FA EN

KOOSHAN

مصرف کره در بارداری


مادران باردار همواره این حساسیت را دارند که کدام ماده غذایی برای آنها مفید و کدامیک مضر است ؟ مادران باردار تصور می کنند که مصرف کره و محصولات چرب ممکن است باعث اضافه وزن آنها شود و مشکلاتی را برایخودشان و جنین بوجود آورد .امروز می خواهیم در رابطه با نحوه مصرف صحیح کره در بارداری صحبت کنیم :


از آنجا که مادر باردار باید از غذاهای سالم و کامل با حداکثر ارزش غذایی میل کند، لازم است که از تمامی گروه های غذایی در برنامه غذایی خود داشته باشد. چربی نیز یکی از ضروریات این دوران است که انرژی زیادی تولید کرده و برای رشد و نمو عمومی جنین مفید است.
همه ی افراد می توانند از این کره لبنی به میزان متعادل در رژیم غذایی خود استفاده کنند. در دوران بارداری نیز خواص کره بسیار زیاد و متنوع است اما اعتدال در مصرف آن را همواره باید رعایت کرد. زیاده روی در مصرف کره، مادر باردار را  ممکن است با افزایش چربی و چاقی و کلسترول مواجه کند.

فواید کره برای کودکان و نوزادان

مصرف کره در سه ماهه اول بارداری

کره برای بسیاری از مادران باردار که تهوع و بیماری صبحگاهی دارند، گزینه خوبی برای طعم دار کردن غذاست. طعم کره غذا را اشتها آور تر و مصرف آن را راحت تر می کند. اما بهتر است در دوران بارداری از کره بدون نمک و کم چرب استفاده شود.
 

مصرف کره در سه ماهه سوم بارداری

اگر وزن مادر در اواخر بارداری یا سه ماهه سوم بیش از حد افزایش پیدا کند، دردسرساز می شود، این برهه برای مادر بسیار حیاتی و به شدت چالش برانگیز است. بعد از هفته 37  جنین کامل شده و هر زمان ممکن است به دنیا بیاید. همانطور که می دانید کره به طور طبیعی ملین و اگر زیاد مصرف شود زایمان آور است. چرا که حرکات روده را تشدید می کند و انقباضات رحمی را افزایش می دهد. بنابراین واژن را چرب کرده و موجب تسهیل زایمان خواهد شد. بنابراین کره منبع سالم چربی به شمار می آید که مصرف متعادل آن به نفع مادر و جنین است.
 

 میزان مصرف کره در بارداری


افزودن کره به غذاهای مختلف از جمله خوراک ها، شیرینی ها و حتی یک تکه نان، بافتی خامه ای به آن می بخشد. کره بدون نمک در دوران بارداری مضر نیست و اگر به اندازه مصرف شود، موجب جذب مواد معدنی شده و انرژی بیشتری تامین می کند، بنابراین نباید هرگز کره را از برنامه غذایی حذف کرد. مصرف چند قاشق چای خوری کره بدون نمک، هر چند وقت یکبار، اشکالی ندارد اما نباید به طور منظم در برنامه غذایی گنجانده شود. در مصرف کره هیچگاه نباید کمیت را فراموش کرد و همواره باید مقدار مصرف را در نظر داشت زیرا اگر از حد بگذرد، دردسرها شروع می شود.

اضافه کردن کره به برخی غذاها، عطر و طعمی دلفریب به آنها می بخشد. کره به جذب برخی عناصر مهم کمک می کند، لذا می توان آن را به میزان اندک مصرف کرد. بهتر است کره مرتباً به عنوان غذای اصلی، دست کم در برنامه غذایی دوران بارداری، مصرف نشود. اما گاهی اوقات  به اندازۀ یک قاشق چای خوری مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

روش های افزودن کره به رژیم غذایی بارداری


کره به عنوان پخشینه همراه با نان یا سایر اقلام پخته شده مورد استفاده قرار می گیرد.
سبزیجات را می توان با کره بخار پز یا در آن سرخ کرد.
برای بهبود طعم و مزه کره را می توان به هر غذایی اضافه کرد.
تمامی میان وعده های سبک را می توان با کره طبخ کرد.
هربار که کره می خورید، مراقب وضعیت تعادل در برنامه غذایی خود باشید. حتما از مصلح های غذایی مانند میوه جات، سبزیجات و حبوبات استفاده کنید تا عوارض جانبی آن را به حداقل برسانید.

مزایای مصرف کره در بارداری


•    با وجود اینکه تصور می شود مصرف چربی موجب چاقی و اضافه وزن خواهد شد، چربی های موجود در کره از نوع اشباع هستند و به عضله سازی کمک می کنند.
•    بسیاری از ویتامین های موجود در کره مانند دی، ای و کا به جذب مواد معدنی غنی کمک می کنند که موجب افزایش انرژی خواهد شد. همچنین وجود این ویتامین ها نقش مهمی در رشد و تکامل اندام های بدن جنین و نیز جذب عناصر مهم و تأمین انرژی مورد نیاز بدن دارند.
•    از آنجا که اسید فولیک و ویتامین ای به رشد مغزی جنین کمک می کند و روند رشد را تسریع می نماید، مصرف مقادیر مناسب آن همواره به مادران باردار توصیه می شود. کره سرشار از ویتامین ای بوده و منبع مکمل مناسبی برای این ویتامین است.
•    مصرف مقدار مناسب کلسیم در دوران بارداری لازم و ضروری است چرا که رشد ساختار اسکلتی جنین، از جمله دندان های او به وجود کلسیم در بدن بستگی دارد. مقدار کلسیم موجود در کره خوب است و از این جهت کره غذای مفیدی به شمار می آید.
•    کره حاوی اسیدهای چرب زنجیره کوتاه و متوسط است و در نتیجه به تنظیم سطح کلسترول مادر باردار کمک می کند.
 

کدام مادران باردار نمی توانند کره مصرف کنند


1- مصرف کره در مادر باردار مبتلا به دیابت بارداری یا سابقه بیماری قلبی، می تواند بیماری را تشدید کرده یا موجب باز نمود کامل آن شود.
2- مادران باردار با  اضافه وزن زیاد ،با زیاده روی در مصرف کره، چربی اشباع موجود در آن چاقی را در افرادی که اضافه وزن دارند، تشدید می کند بنابراین قبل از مصرف این ماده پرکالری، تمامی شرایط باید بررسی شود.
 


سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر