FA EN

KOOSHAN

معروف ترین ها از بین انواع پنیر

معروفترین پنیرهای دنیا

همانطور که می دانید پنیر با توجه به روش و مدت نگهداری و حتی طعم های مختلف انواع گوناگونی دارد . در این مطلب میخواهیم چندی از پنیر های معروف از سراسر دنیا را معرفی کنیم و در مورد آنها بیشتر بدانیم


پنیر ریکوتا

پنیر ریکوتا یک نوع پنیر محبوب ایتالیایی است که در دسرها و غذاهای اصلی و سنتی این کشور استفاده می شود. این نوع پنیر از پروتئین آب پنیر که اسیدی شده و گرم شده است، تهیه می شود.ریکوتا در لغت به معنای دوباره پخته شده‌است. به دلیل اینکه طی فرایند تولید، بیشتر چربی جذب پنیر اصلی می‌شود، ریکوتا دارای چربی پایینی است
این پنیر سبک و خمیری، کمی دانه‌دانه با عطر و طعمی خوش، متمایل به شیرین است. بافت آن نرم و دانه‌دار و چربی آن در حدود ۱۳% است و کاملا کم چرب محسوب می‌شود. این پنیر یک جایگزین خوب برای ماسکارپونه(ماسکارپونه یک پنیر ایتالیایی پرچرب، دارای خامه سه لایه) است. ریکوتا را می‌توان به تنهایی یا با غذاهای لذیذ و خوش‌طعم استفاده کرد. این پنیر در بسیاری از غذاهای ایتالیایی، به‌خصوص به عنوان یک چاشنی برای راویولی یا در شیرینی پزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همانند سایر آب پنیرها، ریکوتا از انعقاد پروتئین‎های باقیمانده‌ی شیری که در تولید پنیر استفاده شده، تهیه می‎شود که مهم‌ترین این پروتئین‌ها آلبومین و گلوبولین هستند.


پنیر چدار

پنیر چدار نوعی پنیر سفت، صاف و زرد یا نارنجی رنگ انگلیسی است که از شیر گاو تهیه شده و مورد پسندترین نوع پنیر در پادشاهی متحده می‌باشد. این پنیر نخستین بار در دهکدهٔ چدار واقع در سامرست انگلستان تولید شده و نام خود را از این دهکده گرفته است.

پنیرهای چداری که امروزه تولید می شوند، با پنیرهای چدار قدیمی بسیار تفاوت دارند. همچون دیگر انواع پنیر برای بهتر کردن رنگ این پنیر از رنگ‌های گیاهی استفاده می‌شود. رنگ این پنیر را از آناتو که عصاره‌ی نوعی گیاه گرمسیری است می‌گیرند و این ماده، رنگ نارنجی مانندی را به پنیر چدار می‌دهد.

رنگ خاص این نوع پنیر باعث می‌شود که اگر در جایی نام پنیر را هم رویش ننوشته باشند، افراد صرفاً با دیدن رنگ پنیر، نوع آن را تشخیص دهند. در کشور آمریکا، به برخی انواع پنیر چدار، رنگی اضافه نمی‌کنند و تحت نام پنیر چدار سفید یا پنیر ورمونت به فروش می‌رسانند


پنیرکممبر

پنیر کممبر محبوب ترین پنیر در فرانسه است و فرانسوی ها آن ها را به صورت های مختلف مصرف می کنند.
پوسته بیرونی پنیر کممبر به دلیل باکتری های های مختلف معمولا رنگی بود. در روش سنتی شیر گاو گرم و غیرپاستوریزه را با باکتری های تخمیرکننده مزوفیلیک ترکیب می کنند و بعد پنیر مایه را اضافه می کنند که در نهایت باعث شکل گرفتن پنیر کممبر می شود. سپس پنیر کممبر در قالب های چوبی ریخته می شود و هر ۶ الی ۱۲ ساعت یکبار هم زده می شود تا آب اضافی آن از بین برود. بعد از تقریبا ۲ روز پنیر کممبر با کمک کپک پنی سیلیوم به پنیر کممبر خوشمزه و لذیذ تبدیل می شود. پوسته بیرونی پنیر که کمی خشک و سفت است هم کاملا خوراکی است و می توان آن را هم مصرف کرد.
در فرانسه با این پنیر غذاهای مختلفی درست می کنند اما یکی از متداول ترین روش های خوردن آن با نان است. یعنی همان نان و پنیر خودمان اما به سبکی کاملا فرانسوی! فرانسوی ها این پنیر نرم و کرم مانند را با نان های باگت، تست و هر نوع نان ترد و برشته و خوش طعمی می خورند.

پنیر بلوچیز

پنیر رگه آبی یا بلوچیز (پنیر آبی) نوعی پنیر است که با کپک آبی پرورده می شود.
پنیر رگه آبی یا پنیر آبی نامی کلی برای انواعی از پنیر است که از شیر گاو، گوسفند یا بز و به کمک کپک خوراکیِ آبی رنگی از خانوادهٔ پنی سیلین تهیه می شود. این نوع پنیر بیشتر در سالادها یا به عنوان مزه استفاده می‌شود و طعم مخصوصی دارد. بسته به نوع پنیر، باکتری را می‌توان در زمان دَلَمه‌بستن اضافه کرد یا اینکه پس از سفت‌شدن پنیر این کار را انجام داد. این پنیر معمولاً در یک روال با دمای کنترل‌شده تهیه می‌شود، مثلاً با استفاده از دستگاه مخصوص. این محصول را می توان به تنهایی مصرف کرد یا اینکه به صورت خردشده بر روی غذا پاشید یا اینکه همراه با غذا گرم کرد تا ذوب شود.

 از ویژگی های پنیر آبی، گرایش عطر و طعم آن به تیزی و شوری است. بوی این پنیر به نوع باکتری و ظرف و قالبی بستگی دارد که در آن رشد می کند. مثلاً باکتری Brevibacterium linens، عامل بوی اغلب پنیرهای آبی، بوی پا و بوی بدن است.
پنیر آبی را یا به تنهایی خورده می شود یا می تواند در غذاهای دیگر پخش شود، خرد شود یا ذوب شود.

مطلب مرتبط: آیا کپک پنیر قابل خوردن است

 

پنیر بوترکیزه

پنیر بوترکیزه از انواع پنیرهای چرب و نیمه‌سخت است و به‌صورت قرص‌های زرد با پوستهٔ قرمز می‌باشد. این پنیر اولین بار در سال 1928 در آلمان تولید شد که به‌دلیل طعم کره‌ایِ آن، به پنیر بوترکیزه (به آلمانی: Butterkäse (بوتِرکِزه)) معروف شد. در حال حاضر این پنیر در سراسر آلمان تولید می‌شود. این پنیر، که از شیر گاو به‌دست می‌آید، طعم خوبی به سبزیجات می‌دهد و برای تهیهٔ انواع سوفلهٔ سبزیجات مناسب است. از این پنیر می‌توان در تهیهٔ صبحانه، انواع غذاهای گوشتی، املت، سوپ، سالادها و انواع ساندویچ‌های سرد و گرم استفاده کرد.
بوترکیزه یک پنیر نرم است و این بخاطر زمان کوتاه بیات شدن آن است. طعم ترش و شور و بافت نرم این پنیر آن را به پنیر گودا شبیه می‌کند. از این پنیر می‌توان در رول‌ها و ساندویچ‌ها و یا حتی از آب شده آن در آشپزی‌ استفاده کرد. بوترکیزه را می‌توان در رنگ‌هایی از سفید تا زرد و نارنجی کم رنگ پیدا کرد. بوترکیزه معمولا بصورت حلقه‌های گرد بزرگ تهیه می‌شود. البته نوع دودی و جذاب این پنیر هم می‌توان پیدا کرد.



پنیر بری

پنیر بری  پنیری است که در بخش بری از شهرستان سنه مرن در فرانسه تولید می‌شود. کمی زردرنگ با لایه خاکستری و خمیری و نرم است.
بری معروف به « ملکه پنیرها » است ، از شیر گاو تهیه شده و مزه‌ای دوبرابر قوی‌تر از کرم چیز دارد. در کتب تاریخی آمده است که بری بعنوان باج و پیشکشی برای شاه فرانسه تهیه شده که بدلیل محبوبیت زیاد به یک پنیر جهانی تبدیل شده است. امروزه، بری عضوی جدا نشدنی از سینی پنیر و مزه است. بری هم اگر همراه با میوه‌های خشک شده و آجیل سرو شود طعمی جذاب تر خواهد داشت.

پنیر سوئیسی

پنیر سوئیسی با ظاهر متخلخل و سوراخدارش یکی از معروف ترین پنیرهای دنیا است. این پنیر رنگی زرد و بافتی نیمه سفت دارد و داخلش حفره های توخالی وجود دارد که به «چشم» پنیر شهرت دارند. پنیر سوئیسی یکی از محبوب ترین پنیرها در آمریکا به شمار می رود.
در تهیه ی پن یر سوئیسی که سوراخ دار است از سه نوع باکتری استفاده می کنند: استرپتوکوکوس ترموفیلیس، لاکتوباسیلوس و پروپیونی باکتر شرمان. در مرحله آخر تهیه پنیر، باکتری شرمانی اسید لاکتیکی را که باکتری های دیگر تولید نموده اند مصرف کرده و گاز دی اکسید کربن آزاد می کند که این گاز تولید حباب هایی می کند که به شکل سوراخ های متعدد در پنیر به چشم می خورند
پنیر سوئیسی با عطر آجیلی و طعم بی نظیرش در اکثر ساندویچ ها قابل استفاده است. اما اغلب این پنیر را در غذاهایی مثل پای، غذای ایتالیایی فریتاتا، انواع سوفله، املت، روی استیک در انواع سس پنیر و فوندو هم استفاده می شود.

 

مطالب مرتبط: چرا پنیر را با گردو میخوریم

غذاهای پنیری از سراسر دنیا

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان
 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر