FA EN

KOOSHAN

پنیر خامه ای

پنیر فرآورده غذایی ای است که از شیر بریده شده (ترش شده) حیوانات تهیه می شود. معمولاً در تهیه پنیر از شیر گاو استفاده می کنند؛ گرچه گاهی شیر بز، گوسفند یا حتی گاومیش هم به کار می رود. پنیر در مناطق و کشورهای مختلف به گونه های متفاوتی تهیه شده و نام های جداگانه ای دارد.
رنگ طبیعی پنیر از سفید تا زرد متغیر است. به برخی انواع پنیر هم ادویه اضافه می کنند که به دلیل ایجاد تنوع در تولید انواع پنیر می باشد.

انواع و طعم های مختلف پنیر به نوع باکتری به کار رفته، میزان چربی شیر، تنوع در مدت زمان، و نحوه ی عمل آوردن پنیر بستگی دارد. از دیگر عوامل مؤثر می توان به رژیم غذایی حیوانی که شیر آن مورد استفاده قرار گرفته و همچنین نوع ادویه جات اضافه شده به پنیر، اشاره نمود.
در این مطلب از میان انواع متفاوت پنیر، پنیر خامه ای را انتخاب کرده ایم تا در مورد آن بیشتر بدانیم :

پنیر خامه ای چیست ؟


پنیر خامه ای یک پنیر تازه نرم و معمولاً با طعم ملایم است که از شیر و خامه تهیه می شود.و مشخصه خاص آن زبق سازمان غذا و داروی آمریکا داشتن چربی  33 درصد و رطوبت 50 درصد می باشد . این مقدار چربی و رطوبت در قسمت های دیگر دنیا ممکن است متفاوت باشد .

تفاوتی که پنیر خامه ای  با پنیر های دیگر دارد این است که پنیر خامه ای را نمی گذارند بماند تا به اصطلاح رسیده شود؛ بلکه آن را تازه مصرف می کنند.
پنیر خامه ای ماندگاری نسبتاً کوتاهی دارد. عواملی مانند پردازش، بسته بندی و نحوه نگهداری از این محصول بر روی طول عمر آن تأثیر می گذارند. ه طور کلی پنیر خامه ای را باید ظرف ۲ هفته پس از باز کردن بسته بندی مصرف کرده و از آن در یخچال نگهداری کرد. و نمیتوان مانند پنیرهای دیگر مدت زمان زیادی آن ها را نگه داشت .
از پنیر خامه ای در تهیه برخی دسرها از جمله کیک پنیری استفاده میشود. روی برخی انواع نان از این پنیر می ریزند و در کنار خوراک ماهی آزاد هم از این پنیر استفاده می کنند.
 

ویژگی های پنیر خامه ای


  پنیر خامه ای منبع خوبی از ویتامین A است
پنیر خامه ای لاکتوز کمی نسبت به محصولات لبنی دیگر دارد.( پنیر خامه ای حاوی کمتر از ۲ گرم لاکتوز در هر اونس (۲۸ گرم) است)
پنیر خامه ای حاوی مقدار کمی از آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی از جمله لوتئین و زاکزانتین است. این آنتی اکسیدان ها برای سلامت چشم از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.
پنیر خامه ای با استفاده از یک باکتری استارتر یعنی باکتری اسید لاکتیک تهیه می شود. برخی از گونه های این نوع باکتری، پروبیوتیک هستند. پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی محسوب می شوند که بر روی سلامت بدن اثرات مثبتی دارند.
پنیر خامه ای یک ماده همه کاره است که در تهیه انواع دسر و شیرینی ها و انواع کیک و درکنار غداهای مختلف استفاده میشود جدای از اینکه به تنهایی نیز به همران نان در هنگام صبحانه و یا میان وعده بسیار خوشمزه است .

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان
 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر