FA EN

KOOSHAN

پنیر لبنه ،پنیر سفید ایرانی

هنگامیکه سخن از پنیر به میان می آید اکثر افراد به یاد پنیرهای متفاوتی که در کشورهای اروپایی (بعنوان بزرگترین تولید کننده های پنیر در دنیا  ) تولید میشود می افتند .اما ما میخواهیم امروز در رابطه با پنیر سفید ایرانی که خاستگاه آن به خاورمیانه و حاشیه مدیترانه برمیگردد سخن بگوییم : بله :

پنیر لبنه چه نوع پنیری است ؟


تولید پنیر در خاورمیانه نیز قدمتی طولانی دارد .یکی از معروف ترین پنیرها پنیر لبنه است.
پنیر لبنه در گذشته به عنوان یک ماست چکیده شناخته میشده اما در گذر زمان و فرایندهای مختلف تغییر کرده و به پنیر تبدیل شده است .
با این توضیحات حتما متوجه شدید که پنیر لبنه ایرانی برخلاف بسیاری از پنیرها که بر پایه شیر درست میشوند ، بر پایه ماست میباشد .
برای تهیه پنیر لبنه ابتدا آب ماست چکیده را جدا می‌کنند تا غلیظ و مالش‌پذیر شود. برای این كار، راه‌های مختلفی وجود دارد. در صنعت معمولا یا از فشار کمک می‌گیرند یا به ماست، ماده خشکی نظیر پروتئین شیر اضافه می‌کنند تا غلیظ شود. در مرحله بعد به این فراورده مایع پنیر و باکتری‌های مورد استفاده در پنیرسازی می‌افزایند تا طعم و بافتی شبیه پنیر پیدا کند.


مزایای پنیر لبنه

این پنیر از لاکتوز کم، اما محتوای غنی از باکتری های مفید، پروتئین و کلسیم سود می برد که همگی برای سلامت انسان ضروری هستند.


پنیر لبنه ،پنیر با پروتئین بالا کالری کم


پنیر لبنه ، مقدار خوبی پروتئین  (5 گرم در هر 28 گرم ) با میزان کالری کم را ارائه می کند.
پروتئین برای بسیاری جنبه های سلامت، از عملکرد سیستم ایمنی تا ترمیم بافت و غیره ضروری است. مطالعات نشان داده اند که دریافت پروتئین بیشتر از محصولات لبنی می تواند توده بدنی بدون چربی را طی کاهش وزن حفظ کند، از سلامت متابولیک پشتیبانی کند، کنترل قند خون را بهبود ببخشد و تراکم استخوانی را حفظ کند.

همچنین، برخی پژوهش ها نشان داده اند که افزودن محصولات لبنی با محتوای پروتئین زیاد به رژیم غذایی روزانه می تواند برای مدیریت وزن مفید باشد.


پنیر لبنه ،پنیری برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز


لاکتوز نوعی قند است که در محصولات لبنی، از جمله شیر، ماست، بستنی و پنیر یافت می شود. افرادی که فاقد آنزیم لاکتاز هستند، توانایی گوارش لاکتوز را ندارند که به شکل گیری علائمی مانند گرفتگی ها، نفخ، و گاز در صورت مصرف غذایی سرشار از این ماده منجر می شود.
پنیر لبنه به واسطه فرایند آب گیری و تخمیر که وی و لاکتوز را از محصول نهایی حذف می کند، نسبت به پنیرهای دیگر از محتوای لاکتوز کمتری برخوردار است.

از این رو، لبنه به عنوان محصولی بی خطر و سالم برای افرادی که توانایی تحمل لاکتوز را ندارند، در نظر گرفته می شود.

پنیر لبنه ،مناسب برای افرادی با بیماری چربی خون


كالری پنیر لبنه به دلیل چربی و نمک کمتری که دارد، پایین‌تر است و در مقایسه با بسیاری پنیرها، برای افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای مثل چربی بالا، فشارخون یا چاقی‌اند، مناسب‌تر است، البته در بازار پنیرهای کم‌چرب و کم‌نمک رژیمی یا بدون نمک دیگری نیز وجود دارد.

 

پنیر لبنه را چگونه باید مصرف کنیم ؟


پنیر لبنه با داشتن شیر غنی و بافت خامه‌ای و صاف برای صبحانه بسیار مناسب است حتی می توانید از پنیر لبنه همراه با مربا و مارمالاد لذت ببرید . لبنه با طعم بی نظیر خود یک ماده عالی برای دسرهایی مانند چیزکیک و تیرامیسو است. همچنین می توانید از آن در بسیاری از دستور العمل های غذاهای خوش طعم مانند پاستا، شیرینی، نان، سالاد، سوپ و همچنین غذاهای جانبی و سس استفاده کنید.

پنیر لبنه با طعمی بی نظیر برای افرادی است که به دنبال میان وعده های خوش طعم و کاربردی برای هر زمانی از روز و مخصوصا صبحانه هستند.

کاربرد های پنیر لبنه که نمی دانستید


فواید پنیر لبنه برای کودکان چیست؟


پنیر لبنه، محصولی است که افراد در هر سنی می توانند آن را مصرف کنند، به خصوص در کودکی که رژیم غذایی سالم و متعادل اهمیت زیادی پیدا کرده است. همچنین با محتوای شیر غنی که دارد، بزرگترین کمک کننده به نیازهای شیر و محصولات لبنی مخصوصاً کودکان است.

پنیر لبنه به دلیل داشتن کلسیم و پروتئین بالا و بسیار مغذی فواید زیادی برای سلامتی ما دارد.

• از رشد استخوان پشتیبانی می کند. به دلیل داشتن کلسیم بالا به رشد استخوان ها کمک می کند. مصرف کافی کلسیم در کاهش خطر ابتلا به روماتیسم و پوکی استخوان در سنین بالا موثر است.
• به محافظت از سلامت دندان کمک می کند. محتوای کلسیم بالای آن برای محافظت از سلامت دندان مفید است. کلسیم یک ماده معدنی مهم برای محافظت از دندان ها است.
• به رشد عضلات کمک می کند. محتوای پروتئین غنی آن در رشد عضلات نقش دارد.

 

کالری و ارزش غذایی پنیر لبنه

کالری، واحد انرژی است و میزان یا سطح انرژی را نشان می‌دهد. در علوم ورزشی و تغذیه ، منظور از کالری انرژی دریافتی از طریق مواد غذایی به داخل بدن و یا انرژی مصرف شده به ازای انجام فعالیت های بدنی است.

کالری و ارزش غذایی 30 گرم پنیر لبنه
60 کیلو کالری انرژی
1.1 گرم قند
5.54 گرم چربی
0.36 گرم نمک
0 اسیدهای ترانس




 

پنیر لبنه چگونه باید نگهداری شود؟


مانند سایر لبنیات باید در مکانی خشک و خنک و دور از نور خورشید نگهداری شود. پنیر لبنه را می توان تا تاریخ انقضا در یخچال نگهداری کرد و درب آن را به خوبی ببندید و از تماس آن با هوا جلوگیری کنید.


آیا پنیر لبنه را می توان در فریزر نگهداری کرد؟


پنیر لبنه باید در یخچال نگهداری شود. پنیرهای پخش شونده به خوبی یخ نمی زنند و محتوای آن زمانی که در انجماد عمیق نگهداری می شود می تواند آبکی شود و طعم آنها خراب شود. به همین دلیل، نگهداری آنها در انجماد عمیق توصیه نمی شود.



 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر