FA EN

KOOSHAN

چه خوراکی هایی استرس زا هستند؟

همه ما ممکن است گاهی در شرایطی قرار بگیریم که ناخواسته نتوانسته باشیم بر روی موضوعات کوچک یا کارهای پیش پا افتاده تمرکز کنیم . و بیشتر اوقات در چنین لحظاتی می گوییم که الان استرس دارم و نمی تونم ....!!!
قرار گرفتن در شرایط پر تنش می تواند یکی از دلایل وجود استرس باشد ، یا عقب ماندن از یک برنامه ریزی  یا هیجان بیش از اندازه برای انجام یک کار . استرس به هر دلیلی که بوجود آمده باشد باید کنترل شود تا بتوانید کار خود را به درستی انجام دهید .
ما در این مطلب سعی بر آن داریم تا در مورد مواد غذایی صحبت کنیم که بر متابولیسم بدن تاثیر گذاشته و بدن را در شرایطی قرار می دهند که استرس قرار می دهد ، به این معنی که برخی مواد غذایی استرس زا هستند  و بنابراین بهتر است در شرایطی که امکان استرس دارید از مصرف این مواد غذایی دوری کنید تا بتوانید بر شرایط روانی و بیرونی خود تمرکز داشته باشید .

مواد غذایی استرس زا

قهوه و نوشیدنی های حاوی کافئین

كافئین ماده ای محرك است كه در قهوه، چای، كولاها، شكلات و تعدادی از داروها وجود دارد. مصرف زیاد موادغذایی حاوی كافئین همانند استرس عمل می كند و گاهی اوقات علائم آن را بدتر می كند.

نوشیدنی های انرژی زا

این نوشیدنی ها نیز حاوی کافئین هستند که باعث ایجاد ریتم های قلبی عجیب و اختلالات خواب میشود همچنین این نوشیدنی ها دارای قند و شیرین کننده های مصنوعی هستد . افزایش میزان قند خون ناگهانی فرد را عصبی و گرسنه می کند .

آب میوه های مصنوعی و نوشابه ها

آب میوه ها مصنوعی بر خلاف میوه ها  دارای مخلوطی از قند و طعم دهنده هستند که فقط میزان قند شما را بالا میبرند و باعث میشوند شما احساس گرسنگی کنید و بدنبال آن عصبی و دچار استرس شوید
از عوامل محرك دیگر فسفر است كه به نوشیدنی های گازدار اضافه می كنند. مصرف نوشابه های گازدار، تعادل كلسیم و فسفر بدن را به هم می زند.

سس ها و غذاهای فراوری شده

معمولا به این مواد غذایی افزودنی ها و نگه دارنده هایی مانند نیتریت و نیترات برای محافظت از تخریب اضافه می كنند.
این مواد همچنین در موادغذایی مانند سوسیس، كالباس و ماهی دودی نیز استفاده میشود که همگی به افزایش میزان استرس کمک می کند

دونات ، کیک و شکلات

مصرف بیش از حد موادقندی ساده مانند شكر نیز به عنوان عاملی برای ایجاد استرس و تحریك پذیری شناخته شده اند. مصرف بیش از حد موادغذایی حاوی قندهای ساده که در این شیرینی های آماده وجود دارد در طول روز باعث خستگی و تحریك پذیری فرد می شوند كه با افزودن مقداری مواد حاوی پروتئین، اثر این مواد را می توانید مهار كنید.

نان سفید

هر چه قدر نان سفید باشد نشان از آن است که سبوس پایینی دارد . آرد سفید ذر بذن بلافاصله به قند تبدیل میشود و این برای اضطرلب  خوب نیست و بنابراین بهتر است نان سبوس دار را جایگزین نان سفید کنید

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر