسیاری از پنیرهای پیتزا از نوع پنیر های سخت هستند . بسته به نوع پنیر پیتزا ممکن است هر یک شرایط نگهداری متفاوتی داشته باشند که بر روی بسته بندی ان ذکر شده است . بنابراین در وهله اول شرایط ذکر شده بر روی بسته بندی پنیر پیتزا  را در نظر بگیرید .
برای مثال پنیر پارمزان یک پنیر خشک است و مدت زمان نگهداری طولانی تری دارد . پنیر پارمزان تا قبل از باز شدن ممکن است تا یک سال در انبار سرد بماند. پارمزان باز شده ممکن است تا چند ماه دوام بیاورد. با این حال، این امکان وجود دارد که کیفیت آن کاهش یابد.


چند نکته کلیدی برای نگهداری پنیر پیتزا


اگر پنیر پیتزا از انواع پنیر سخت می باشد محل نگهداری از پنیر باید خشک باشد.
هنگامی که پنیر های پیتزای سخت مانند پنیر جدار را در یخچال نگهداری می کنید قسمت پائین یخچال بهترین فضا برای نگهداری این نوع پنیرها است .
پنیر تنفس می کند ، ولی در عین حال به هوای زیادی هم احتیاج ندارد؛ برای نگهداری از پنیر کافیست یک کاغذ روغن را نه خیلی سفت و نه خیلی آزاد به دور پنیر بپیچید.
قرار دادن پنیرهای پیتزای سفت در روغن زیتون همراه با طعم دهنده هایی نظیر سبزیجات معطر یا چند حبه سیر و یا مقداری فلفل ، روشی فوق العاده در نگهداری این گونه پنیرها است.
بافت سفت این نوع پنیرها از قابلیت بیشتری برای خشک شدن برخوردار هستند. برای جلوگیری از خشک شدن بهتر است مقداری کره یا روغن روی قسمت برش خورده ، مالیده شود.
پیچیدن دستمال تمیز آغشته به سرکه به دور پنیر نیز می تواند از خشک شدن آن جلوگیری کند.
تاریخ انقضای پنیرهای سفت ب3 تا 4 هفته پس از تولید است ، بنابراین نگهداری آن ها بیش از این مدت در یخچال ، توصیه نمی گردد.
اما بسیاری از پنیر های چیتزا از نوع پنیر های نرم هستند این پنیر ها مدت زمان کمتری می توانند در یخچال بمانند و برای این دسته از پنیر های پیتزا مانند پنیر پیتزای پروسس بهتر است آنها را فریز کنید . این نوع پنیر پیتزا را می‌توانید تقریبا 3 تا 4 هفته در یخچال و در بسته‌بندی مناسب نگه دارید. برای ماندگاری طولانی، پنیر پیتزا را در فریزر نگه دارید و تا 8 ماه با خیال راحت آن را مصرف کنید.
تاریخ مصرف پنیر پیتزا بر روی بسته‌بندی محصولات استاندارد قید می‌شود. به تاریخ انقضای محصول توجه کنید و قبل از آن، پنیر را مصرف کنید.

پنیر پیتزا چی بخرم ؟


کلام آخر


نکته ای را که باید خدمت شما خواننده این مقاله عرض کنم پنیرپیتزا جزو مواد لبنی و فسادپذیر هستند ،لطفا همیشه به میزان لازم پنیر پیتزا و سایر مواد لبنی را تهیه کنید و درصورتیکه بیش از اندازه خرید کردید می توانید بری ماندگاری بیشتر انها را فریز کنید
لطفا شرایط انجماد محصولات لبنی را که در لینک زیر قرار داده شده مطالعه بفرمایید .

انجماد شیر و فراورده های لبنی (لبنیات)


پنیر پیتزا چربی زیادی دارد و در عین حال، نمک کمی به آن می‌زنند. احتمال خراب شدن آن در دمای محیط بیش از پنیرهای دیگر است. تغییرات ظاهری پنیر پیتزا نشانه خراب شدن آن است اگر مطمئن نیستید که چه نوع پنیری دارید یا اگر کپک زد چه کاری باید انجام دهید، راه مطمئن دور انداختن آن است.

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر