FA EN

KOOSHAN

پنیر چدار


برخی چدار را پادشاه پنیرها می دانند . پنیری سفت و خوش طعم که به سادگی در دهان آب میشود . پنیر چدار یک پنیر انگلیسی است که طرفداران زیادی در انگلیس ، آمریکا دارد .و در نظرسنجی ها بعنوان اولین پنیر مورد علاقه افراد انتخاب شده است .
از آنجا که اینروزها پنیر چدار در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد لازم دانستیم تا در این مطلب بیشتر پنیر چدار را معرفی کنیم :

پنیرچدار

پنیر چدار گونه‌ای پنیر سفت، صاف و زرد یا نارنجی رنگ است که از شیر گاو تهیه‌شده و مورد پسندترین گونه پنیر در بریتانیا می‌باشد. این پنیر نخستین بار در دهکدهٔ چدار واقع در سامرست، انگلستان تولیدشده و نام خود را از این دهکده گرفته‌است.
 

پنیر چدار چگونه تهیه میشود ؟


دستورالعمل تولید پنیرهای چدار مدرن، با دستورالعمل‌های سنتی که برای اولین بار در کشور انگلستان طراحی شدند تفاوت زیادی دارد. فرایند تولید پنیر چدار با عملیات پایه اضافه کردن میکروب کشت شده در آزمایشگاه و پنیر مایه به شیر آغاز می‌شود، تا شیر اسیدیته و دلمه بشود. زمانی که دلمه‌هایی داخل شیر ایجاد شدند، برش داده شده و روی هم فشار داده می‌شوند تا ورقه‌های پنیر چدار فرم بگیرند.

سپس این ورقه‌ها چندین بار روی هم قرار داده شده و زیر و رو می‌شوند، تا دلمه‌ها بیشتر فشرده‌تر شده، و تمام آب پنیر باقی مانده تخلیه بشود. این مرحله آنقدر ادامه پیدا می‌کند تا دیگر هیچ آب و رطوبتی داخل بافت پنیر باقی نماند و به این ترتیب، یک پنیر کاملا متراکم و ترد تولید می‌شود.
رنگ شیر بسته به مواد غذایی‌ای که گاوها مصرف می‌کنند، نژاد گاوهایی که شیر از آن‌ها دوشیده می‌شود، و حتی نسبت خامه باقیمانده در آن، می‌تواند از سفید تا زرد تیره متفاوت باشد. تولیدکنندگان پنیر از قرن هفدهم شروع به افزودن رنگ‌های گیاهی به شیر کردند تا بتوانند قوام رنگ پنیر خود را بهتر کنترل کنند. رنگ زرد پنیر چدار بدلیل استفاده از آناتو (عصاره گیاهی درخت آشیوت) می باشد البته این رنگ هیچ تغییری در طعم و بافت پنیر ایجاد نمیکند

کاربرد پنیر چدار
 

ارزش غذایی پنیر چدار

پروتئین
هر ۳۰ گرم پنیر چدار، که حدود ۱ تکه است، شامل ۷ گرم پروتئین یا ۱۴ درصد از ارزش روزانه پروتئین است . پروتئین پنیر چدار یک پروتئین کامل است که تمام اسید آمینه ضروری بدن شما را تامین می کند.  پروتئین نیز بسیار مغذی است و به شما کمک می کند که در روز کمتر بخورید.

ویتامین ها
پنیر چدار به شما مقدار کمی ویتامین های ضروری را می دهد . هر ۳۰ گرم حاوی ۰٫۱ میلیگرم ریبوفلاوین و ۲۸۱ واحد بین المللی ویتامین A یا ۶ درصد از ارزش روزانه آن و ۰٫۲ میکروگرم ویتامین B-12 است . همچنین مقادیر کمتری از تیامین، نیاسین، ویتامین B6، فولات و ویتامین D،  E و  Kرا دارند . ریبوفلاوین باعث تشکیل گلبول های قرمز و تبدیل مواد غذایی به انرژی می شود و همچنین به عنوان آنتی اکسیدان برای جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد عمل می کند . ویتامین A برای عملکرد مناسب ارگان ها، بینایی خوب و رشد سلولی ضروری است و برای تولید DNA و گلبول قرمز ویتامین B-12 مورد نیاز است.

مواد معدنی
مصرف ۳۰ گرم پنير چدار، ۲۰۲ ميليگرم کلسيم يا ۲۰ درصد از مصرف روزانه، ۱۴۳میلیگرم فسفر، یا ۱۴درصد مصرف روزانه، ۰٫۹ میلی گرم روی، یا ۶ درصد مصرف روزانه و مقادیر کمتری از پتاسیم، آهن و منیزیم را تامین می کند.  کلسیم برای عملکرد مناسب عضلات و عصب ها و حفظ استخوان ها ضروری است و فسفر برای عملکرد کلیه، تولیدDNA، تشکیل پروتئین و عملکرد ایمنی لازم است.
 

ارزش غذایی انواع پنیر



دلایل محبوبیت پنیر چدار


چدار هنگام ذوب شدن کاملا غیر قابل مقاومت است، به همین دلیل است که رویه مناسبی برای پنیر کبابی روی نان تست است. خیلی خوب ذوب می‌شود و در صورت امکان، وقتی گرم و لطیف است، طعم بهتری پیدا می‌کند. چدار برای پنیر کبابی، سیب زمینی ایده آل است.


چدار در طیف وسیعی از حالت های بالغ(تازه تا کهنه) وجود دارد که می تواند بر طعم آن تأثیر بگذارد. پنیر می تواند از ملایم تا بالغ متفاوت باشد و به مشتریان امکان می دهد سطح بلوغ خود را انتخاب کنند. دوباره این باعث می شود چدار یکی از همه کاره ترین و پرطرفدارترین پنیرها باشد، زیرا اساساً می توانید همه سلیقه ها را برآورده کنید.

ما فکر می‌کنیم یکی از اصلی‌ترین دلایلی که چدار به عنوان پنیر مورد علاقه بریتانیا شناخته شده است، این است که این پنیر برای همه گروه‌های سنی جذاب است. پادشاه پنیر را همه باید دوست داشته باشند و چدار مطمئناً همینطور است. از پاشیدن روی پیتزای کودک گرفته تا استفاده در دستور پخت غذا، زیبایی چدار این است که می توان از آن در تمام سنین لذت برد.




 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر