FA EN

KOOSHAN

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در شیر -آیا شیر ویتامین D دارد؟


شیر حاوی تمام ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای حفظ رشد و نمو در ماه های اول زندگی است. همچنین تقریباً تمام مواد مغذی مورد نیاز انسان را فراهم می کند - و آن را به یکی از مغذی ترین غذاهای موجود تبدیل کرده است .


شیر چه ویتامین هایی دارد ؟


با توجه به ارزش غذایی بالای شیر شاید بخواهید به طور دقیق بدانید که چه ویتامین هایی در شیر وجود دارد که این ماده را به یک ماده مفید برای بدن انسان تبدیل کرده است .
بخشی از مهم ترین ویتامین‌ها و مواد معدنی که در شیر یافت می‌شوند عبارتند از:

ویتامین B12. بهتر است بدانید غذاهایی که منشاء حیوانی دارند تنها منابع غنی این ویتامین ضروری هستند. شیر دارای ویتامین B12 بسیار بالایی است.(نقش ویتامین b12  شیر در بدن)


کلسیم. شیر نه تنها یکی از بهترین منابع غذایی کلسیم است، بلکه نکنه مهم دیگری که در مورد کلسیم موجود در شیر وجود دارد این است که  کلسیم موجود در شیر نیز به راحتی جذب می شود .(چرابدن انسان به کلسیم نیاز دارد )

ریبوفلاوین محصولات لبنی بزرگترین منبع ریبوفلاوین - همچنین به عنوان ویتامین B2 - در رژیم غذایی هستند. ویتامین B2 در ساخت سلول‌های قرمز خونی و بهبود فعالیت‌های سلولی انرژی‌زا به بدن کمک می‌کند.


فسفر. محصولات لبنی منبع خوبی از فسفر هستند، ماده معدنی که در بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی نقش اساسی دارد.


شیر حاوی مقادیر کمی نیاسین، اسید پانتوتنیک، ویتامین B6، ویتامین C و فولات است و منبع اصلی این ویتامین ها در رژیم غذایی محسوب نمی شود.

شیر حاوی ویتامین های محلول در چربی A، D، E و K است. میزان ویتامین های محلول در چربی در محصولات لبنی به میزان چربی محصول بستگی دارد. شیر کم چرب (2٪ چربی)، کم چرب (1٪ چربی) و شیر بدون چربی باید با ویتامین A غنی شود تا از نظر تغذیه ای معادل شیر کامل باشد. غنی سازی تمام شیر با ویتامین D داوطلبانه است. شیر حاوی مقادیر کمی ویتامین E و K است و منبع اصلی این ویتامین ها در رژیم غذایی محسوب نمی شود.


آیا شیر ویتامین دی D دارد ؟


احتمالا با این جمله آشنایی دارید "غنی شده با ویتامین D "  .شیر منبع کاملی برای ویتامین D نیست اما گاهی اوقات با ویتامین D تقویت می شود
غنی سازی فرآیند افزودن مواد معدنی یا ویتامین ها به محصولات غذایی است.

به عنوان یک استراتژی بهداشت عمومی، غنی سازی محصولات شیر با ویتامین D در برخی کشورها رایج و حتی اجباری است . در هر کشوری بسته به نوع کمبودهایی که در مردم وجود دارد، نوع و مقدار ویتامین ها یا املاح اضافه شده به شیر تعیین می شود، در کشور ما غنی سازی شیر با ویتامین D انجام شده و با مصرف یک لیوان شیر غنی شده با این ویتامین 30 درصد نیاز روزانه افراد به این ویتامین برآورده می شود.

در ایالات متحده، 1 فنجان (240 میلی لیتر) شیر غنی شده با ویتامین D ممکن است حاوی 12٪ از ارزش روزانه برای این ماده مغذی باشد .
 

چرا به شیر ویتامین D اضافه می کند؟


در برخی کشورها، از جمله کانادا و سوئد، طبق قانون، ویتامین D به شیر گاو اضافه می شود. در ایالات متحده، اجباری نیست، اما اکثر تولیدکنندگان شیر آن را به طور داوطلبانه در طول فرآوری شیر اضافه می کنند .

از دهه 1930 زمانی که این عمل به عنوان یک ابتکار بهداشت عمومی برای کاهش راشیتیسم، که باعث رشد ضعیف استخوان و بدشکلی در کودکان می‌شود، به شیر گاو اضافه شد .

در حالی که شیر به طور طبیعی حاوی ویتامین D نیست، منبع خوبی از کلسیم است. این دو ماده مغذی به خوبی با هم کار می کنند، زیرا ویتامین D به جذب کلسیم در استخوان ها کمک می کند و در نتیجه به تقویت آنها کمک می کند.

ترکیبی از کلسیم و ویتامین D همچنین به پیشگیری و درمان استئومالاسی یا استخوان‌های نرم که همراه با راشیتیسم است و می‌تواند افراد مسن‌تر را تحت تأثیر قرار دهد، کمک می‌کند.

سازمان غذا و دارو (FDA) به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا 84 واحد بین‌المللی در هر 3.5 اونس (100 گرم) ویتامین D3 به شیر گاو و 84 واحد بین‌المللی به ازای هر 3.5 اونس (100 گرم) ویتامین D2 به شیرهای گیاهی اضافه کنند .

نوشیدن شیر غنی شده با ویتامین D میزان دریافت ویتامین D را افزایش می دهد و سطح ویتامین D را در خون بهبود می بخشد .

مطالعات انجام شده در فنلاند، جایی که شیر ویتامین D از سال 2003 اجباری شده است، نشان داد که 91٪ از مصرف کنندگان شیر دارای سطوح ویتامین D در سطح 20 نانوگرم در میلی لیتر یا بالاتر هستند که طبق مؤسسه پزشکی کافی در نظر گرفته می شود .که قبل از قانون غنی سازی، تنها 44 درصد دارای سطوح بهینه ویتامین D بودند


نتیجه:
شیر ویتامین D در طول فرآوری با ویتامین D تقویت می شود. این ویتامین به این دلیل اضافه می شود که با کلسیم موجود در شیر برای تقویت استخوان ها کار می کند. نوشیدن شیر ویتامین D همچنین می تواند به افزایش سطح ویتامین D شما کمک کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد میزان ویتامین D موجود در انواع شیر می تونید ادامه مطلب را مطالع کنید :


میزان ویتامین D موجود در انواع شیر 


در بیشتر موارد، لبنیات و شیرهای گیاهی که با ویتامین D غنی شده اند، دارای سطوح مشابهی از این ویتامین هستند.

در زیر مقادیر ویتامین D موجود در یک فنجان (237 میلی لیتر) انواع مختلف شیر ذکر شده است :

شیر کامل (غنی شده): 98 واحد بین المللی، 24 درصد از DV
2٪ شیر (غنی شده): 105 واحد بین المللی، 26٪ از DV
1٪ شیر (غنی شده): 98 IU، 25٪ از DV
شیر بدون چربی (غنی شده): 100 واحد بین المللی، 25 درصد DV
شیر خام گاو: مقادیر کمی، 0٪ از DV
شیر انسان: 10 واحد بین المللی، 2 درصد از DV
شیر بز: 29 واحد بین المللی، 7 درصد DV
شیر سویا (غنی شده): 107 واحد بین المللی، 25 درصد DV
شیر بادام (غنی شده): 98 واحد بین المللی، 25 درصد DV
جایگزین های شیر غنی نشده: 0 واحد بین المللی، 0 درصد DV
شیرهایی که با ویتامین D غنی نشده اند و همچنین شیر مادر انسان دارای این ویتامین بسیار کم هستند، بنابراین کسانی که این شیرهای غنی نشده را می نوشند باید سعی کنند ویتامین D مورد نیاز خود را از ماهی های روغنی یا مکمل دریافت کنند.

خطر دریافت بیش از حد ویتامین D از شیر غنی شده بسیار کم است.

سمیت ویتامین D زمانی اتفاق می‌افتد که بیش از 150 نانوگرم در میلی‌لیتر از ماده مغذی در خون شما وجود داشته باشد، که معمولاً فقط در افرادی اتفاق می‌افتد که دوزهای بالای ویتامین D را به صورت مکمل در مدت طولانی بدون بررسی منظم سطح خون خود مصرف می‌کنند (منبع معتبر 34). ).
.

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر