FA EN

KOOSHAN

نحوه مصرف صحیح لبنیات


لبنیات یک غذای کامل است و هر کدام از فراورده های آن به تنهایی غذاهای پر انژی و سالم هستند . بسیاری از فراورده های لبنی خاصیت های درمانی نیز دارند .برای نمونه ، ماست یک سم‌زدای عالی است. اما چگونگی مصرف لبنیات اهمیت فراوانی دارد. ما در این مطلب به شما نکاتی را در رابطه با مصرف لبنیات یادآوری خواهیم کرد تا با خاطری آسوده لبنیات را مصرف کنید و از فواید آن بیشترین بهره را ببرید .
چگونه لبنیات را مصرف کنیم تا بیشترین فایده را ببریم و کمترین ضرر.
ممکنه این سوال براتون پیش بیاد که مگه لبنیات می تونه مضر هم داشته باشه ؟ خیر لبنیات ضرری نداره ولی طب سنتی میگه اگر هر غذایی را در شرایط درست مصرف نکنیم ممکنه اثرات سوئی داشته باشه که فایده آن محصول را کم میکنه و آسیب زا میشه .


نحوه صحیح مصرف لبنیات


اما چگونگی مصرف لبنیات مهم است. در ادامه نکاتی را در ارتباط با نحوه صحیح مصرف لبنیات بیان می‌کنیم:



۱. سعی کنید لبنیات را به تنهایی مصرف کنید تا با غذاهای دیگر


 نکته‌ای که این‌جا خیلی مهم است و به مسائل تربیتی هم ارتباط پیدا می‌کند، نحوه‌ و زمان خوردن مواد غذایی مانند لبنیات است. مطمینا اینکه هر شخص چقدر و چگونه باید لبنیات را مصرف کنه متفاوت است . به یاد داشته باشیم که لبنیات را در کنار سایر مصرف نکنیم چرا که لبنیات از دیدگاه طب ایرانی یک غذای مستقل است، در کنار یک غذای دیگر دو غذا می‌شود. قرار شد ما هیچ وقت دو نوع غذا را با هم نخوریم که قوه هاضمه ما دچار سردرگمی، تحیر و آغشتگی نشود و اختلال هضم و تداخل هضم ایجاد نشود.البته در ترکیب برخی غذاها لبنیات استفاده میشود که این با موضوعی که ما گفتیم متفاوت است .


2-میزان مصرف لبنیات را با شرایط سنی خود هماهنگ کنید .


یشتر افراد فکر می کنند نیاز به مصرف شیر و لبنیات برای گروه های سنی و جنسی مختلف، یکسان است و نیاز بدن تمام ما به مصرف لبنیات، به یک اندازه است در صورتی که اصلا این طور نیست. صرف متوسط يعني 2 تا 3 سهم در روز البته نه اين مقدار در مورد  پنير. پنير خوراكي شور و چربي است كه نبايد روزانه بيشتر از يك سهم مصرف شود.
در مورد سالمندان و نوجوانان معمولا 3 سهم و خانم ها و آقايان فعال 2 سهم توصيه مي شود.
ورزشكاران حرفه اي و افراد پرخور نيز بايد 3 سهم لبنيات در روز مصرف كنند.
بهتر است بدانید نیاز بدن بچه های زیر ۵ سال به این گروه از مواد غذایی، حدود ۵/۱ واحد در روز، نوجوان های پسر ۳ واحد، نوجوان های دختر ۵/۲ واحد، خانم های شیرده ۵/۳ تا ۴ واحد، خانم های باردار حدود ۵/۲ واحد و نیاز بدن مردها و زن های بزرگسال هم به شیر و لبنیات، نزدیک به ۲ واحد در طول روز است.

بیشتر بدانیم : نیاز روزانه به لبنیات


3-زمان مصرف لبنیات


تفاوت در زمان خوردن مواد غذایی به دلیل مواد تشکیل دهنذه آنهاست کلسیم ،پروتئین و یا ویتامین ها در شرایط متفاوت جذب بهتری می توانند داشته باشند .ویا اینکه گاهی اوقات خوردن برخی از مواد غذاییی در زمان نا مناسب نه تنها مزیتی نخواهد داشت بلکه ممکن است آسیب زا نیز باشد .
خانواده مواد لبنی اغلب به دلیل داشتن کلسیم بالا مشهور هستند . وعده شام بهترین زمان برای مصرف مواد لبنی است و تأثیر مطلوبی روی استخوان‌ها می‌گذارد و به “سیستم عصبی” آرامش می‌بخشد.برای اطلاعات بیشتر در رابطه با مصرف هر یک از فراورده های لبنی می تونید از مطالب زیر استفاده کنید


مطالب مرتبط:بهترین زمان مصرف شیر
بهترین زمان مصرف ماست
پنیر را در صبحانه بخوریم یا شام


نکته آخر : رعایت فاصله زمانی مصرف لبنیات با غذا


می‌خواهم یک قانون کلی در ذهن خود ایجاد کنید، وقتی می‌خواهید لبنیات استفاده کنید باید فاصله کافی با غذاهای دیگر داشته باشد. به چشم یک غذای کامل به آن نگاه کنید، حتی اگر مثل شیر یا دوغ به حالت مایع است. مایع بودن دلیل نمی‌شود که فکر کنیم غذا نیست،. لبنیات هضم‌های مستقل دارد، معده باید خود را روی هضم این غذای خاص تنظیم کند تا بتواند خون خوبی از آن بسازد و بدن شما را از فواید این ماده غذایی بهره‌مند کند. گفتم لبنیات بسیار مفید است و در طب ایرانی در مورد آن مطالب زیادی داریم. إن‌شاء‌الله استفاده از لبنیات را طوری تنظیم کنیم که نه تنها به بدن خود ضرر وارد نکنید، بلکه بتوانید در کنار استفاده از بقیه غذاها از فواید آن‌ها بهره‌مند شوید.

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر