FA EN

KOOSHAN

چرا باید اسفناج بخوریم

شاید شما یکی از طرفداران اسفناج نباشید اما این سبزی برگ دار برای سلامتی شما بسیار مفید است. راههای مختلفی برای خوردن اسفناج وجود دارد اما بهترین راه مصرف آن به صورت خام است زیرا پخت آن آنتی اکسیدان ها را از بین می برد. جوشاندن یا سرخ کردن اسفناج لوتئین را از بین می برد که این ماده به کاهش خطر ابتلا به حملات قلبی و جلوگیری از آسیب چشم کمک می کند. محققان می گویند که بیشتر لوتئین باید به صورت خام مصرف شود و بیشتر آن توسط بدن جذب می شود. بر خلاف تصور عامه مردم که اسفناج را یک گیاه با میزان آهن زیاد می‌دانند، این سبزی فقط دارای ۳.۵ میلی گرم آهن در ۱۰۰ گرم اسفناج خام است. به رغم باور همگان، اسفناج منبع فوق‌العاده خوب آهن نیست، زیرا میزان اسید اکسالات آن، بدن را از جذب مواد معدنی باز می‌دارد. در این مقاله دلایلی را مطرح می کنیم که چرا باید اسفناج را باید به طور منظم مصرف کنید: 
 
استخوان های شما را تقویت می کند
اسفناج منبعی غنی از ویتامین K، کلسیم و ویتامین D است. ویتامین K مسئول تولید پروتئینی به نام استئوکلسین است که کار تثبیت کلسیم در استخوان را  انجام می دهد.
 
ایمنی و بینایی بهتر 
این سبزیجات برگدار ساده حاوی بتا کاروتن، زاکسنتین، لوتیین و کلروفیل هستند که این مواد مسئول بهبود بینایی و تقویت ایمنی بدن می باشند. اسفناج به کاهش خطر دژنراسیون ماکولا (بیماری تباهی لکه زرد) کمک می کند و مانع از آسیب دیدن چشم به دلیل نور شدید شود.
 
دفع باکتری ها و ویروس ها 
اسفناج منبع عالی از ویتامین A است که به پوست و غشاهای مخاطی کمک می کند تا از پوست در برابر باکتری ها و ویروس محافظت کنند. ویتامین A همچنین برای رشد تمام بافت های بدن، از جمله پوست و مو، مناسب است.
 
برای یک قلب سالم 
ویتامین C در اسفناج منجر به جلوگیری از چین و چروک و محافظت از بیماری های چشمی می شود. همچنین در کاهش خطر ابتلا به حملات قلبی کمک می کند.
 
انرژی بخش 
اسفناج یک انرژی دهنده بزرگ است که سطح مورد انتظار منیزم را در بدن فراهم می کند و به شما کمک می کند تا کارهای روزانه خود را با انرژی بیشتری انجام دهید. 
 
همچنین، مصرف آب اسفناج از خونریزی لثه پیشگیری می کند. آب اسفناج طبیعی دارای ویتامین C بالایی است و مصرف منظم آن می تواند به  مشکل خونریزی لثه کمک کند. چون آب اسفناج  غنی از ویتامین C است، از بدن در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می کند.
 
نکاتی برای مصرف اسفناج :
اسفناج به علت داشتن اگزالات برای بیماران مبتلا به ورم مفاصل و سنگهای کلیه و مثانه مناسب نیست ضمناً آنهائی که سرد مزاج هستند باید اسفناج را با ادویه گرم نظیر زنجبیل و هل میل نمایند.
 
در چه شرایطی اسفناج نخوریم؟ 
گاهی پیش می‌آید، بدنمان در شرایطی قرار دارد که مصرف برخی از میوه‌ها و سبزی‌های تازه نیز ممکن است برای آن مضر باشد. اسفناج نیز از این امر مستثنا نیست. زمان‌هایی پیش می‌آید که باید از مصرف این گیاه مفید و شفابخش پرهیز کرد. افراد مبتلا به اسهال نباید اسفناج مصرف کنند زیرا اسفناج به‌دلیل خاصیت ملین بودنش موجب تشدید اسهال می شود.
زیاده‌روی در مصرف اسفناج موجب بروز آکنه در برخی از افراد می‌شود. بنابراین همواره باید نه تنها در مصرف اسفناج بلکه در مصرف هر ماده غذایی تعادل را درنظر داشت. 
 
 
منبع: jfwonline
 
 
 
 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر