FA EN

KOOSHAN

نقش ویتامین D در تغذیه سالمندان

سالمندی را، بطور قراردادی، مترادف با شروع سن 65 سالگی می دانند. سالخوردگی یا همان سالمندی، آرام‌آرام و یا خیلی با سرعت اتفاق می‌افتد، با سرعت اتفاق افتادن پیری براثر یک اتفاق و حادثه ناگهانی رخ می‌دهد .پیری چیزی نیست که به­توان از آن دوری کرد، درهرصورت همه انسان‌ها اگر در جوانی از دنیا نروند، خواه، ناخواه به این مرحله از زندگی می‌رسند .افراد در سالمندی با محرومیت‌هایی روبه‌رو هستند و نیروی جسمی و سلامت آن‌ها کاهش پیدا می‌کند .

اگر تحت مراقبت‌های پزشکی باشند، از تغذیه مناسب استفاده کنند و محیطی آرام برایشان تدارک دیده شود، قطعاً بسیاری از ان ها قادر خواهند بود ففعالیت های روزانه خود را به خوبی انجام دهند .
در این مطلب قصد داریم در مورد چند نکته تغذیه ای که به سلامت سالمندان کمک می کند اشاره کنیم .


یکی از نکات مهم وجود سطح کافی از ویتامین های مختلف است که در بدن سالمندان باید مرتبا چک شود .ویتامین D (دی) یکی از این ویتامین های اساسی است
سطح ویتامین دی در همه افراد به خصوص سالمندان باید به اندازه کافی وجود داشته باشد.سالمندان از لحاظ ویتامین دی باید ابتدا چک شوند که اگر کمبود این نوع ویتامین در بدن آن ها دیده شد، فورا تامین شود و بعد از ۳ ماه مجدد آزمایش دهند تا دوباره بررسی های لازم صورت بگیرد.


چرا ویتامین D برای سالمندان مهم است

یکی از ویتامین هایی که در کهنسالی نیاز ان در بدن سالمندان تغییر می کند ویتامین D است . جذب کلسیم و ویتامین Dبدن با افزایش سن کاهش می یابد بنابراین با افزایش سن نیاز بدن به مصرف منابع غنی کلسیم ( مانند شیر ولبنیات)و  تامین ویتامین D  افزایش می یابد
دریافت ویتامینD و کلسیم باعث افزایش قدرت و هماهنگی عضلات در افراد کهنسال می‌شود
یکی دیگر از مزایای ویتامین دی  نقشی است که در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد، بنابراین باید سالمندان به اندازه کافی ویتامین D دریافت کنند. زیرا سالمندان  جزو گروه‌های پرخطر هستند که هر کدام از ریز فاکتور‌ها برای افراد عادی شاید زیاد اثر بخش نباشد، ولی بر بدن آن ها  می تواند بسیار تاثیر گذار و موثر باشد.

در سالمندان به دلايلي  شامل كاهش توده چربي بدن و كاهش خطر تجمع ،همچنين بدليل كاهش توان پوست در سنتز ويتامين D،تغذيه ناكافي،بعضي بيماريها شامل اختلالات گوارشي،فرسودگي و كاهش تراكم استخواني،و يائسگي در زنان سالمند متخصصان مجاز هستند  دوز ويتامين Dمصرفي انها را در رنج درماني افزايش دهند.

این ویتامین برای سلامت و حفظ قدرت عضلات هم مورد نیاز است. کسانی که دچار کمبود این ویتامین میشوند بیش از افراد دیگر دچار گرفتگی عضلات و درد استخوانو مفصل میشوند. افراد مسنی که مکمل های ویتامین دی مصرف میکنند کمتر زمین میخورند که احتمالاً به علت کارکرد بهتر عضلات آنها است


مصرف شیر و لبنیات  برای جذب بهتر ویتامین D

به دلیل وجود شرایط فعلی و کرونا باید سیستم ایمنی بدن سالمندان  مرتب بررسی شود. مصرف لبنیات به طور روزانه فراموش نشود، به خصوص شیر و ماست از نوع کم چرب آن‌ها حتما باید در برنامه غذایی وجود داشته باشد. زیرا این دو ماده غذایی موجب جذب کلسیم و ویتامین دی در بدن سالمندان خواهد شد.اکثر سالمندان به دلایل مختلف ممکن است سبزیجات کمتری دریافت کنند. سبزیجات به دلیل تامین ریز مغذی‌ در بدن بسیار نقش مهمی  دارند به همین دلیل باید در برنامه غذایی سالمندان حتما وجود داشته باشد.
 

مطلب مرتبط: چگونه ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین کنیم
 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر