FA EN

KOOSHAN

چای یا قهوه ؟ کدامیک را برای سلامتی ترجیح میدهید ؟

قهوه و چای جزو محبوب ترین نوشیدنی های جهان به شمار می روند که چای سیاه بیشترین میزان مصرف در انواع چای بحساب می آید و 78٪ از کل تولید و مصرف چای را تشکیل می دهد .
در حالی که این دو ماده (چای و قهوه ) مزایای سلامتی مشابهی دارند ، اما اختلافاتی نیز دارند.
 

این مقاله قهوه و چای سیاه را مقایسه و به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید کدام یک را انتخاب کنید

 

مبزان کافئین

کافئین بیشترین ماده محرک و مورد مطالعه در جهان است .
امروزه در بسیاری از نوشیدنی های رایج ، از جمله قهوه و چای ، کافئین به دلیل اثرات مفید آن بر سلامتی انسان ، شناخته شده است.
در حالی که میزان کافئین بسته به زمان دم کردن ، اندازه و یا روش تهیه آن می تواند متفاوت باشد ، قهوه به راحتی می تواند دو برابر کافئین را به عنوان یک وعده برابر چای داشته باشد.
 
مقدار کافئین مناسب برای سلامتی که برای مصرف انسان در نظر گرفته شده است ، 400 میلی گرم در روز است. یک فنجان 8 اونسی (240 میلی لیتر) قهوه دم کرده حاوی 95 میلی گرم کافئین است ، در مقایسه با 47 میلی گرم در همان وعده چای سیاه .
 
اگرچه دانشمندان در درجه اول هنگام تحقیق درباره تأثیرات مثبت کافئین بیشتر بر روی قهوه متمرکز شده اند ، اما هر دو نوشیدنی - با وجود داشتن مقادیر متفاوت از این ماده - می توانند  اثرات سلامتی آن را ارائه دهند.
 
مصرف کافئین ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماریهای مزمن را کاهش داده و عملکرد ورزشی ، خلقی و هوشیاری را بهبود بخشد 
کافئین به عنوان یک محرک قدرتمند برای سیستم عصبی مرکزی شما عمل می کند ، به همین دلیل یک ماده تقویت کننده عملکرد در ورزش محسوب می شود 
 
در مورد تأثیر کافئین در هوشیاری ذهنی ، تحقیقات نشان می دهد که عملکرد را در هر دو کار چه ساده و چه پیچیده بهبود می بخشد 
یک مطالعه در 48 نفری که به آنها نوشیدنی حاوی 75 یا 150 میلی گرم کافئین داده شده بود نشان میدهد، در زمان واکنش ، حافظه و پردازش اطلاعات آنها بهبود یافته است 
 
مطالعات دیگر نشان می دهد که کافئین با بهبود حساسیت به انسولین ، می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد 
 
علاوه بر این ، مصرف میانه کافئین با اثرات محافظتی در برابر زوال عقل ، بیماری آلزایمر ، سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیر الکلی همراه است 
 

سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها بدن شما را در برابر آسیب رادیکال آزاد محافظت می کنند ، که ممکن است به جلوگیری از بروز برخی بیماری های مزمن کمک کند 
 
هر دو چای و قهوه با آنتی اکسیدان ها ، در درجه اول پلی فنول ها ، که به عطر و طعم مشخصه و خاصیت های تقویت کننده سلامتی آنها کمک می کند ،همراه هستند.
 
بسیاری از گروه های پلی فنول در چای و قهوه وجود دارند.
 
Theaflavins ، thearubigins و catechins اولین مواد موجود در چای سیاه هستند ، در حالی که قهوه سرشار از فلاونوئیدها و اسید کلروژنیک (CGA) است.
 
یک مطالعه در آزمایشگاه نشان داد که تافلاوین ها و تاروبیوین ها از رشد سلول های سرطانی ریه و روده بزرگ جلوگیری می کنند و در نهایت آنها را به قتل می رسانند.
 
مطالعات انجام شده در سلول های لوسمی نتایج مشابهی را نشان داد ، که نشان می دهد چای سیاه ممکن است دارای خاصیت محافظتی در برابر سرطان باشد ، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است.
 
از طرف دیگر ، مطالعات آزمایشگاهی در مورد خاصیت ضد سرطانی قهوه نشان داده است که محتوای CGA آن به عنوان یک مهار کننده رشد سلولهای سرطانی عمل می کند و سلول ها را در برابر سرطان دستگاه گوارش و کبد محافظت می کند 
 
مطالعات طولانی مدت در انسان و تحقیقات بیشتر نشان می دهد که قهوه و چای ممکن است در برابر سایر سرطان ها مانند سرطان سینه ، روده بزرگ ، مثانه و سرطان روده نیز سلولها را محافظت کنند 
 
گذشته از فعالیت های آنتی اکسیدانی ، پلی فنول ها با کاهش میزان بیماری قلبی مرتبط هستند.
 
آنها از طریق مکانیسم های مختلف محافظ عروق خونی ، به سلامت قلب کمک می کنند:
 
فاکتور گشادکننده آنها باعث آرامش رگهای خونی می شوند که این امر در موارد فشار خون بالا کمک می کند.
اثر ضد رگ زایی ، آنها تشکیل عروق خونی جدید را که ممکن است سلولهای سرطانی را تغذیه کند ، مسدود می کند.
اثر ضد آتروژنیک، آنها از تشکیل پلاک در رگ های خونی ، کاهش حمله قلبی و خطر سکته جلوگیری می کنند.
 

ممکن است سطح انرژی را افزایش دهد

هم قهوه و هم چای می توانند به شما انرژی بیشتری بدهند - اما به روشهای مختلف.
 

اثر تقویت کننده قهوه

کافئین موجود در قهوه باعث افزایش سطح انرژی شما می شود.
 
کافئین با افزایش سطح دوپامین و مسدود شدن آدنوزین ، هوشیاری را کاهش داده و خستگی را کاهش می دهد
 
دوپامین پیام رسان شیمیایی است که ضربان قلب شما را افزایش می دهد. همچنین بر سیستم پاداش مغز شما تأثیر می گذارد ، که به خواص اعتیاد آور قهوه می افزاید.
 
از طرف دیگر ، آدنوزین خاصیت خواب آور دارد. بنابراین ، با مسدود کردن آن ، کافئین احساس خستگی شما را کاهش می دهد.
 
علاوه بر این ، تأثیر قهوه در میزان انرژی شما تقریباً فوراً اتفاق می افتد.
 
پس از مصرف ، بدن شما در مدت 45 دقیقه 99٪ کافئین خود را جذب می کند ، اما غلظت آن در خون تا 15 دقیقه پس از مصرف ظاهر می شود.
 
به همین دلیل است که بسیاری از افراد هنگامی که نیاز به تقویت فوری انرژی دارند ، یک فنجان قهوه را ترجیح می دهند.
 

تأثیر چای در انرژی

اگرچه چای از میزان کافئین پایین تری برخوردار است، اما سرشار از L-theanine ، یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که مغز شما را نیز تحریک می کند.
 
بر خلاف کافئین ، L-theanine ممکن است با افزایش امواج آلفای مغز شما اثرات ضد استرس ایجاد کند ، این امر به شما در آرامش و آرامش کمک می کند.
 
این اثرات تحریک کننده کافئین را خنثی می کند و بدون احساس خواب آلودگی حالت روحی آرام اما هوشیار به شما می دهد.
 
مطالعات نشان داده اند که مصرف L-theanine به همراه کافئین - مانند چای - ممکن است به شما در حفظ هوشیاری ، تمرکز ، توجه و شفافیت کمک کند
 
این ترکیب شاید به همین دلیل باشد که چای باعث تقویت انرژی آرامتر و نرم تر از قهوه می شود.
 

آیا یکی از دیگری بهتر است؟

اگرچه قهوه با عوارض جانبی متعددی مانند نارسایی قلبی ، ضربان قلب و فشار خون بالا همراه است ، تحقیقات نشان می دهد که مصرف میانه آن بی خطر است.
 
گرچه ترکیبات آنتی اکسیدانی آنها متفاوت است ، قهوه و چای سیاه هر دو منبع عالی از این ترکیبات مهم هستند که ممکن است در برابر شرایط مختلف از جمله بیماری قلبی و برخی از انواع سرطان شما را محافظت کنند.
 
سایر ادعاهای بهداشتی منسوب به قهوه شامل محافظت در برابر بیماری پارکینسون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سیروز کبدی است. از طرف دیگر ، چای ممکن است در برابر سنگ کلیه و آرتروز شما را محافظت کند.
 
قهوه از مقدار کافئین بالاتری نسبت به چای برخوردار است ، که ممکن است برای کسانی که به دنبال رفع انرژی فوری هستند مفید باشد. با این حال ، ممکن است باعث اضطراب و اختلال خواب در افراد حساس شود.
 
همچنین ، به دلیل تأثیر کافئین در مغز ، مصرف زیاد قهوه ممکن است منجر به وابستگی یا اعتیاد شود.
 
اگر نسبت به کافئین بسیار حساس هستید ، چای ممکن است انتخاب بهتری باشد. این ماده حاوی L-theanine ، یک اسید آمینه با خواص آرام بخش است.
 
 
خلاصه:
 
قهوه و چای مزایای سلامتی مشابهی دارند ، از جمله کاهش وزن ، ضد سرطان و خاصیت تقویت انرژی. البته ممکن است بسته به حساسیت خود به کافئین یکی را به دیگری ترجیح دهید.
 
 
خط آخر
قهوه و چای سیاه از طریق فرآیندهای مختلف متابولیکی به کاهش وزن کمک کرده و از برخی بیماریهای مزمن محافظت می کنند.
 
به علاوه ، مقدار زیاد کافئین قهوه ممکن است باعث افزایش سریع انرژی شود ، در حالی که ترکیب کافئین و L-theanine در چای سیاه باعث افزایش تدریجی انرژی می شود.
 
هر دو نوشیدنی از نظر اعتدال سالم و بی خطر هستند ، بنابراین ممکن است با توجه به ترجیح شخصی یا حساسیت شما به کافئین مصرف هر یک از انها کاهش یابد.
 
 
ترجمه شده در گروه تولید محتوای کوشان 
منبع: healthline
سالم بمانید و شاد 
 
مطالب مرتبط: 
 
  
 

فرم ثبت نظرات