FA EN

KOOSHAN

آیا کپک پنیر قابل خوردن است ؟

پنیر یک محصول لبنی خوشمزه و دوستداشتنی است. با این حال ، اگر لکه های کرکی روی پنیر خود مشاهده کرده اید ، ممکن است تعجب کنید که آیا هنوز هم خوردن آن بی خطر است یا خیر.کپک می تواند در انواع مواد غذایی رشد کند و پنیر نیز از این قاعده مستثنی نیست.هنگامی که کپک روی مواد غذایی ظاهر می شود ، به طور معمول به این معنی است که باید آن را بیرون بریزید. با این حال ، این مطلب ممکن است در مورد پنیر همیشه درست نباشد.این مقاله توضیح می دهد که آیا پنیر کپک زده برای خوردن بی خطر است ؟ و چگونه می توان خوب را از بد تشخیص داد.

آیا پنیر کپک زده برای خوردن بی خطر است ؟

کپک چیست؟

کپک ها نوعی قارچ هستند که هاگ تولید می کنند. آنها از طریق هوا ، حشرات و آب حمل می شوند و در همه جا، از جمله یخچال شما پیدا میشوند - اگرچه در شرایط گرم و مرطوب بهترین رشد را دارند.کپک در اکثر غذاها علامت خراب شدن آن است. کمی حالت کرکی و سبز ، سفید ، سیاه ، آبی یا خاکستری دارد.هنگامی که شروع به رشد میکند ، معمولاً در سطح مواد غذایی قابل مشاهده است - اگرچه ریشه های آن می توانند در عمق ماده غذایی نفوذ کنند. ظاهر و بوی غذا را تغییر می دهد و به آن طعمی ترش می بخشد.اگرچه کپک ها به طور کلی خطرناک هستند ، اما برخی از انواع آن در تولید پنیر برای ایجاد عطر و طعم و بافت استفاده می شوند. این نوع کپک ها برای مصرف کاملاً بی خطر هستند.

کدام پنیرها با کپک ساخته می شوند؟

پنیر با استفاده از آنزیمی که به نام مایه پنیر و با شیر لبنی تهیه می شوند ، سپس قسمت مایع (آب پنیر) را تخلیه می کند. در نهایت دلمه هایی که از آن باقی مانده شور و مانده می شوند.

تفاوتها در طعم پنیر ، بافت و شکل ظاهری آن بستگی به نوع شیر ، باکتریهای موجود ، مدت ماندگی آن و روشهای پردازش دارد. در حقیقت ، انواع خاصی از پنیر در طول تولید نیاز به کپک دارند.

متداول ترین انواع کپک برای رشد پنیر عبارت است از: Penicillium (P.) roqueforti، P. glaucum و P. kandidum. این کپک ها با خوردن پروتئین ها و قندهای موجود در شیر ، به ایجاد طعم و بافت های منحصر به فرد در آن کمک می کنند و در نتیجه باعث تغییر شیمیایی می شوند

به عنوان مثال ، کپک چیزی است که رگه های مایل به آبی مشخص در پنیر (بلو چیز) ایجاد می کند. و یا این همان چیزی است که به پنیر بری لایه بیرونی ضخیم و فضای داخلی نرم و خامه ای می بخشد.

بلوجیز چیست؟

انواع پنیرهای کپک دار شامل :

 

پنیرهای آبی: با نام های  Gorgonzola، Stilton و سایر گونه های پنیر آبی

پنیرهای نرم: مانند پنیر بری  Brie ، Humboldt Fog، André

در حالی که پنیرهای نرم با مخلوط کردن کپک در شیر در هنگام فرایند تولید ساخته می شوند ، اما در پنیرهای آبی هاگ های کپک به داخل دلمه های ایجاد شده تزریق می شوند .

انواع کپک پنیر

چه کنیم پنیر پیتزا کپک نزند ؟

کپک روی پنیر همیشه نشانه ای از فساد نیست.

کپک های مورد استفاده برای تولید انواع خاص پنیر با نمونه هایی که روی پنیر و نان قدیمی شما جوانه می زند متفاوت است.

کپک هایی که در ساخت پنیر استفاده می شوند برای خوردن بی خطر هستند. نشانه آنها رگه های آبی داخل پنیر یا پوست غلیظ و سفید ضخیم در قسمت بیرونی است- در حالی که کپک معمولی کرکی است و رنگ آن از سفید تا سبز متفاوت است .

علاوه بر ظاهر ، بو نیز می تواند نشاندهنده کپک باشد. با این وجود ، از آنجا که برخی پنیر ها به طور طبیعی بد بو هستند ، بهتر است بعد از خرید آن را بو کشیده و بو اولیه آن را برای ارزیابی طراوت آن در روزهای آینده به خاطر بسپارید.

به خاطر داشته باشید که هاگ های خطرناک نیز در پنیرهای دارای کپک ایجاد می شوند. از نظر ظاهری شبیه به کپک هایی هستند که روی سایر غذاها رشد می کنند.

چه زمانی پنیر کپک زده را بیرون بریزیم؟

اگر روی پنیر خود کپک را لمس کنید ، لزوماً لازم نیست آن را بیرون بریزید.

امکان اینکه کپک خیلی عمقی در پنیرهای سخت  مانند پارمسان ، کلبی ، سوئیس و چدار گسترش پیدا کند ، اندک می باشد . این بدان معنی است که بقیه محصول احتمالاً برای خوردن بی خطر است. برای مصرف آن ، حداقل 1 اینچ (2.5 سانتی متر) را در اطراف و زیر کپک را  صاف کنید.

با این حال ، این روش برای پنیرهای نرم یا انواع خرد شده ، صدق نمی کند.

هرگونه علائم کپک در این نوع ، که شامل پنیر خامه ای ، پنیر سنتی و ...است لازمه این است که باید به یکباره بیرون ریخته شود - زیرا هاگ ها به راحتی می توانند کل محصول را آلوده کنند.

خطرات خوردن پنیر کپک زده

کپک ها می توانند باکتری های مضر از جمله E. coli ، Listeria ، Salmonella و Brucella را همراه داشته باشند که همگی می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند

علائم مسمومیت غذایی شامل استفراغ ، درد معده و اسهال است. که در موارد شدید ، ممکن است منجر به مرگ شود.

کپک های خطرناک همچنین می توانند باعث تولید مایکوتوکسین ها شوند ، اثرات آن از مسمومیت حاد غذایی تا کمبود ایمنی و حتی سرطان متغیر است. به ویژه ، نشان داده شده است که آفلاتوکسین سرطان زا خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد .

بهترین راه برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به مایکوتوکسین ، اجتناب از خوردن غذاهای کپک زده و تمیز نگه داشتن مواد غذایی ایمن است

آیا ماست شما کپک زده است ؟

نحوه نگهداری صحیح پنیر

انجام روشهای مناسب ذخیره سازی می تواند به جلوگیری از خراب شدن پنیر کمک کند.

هنگام انتخاب پنیر معمولی ، اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه شکاف و رشد کپک در آن وجود ندارد. بافت باید بدون هیچ گونه لکه های سخت یا زرد رنگ و صاف باشد .

هنگام خرید انواع پنیرهای کپکی ، مراقب هر گونه لکه های کرکی و رنگی باشید. برای ارزیابی اینکه آیا رنگها یا بافتهای غیر معمول ظاهر می شوند ، مناطق با روکش آبی را به عنوان حالت پایه در نظر داشته باشید.

شما باید پنیر خود را در دمای 34-38 درجه فارنهایت (1-3 درجه سانتیگراد) و در یخچال و فریزر نگهداری کنید. بسته بندی پنیر در ظرف های پلاستیکی محکم نیز می تواند به جلوگیری از هاگ های کپک کمک کند .

خط آخر:

پنیر یک ماده غذایی منحصر به فرد است که برخی از انواع آن با کپک ساخته می شوند - قارچی که به طور معمول بهتر است از آن جلوگیری کنید.

با این وجود ، مهم است بدانید که چه نوع هایی را باید بخورید ، زیرا پنیر کپک زده هنوز خطرناک است.

پنیرهای آبی که با کپک های خاص رشد کرده خوردن آنها بی خطر است. با این حال ، اگر قالب روی انواع نرم ، خرد شده ، ظاهر شد ، باید فوراً آنها را دور بیندازید.

در همین حال ، پنیرهای سخت مانند پارمسان ، سوئیس و چدار را می توان با جدا کردن منطقه کپک ریزی شده نجات داد.

از آنجا که کپک می تواند باعث مسمومیت غذایی و سایر عوارض جانبی شود ، باید همیشه احتیاط کنید و قبل از خوردن آن ، پنیر خود را کاملاً بازرسی کنید

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

منبع : healthline

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر