FA EN

KOOSHAN

نحوه تعیین تاریخ انقضای شیر و فراورده های لبنی


تاريخ انقضاء براساس کیفیت ماده اولیه، نوع محصول، فرایند تولید، بسته بندی و نیز شرایط نگهداری، در زمان ماندگاري تعيين ميشود. مثلاً در مورد شير پاستوريزه باتوجه به شرايط نگهداري و کيفيت اوليه شيراز 2 روز تا 5 روز ممکن است متغيير باشد. درمورد شير استريليزه ماندگاری باتوجه به ارزش غذايي آن تعيين ميشود. به عنوان مثال بعد از 6 ماه برخي از ويتامينهاي آن کاهش مييابد لذا حداکثر 6 ماه مهلت مصرف دارند. در مورد پنير و يا ماست هم جهت حفظ کيفيت آن تاريخ خاص آن در نظر گرفته ميشود.تاريخ انقضاء در صورت توجه به شرايط نگهداري درج شده بر روي بسته بندي محصول قابل استفاده است. محصولات پاستوريزه حتما بايد در يخچال نگهداري شوند و در غير اين صورت زمان ماندگاري آنها کاهش ميي‌ابد.
تاريخ انقضاء حداقل زمان براي مصرف محصولات مختلف است .پس از اين تاريخ چنانچه با انجام آزمايشات ساده اثبات شود محصول تغيير ظاهري يا شيميايي نداشته، استفاده از آن بلا مانع است. شير پاستوريزه بعد از تاريخ انقضاء اگر سالم باشد مصرف آن مشکلي ايجاد نميکند. نبايد اين شير را خريداري کرد ولي اگر از قبل خريداري شده باشد مي توان درصورت سالم بودن، آن را مصرف کرد. در مورد شير استريل پس از انقضاي تاريخ مصرف ارزش غذايي آن کاهش مييابد ولي مضر نيست. در مورد ماست، بخشي از باکتريهاي مفيد آن کاهش مييابد.
در جدول زیر می توانید نحوه نگهداری شیر و دیگر فراورده های لبنی همچنین مدت نگهداری با توجه به روش نگهداری را مطالعه کنید :

 

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان
 

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر