FA EN

KOOSHAN

ویژگی ها و خواص درمانی شیر شتر

 
سازمان ملل متحد شیر شتر را جزو سالم‌ترین شیر حیوانی جهان شمرده است و به ‌دلیل خواص زیاد شیر شتر برخی محققان به آن «طلای سفید بیابان» می‌گویند. در تحقیقات جدید، خواص متعددی برای "شیر شتر" به‌اثبات رسیده، این تحقیقات بیانگر آن است که پادتن‌های موجود در شیر شتر علاوه بر اینکه موجب ماندگاری طولانی‌تری نسبت به اغلب محصولات لبنی می‌‌شود، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث غلبه سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری‌هایی نظیر سرطان، ایدز، آلزایمر، هپاتیت C می‌‌شود و از این نظر شیر شتر ساختار و ‌خصوصیاتی بسیار شبیه شیر انسان دارد. ویتامین‌های B1 و B2 شیر شتر بیشتر از شیر گوسفند و B6 و B12 و پروتئین آن مشابه شیر گاو و از شیر انسان بالاتر، اما اسید‌فولیک آن پایین است. تحقیقات نشان داده ویتامین Cشیر شتر 3 برابر بیشتر از شیر گاو و 5/1 برابر بیشتر از شیر انسان است و چربی‌های اشباع، کلسترول، لاکتوز (قند شیر) و ویتامین A آن نسبت به شیر گاو کمتر و آهن و کلسیم بیشتری دارد‌. چربی شیر شتر زیر 3 درصد است که در مقایسه با چربی شیر گاو، بوفالو، گوسفند و بز کمتر است. 
اما در منایع روایی و دینی، بر مصرف شیر شتر و خواص متعدد آن تأکید زیادی شده است که احادیث طبی از این دست می‌تواند منشأ وحیانی دین مبین اسلام را بیشتر نشان دهد چرا که آنچه امروز برای پژوهشگران و دانشمندان از طریق انجام آزمایشات و تحقیقات مختلف در حال اثبات شدن است،‌ بیش از هزار سال پیش توسط پیامبر مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) بیان شده است؛ برای مثال پیامبر اکرم(ص) فرموده اند: اسْقُوا نِسَاءَکُمُ الْحَوَامِلَ الْأَلْبَانَ فَإِنَّهَا تَزِیدُ فِی عَقْلِ الصَّبِی یعنی "به زنان حامله شیر شتر بخورانید زیرا که خوردن شیر شتر سبب زیاد شدن عقل کودکشان مى‌‌شود".
همچنین، شیر شتر در درمان دیابت مؤثر است، به‌دلیل اینکه پروتئینی شبیه انسولین در شیر شتر وجود دارد. شیر شتر 128-45 (units/litre) انسولین در بر دارد. انسولین در محیط اسیدی معده ایجاد دلمه کرده، درنتیجه عملکرد آن خنثی می‌شود .طبق یافته‌ها شیر شتر در کنترل قند خون بیماران دیابتی نوع2 تأثیر به‌ سزایی دارد. بنابراین می‌تواند به‌ عنوان یک مکمل غذایی مفید و یا درمان جایگزین در این بیماران باشد.

خواص شیر یا دوغ شتر

ــ ملین بسیار خوبی است
ــ کمک به درمان بواسیر
ــ کمک به درمان بیماری‌های طحال
ــ باعث ترمیم زخم‌ها
ــ مفید برای بیماران مبتلا به سل
ــ کمک به درمان یرقان
ــ مفید برای آسم و تنگی نفس
ــ باعث کاهش علائم کم‌خونی و فشار خون
علاوه بر خاصیت لاغر‌کنندگی، یک لیوان شیر یا دوغ شتر یک وعده غذایی کامل است.

ویژگی خارق العاده شیر شتر

با توجه به خواص بی نظیر شیر شتر می توان این ماده اعجازانگیز را در موارد دیگر نیز بررسی کرد. یکی از ویژگی های بارز شیر شتر، سرعت فساد پایین آن است.
به طوری که شیر شتر بدون وسایل سرمایشی، کیفیت خود را در دمای 4 درجه به مدت 12 روز و در دمای معمولی اتاق به مدت 48 ساعت و حتی بیشتر نگه می دارد. این در حالیست که شیر گاو در دمای اتاق ظرف 12 ساعت ترش می شود.
 
 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر