FA EN

KOOSHAN

اهمیت پنیر در تغذیه کودکان و نوزادان! چه سنی و چقدر به کودک پنیر بدهیم؟

  • شما اینجا هستید:
  • خانه
  • دانستنی های غذا
  • اهمیت پنیر در تغذیه کودکان و نوزادان! چه سنی و چقدر به کودک پنیر بدهیم؟


پنیر یک بخش سالم و مقوی از رژیم غذایی است . پنیر فواید زیادی دارد که باعث میشود اهمیت وجود آن در تغذیه نوزادان ، کودکان و نوجوانان را بیشتر کند .
محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر غنی ترین منابع کلسیم هستند.

پسران و دختران 4 تا 8 ساله به 2.5 فنجان لبنیات در روز نیاز دارند در حالی که کودکان 9 تا 18 ساله به سه فنجان لبنیات در روز نیاز دارند. با توجه به اینکه انواع لبنیات وجود دارد، دستیابی به این هدف نباید سخت باشد.
در بین انواع لبنیات پنیر به دلیل پروتئین و کلسیم بالا به شدت برای کودکان و نوجوانان در حال رشد لازم است .
کلسیم و ویتامین D در تمام مراحل زندگی مهم هستند. کلسیم برای قوی نگه داشتن استخوان ها و ویتامین D برای جذب کلسیم در بدن ضروری است. بنابراین مصرف لبنیات کافی برای کودکان در حال رشد و فعال مهم است.

ارزش غذایی پنیر برای سلامتی


از چه زمانی می توان به کودک پنیر داد؟


پنیر می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای نوزادان و کودکان خردسال باشد و کلسیم، پروتئین و ویتامین ها را تامین کند.

نوزادان می توانند از 6 ماهگی پنیر پاستوریزه پرچرب بخورند. این شامل پنیرهای سفت مانند پنیر چدار ملایم، پنیر دلمه و پنیر خامه ای می شود.

نوزادان و کودکان خردسال نباید پنیرهای نرم کپک زده مانند بری یا کامبرت یا پنیر شیر بز رسیده و پنیر نرم رگ آبی مانند روکفور بخورند. خطر بیشتری وجود دارد که این پنیرها حامل باکتری به نام لیستریا باشند.

بسیاری از پنیرها از شیر غیر پاستوریزه تهیه می شوند. به دلیل خطر ابتلا به لیستریا، بهتر است از این موارد اجتناب کنید.

می توانید برچسب روی پنیرها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از شیر پاستوریزه تهیه شده اند.

اما این پنیرها را می توان به عنوان بخشی از یک دستور پخت استفاده کرد زیرا لیستریا با پختن از بین می رود و به این صورت از فواید آنها نیز بهره برد .


چه نوع پنیری برای کودک مناسب تر است؟


هنگام خرید پنیر برای نوزادان و خردسالان ، به موارد زیر توجه کنید که شرایط زیر را داشته باشد :

پاستوریزه شده
سدیم کم (کمتر از 100 میلی گرم در هر وعده برای نوزادان کمتر از 12 ماه)
ساخته شده از شیر کامل

پنیرهای غیر پاستوریزه می‌توانند حاوی باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌هایی باشند که می‌توانند به غذا حمله کنند و باعث بیماری‌های ناشی از غذا شوند که به آن مسمومیت غذایی نیز می‌گویند. کودکان زیر پنج سال در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مسمومیت غذایی هستند زیرا سیستم ایمنی آنها به طور کامل توسعه نیافته است. آنها نمی توانند مانند کودکان بزرگتر و بزرگسالان با عفونت ها مبارزه کنند. کودکان خردسال همچنین اسید معده کمتری تولید می کنند که باکتری های مضر را از بین می برد.

پنیر جایگزین مناسب گوشت برای کودکان


چگونه می توان به کودک پنیر را خوراند ؟


استفاده از پنیر های جامد  و تکه تکه شده هنگامیکه کودک شروع به خوردن غذاهای جامد می کند می تواند بسیار لذت بخش باشد اما بسیاری از مادران ممکن است نگران خفگی کودک خود باشند بنابراین باید احتیاط لازم را داشت .
راه های ایمن برای ارائه پنیر به نوزاد ،خردسال و کودک عبارتند از:

خرد کردن پنیر ها برای تمرین خوردن غذاهای فینگر فود توسط کودک
برش نوارهای نازک برای جویدن آسان
آب کردن روی سبزیجات یا سایر غذاها
ذوب شدن در زرده تخم مرغ، پنکیک یا ساندویچ پنیر کبابی
پاشیدن یا رنده کردن روی ظروف ماکارونی
پنیر خامه ای یا انواع پنیر نرم مانند پنیر سفید ایرانی یا پنیر لبنه را به صورت نازک روی نان تست پخش کنید

غذاهای پنیری از سراسر دنیا
 

آیا پنیر باعث خنگی کودک میشود ؟



متاسفانه یک باور غلط در بین ایرانی ها وجود دارد که تصور می کنند پنیر باعث کم هوشی یا خنگی فرزند شان میشود .اگر این مطلب صحت داشته باشد ، باید کودکان فرانسوی و ایتالیایی که بیش از 200 نوع پنیر دارند و به‌طور سرانه، 17 تا 20 کیلو پنیر در سال مصرف می‌کنند ،کم هوش و یا خنگ باشند !
دلیل وجود چنیین ادعایی به خاطر وجود ماده ای بنام تیرامین در پنیر است که اگر در مغز زیاد جمع شود باعث کندی ذهن میشود ؟اما طب سنتی ایران راه حل آن را نیز ذکر کرده !!!! مس ....
بله مس باعث غیر فعال شدن تیرامین میشود یکی از مواد غذایی که مس و فسفر دارد هم همین جناب گردوست که معمولا مصرف آن را را همراه با پنیر توصیه می‌کنند. با این حال، اگر بچه‌ها، چند بار پنیر خالی بخورند یا به هر دلیلی، دوست نداشته باشند گردو بخورند، مشکل زیادی به وجود نمی‌آید؛ به شرط این‌که منابع دیگر مس و فسفر، در برنامه غذایی روزانه‌شان وجود داشته باشد.

دلیل اهمیت مصرف پنیر با گردو


نکته نهایی در رابطه با مصرف پنیر برای کودکان :


بهتر است منتظر بمانید تا پنیر نمکی را به طور منظم تا اولین سالگرد تولد کودک سرو کنید، زیرا سدیم بسیار بالایی دارد. بهترین پنیرها برای نوزادان آنهایی هستند که به طور طبیعی سدیم کمی دارند، مانند موزارلای تازه، پنیر بز، ماسکارپونه، ریکوتا و پنیر لبنه
نکته مهم : اگر می‌دانید کودک شما به لبنیات حساس است یا بیماری آسم یا اگزما دارد قبل از دادن پنیر به کودک حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.



 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر