FA EN

KOOSHAN

نقش تاثیرگذار لبنیات در رژیم غذایی سالمندان

در سالمندی با تغییراتی در بدن مواجه هستیم. تغییرات حسی مانند کاهش حس بینایی، چشایی، بویایی، شنوایی و تغییرات در اجزای بدن مثل کاهش توده عضلانی و متابولیسم بدن، اختلال در سیستم ایمنی، تنفسی، قلبی-عروقی و گوارشی.

این تغییرات از سن 30 سالگی به‌صورت بسیار آرام و ملایم آغاز می‌شود و برای روشن شدن موضوع باید بدانیم که پس از 30 سالگی به‌صورت میانگین کلیه دستگاه‌های بدن سالانه یک‌درصد کاهش عملکرد خواهند داشت که این تغییرات توده بدنی سالمندان را مستعد بیماری می‌کند. با کاهش بافت ماهیچه‌ای در بدن سالمندان، بافت چربی افزایش می‌یابد و به همین خاطر، با آنکه وزن سالمند تغییری نداشته اما به ظاهر چاق به نظر می‌رسند. این اضافه وزن ظاهری، بیشتر به خاطر تجمع توده چربی است.

رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و حصول اطمینان از دریافت کافی ریز مغذی ها و پروتئین در برنامه غذایی روزانه سالمندان نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها از جمله ویروس کرونا دارد.

با بالا رفتن سن جذب ویتامین ب ۶ (B۶) و ب ۱۲ (B۱۲) کاهش می یابد، همچنین به دلیل جذب کلسیم و ویتامین دی (D) نیز پایین می آید.

خوشبختانه برای جلوگیری از کمبود ویتامین‌ها، راهکارهای آسانی مانند خوردن غذاهای مغذی و مصرف مکمل‌های مناسب وجود دارد.لبنیات در این میان نقش تعیین کننده و تاثیرگذاری برای جدب ویتامین ها و مواد معدنی ذکر شده دارد .

 

کلسیم

با افزایش سن، دفع این ماده معدنی از بدن، بیش از جذب آن خواهد شد. این مضوع به ویژه در میان زنان پس از یائسگی، باعث افزایش شکنندگی استخوان‌ها می‌شود. کلسیم به عملکرد صحیح عضلات، اعصاب، سلول‌ها و عروق خونی کمک می‌کند. بخش اعظم این ماده در استخوان‌ها و دندان‌ها وجود دارد. زنان بالای ۵۰ سال و مردان بالای ۷۰ سال باید حدود ۲۰ درصد بیش از سایر بزرگسالان کلسیم جذب کنند؛ شیر، ماست و پنیر منابع خوبی از این ماده مغذی است.

 

ویتامین  B۱۲

 

این ویتامین که به‌طور طبیعی از غذاهای حیوانی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و لبنیات حاصل می‌شود، به تولید سلول‌های خونی و عصبی کمک می‌کند. قرص‌ها، تزریقات دارویی و غذاهای غنی شده با ویتامینB۱۲  مانند غلات صبحانه نیز منابع دیگر این ویتامین محسوب می‌شود. تا حدود ۳۰ درصد از افراد بالای ۵۰ سال مبتلا به "گاستریت آتروفیک" (نوعی بیماری دستگاه گوارش) هستند؛ در این بیماری، جذب ویتامین B۱۲ از  طریق غذاها دشوارتر  می‌شود. مصرف بعضی از داروها نظیر آنتی اسیدها و جراحی‌های کاهش وزن در کمبود B۱۲  نقش دارد.

 

 ویتامین D

 

بدن برای جذب کلسیم نیاز به ویتامین D دارد؛ بنابراین مصرف منظم آن در جلوگیری از پوکی استخوان نقش بسزایی دارد. همچنین ویتامین D به عملکرد صحیح عضلات و سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. اکثر افراد مقداری ویتامین D از نور خورشید دریافت می‌کنند اما با افزایش سن، توانایی بدن در تبدیل پرتوهای خورشید به ویتامین  ،Dکاهش می‌یابد. جذب این ویتامین از طریق مواد غذایی دشوارتر است؛ ماهی‌های چرب مانند سالمون، خال‌مخالی و ساردین‌، منابع خوبی از این ویتامین به شمار می‌رود.لبنیات غنی شده با ویتامین D نیز یکی از راه های جدب این ویتامین می باشد.

 

ویتامینB۶

 

بدن از این ویتامین برای مبارزه با میکروب‌ها و ایجاد انرژی استفاده می‌کند. همچنین ویتامین B۶ در رشد مغز نوزادان موثر است. با افزایش سن، نیاز بدن به این ویتامین بیشتر می‌شود. برخی مطالعات، ارتباطات بین سطوح بالای B۶در سالمندان و بهبود حافظه را در آن‌ها نشان می‌دهد اما به نظر نمی‌رسد این ویتامین توانایی‌های ذهنی افراد مبتلا به زوال عقل را بهبود بخشد. نخود، جگر، ماهی چرب و غلات غنی شده صبحانه، منابع خوبی از  این ویتامین است.

 

تغذیه مناسب برای سالمندان چیست ؟

نقش ویتامین D در تغذیه سالمندان

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر