FA EN

KOOSHAN

نوشیدنی خواب آور با شیر و چای سبز

طبق تحقیقات عملی صورت گرفته، نوشیدن چای‌سبز قبل از خواب علیرغم خواص مفیدی که دارد به خاطر کافئین موجود در چای‌سبز که سبب بی‌خوابی می‌شود معمولا محل بحث و جدل است. با این‌همه به نظر می‌رسد به خاطر میزان کم کافئین موجود در یک لیوان چای سبز (کمتر از نصف یک فنجان قهوه اسپرسو) و  نیز میزان اسید آمینه L-theanine موجود در آن به خصوص اگر با شیر مخلوط بشود چندان هم خواب را از سر نمی‌پراند. طبق تحقیقات علمی صورت گرفته نوشیدن یک فنجان سرشار از مواد آنتی‌اکسیدان چای سبز به همراه مقداری شیر قبل از خواب، تاثیرات مثبتی در آرامش اعصاب، بهبود عملکرد متابولیسم وسلامت کلی بدن و در نتیجه تجربه یک خواب عمیق و راحت خواهد داشت.

علاوه بر این اسید آمینه‌های  L-theanine و GABA موجود در چای سبز سبب افزایش ترشح هورمون‌های سروتونین و دوپامین می‌شود. بد نیست بدانید سروتونین یکی از ناقل‌های عصبیِ (نروترنسمیترها) فعال در سیستم عصبی مرکزی و دستگاه گوارش است. نقش هورمون سروتونین در لوله‌ی گوارش کنترل هضم غذاست. درحالی‌که همین هورمون در سیستم عصبی مرکزی نقش کنترل خلق و خوی، خواب، اشتها، قدرت یادگیری و حافظه را بر عهده دارد. سروتونین همچنین در ساخت استخوان‌ها نیز نقش دارد. کمبود این هورمون در خون باعث افزایش حالاتی مانند افسردگی، دلهره، دردهای میگرنی، فشارخون بالا و بی‌خوابی می‌شود.

از سوی دیگر هورمون دوپامین نوعی ماده شیمیایی حیاتی است که در مغز ترشح می‌شود و وجود آن در مغز احساس خوبی ایجاد می‌کند. در جریان یک تحقیق علمی متخصصان دانشگاه بارسلونا در اسپانیا دریافتند که وقتی دوپامین به گیرنده خود در بخش خاصی از مغز پیوند می‌خورد، به نظر می‌رسد که با کاهش سطح هورمون خواب موسوم به ملاتونین به بدن سیگنال بیداری می‌دهد.این متخصصان متوجه شدند گیرنده شماره چهار دوپامین در بخشی از مغز موسوم به غده صنوبری فعال می‌شود که در تنظیم کردن ساعت داخلی بدن یا چرخه شبانه‌روزی نقش دارد. این بررسی‌ها نشان داد وجود گیرنده دوپامین در سلول‌های غده صنوبری مغز با تغییر ساعات روز، تغییر می‌کند به طوری که تعداد این گیرنده در شب زیاد و در طول روز کمتر است. کم شدن میزان این گیرنده دوپامینی در شب باعث افزایش ترشح هورمون ملاتونین و در نتیجه افزایش سطح خواب‌آلودگی می‌شود.

 

طرز تهیه نوشیدنی خواب‌آور با شیر و چای سبز


 
برای تهیه این نوشیدنی سبز خواب‌آور با شیر و چای سبز که فقط شش دقیقه وقت شما را می‌گیرد کافی است مقدار چای سبز دم کنید و آن را با شیر مخلوط کنید تا با نوشیدن یک فنجان لاته چای سبز خوابی عمیق را تجربه کنید.



مطالب مرتبط: چای شیر چیست ؟

نوشیدنی لبنی چیست ؟

نوشیدنی های ضد پیری

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر