FA EN

KOOSHAN

چرا گوجه فرنگی برای بدن مفید است

 
گوجه فرنگی با نام علمی (Solanum lycopersicum) یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین گیاهان در این کره خاکی است. اولین افرادی که گوجه فرنگی را کشت کردند ماهایا بودند و بعد از جند قرن اسپانیایی ها آن را به سایر نقاط جهان معرفی کردند. گوجه فرنگی فرایند رشد و برداشت آسانی دارد، بسیار متنوع است و تقریبا در هر نوع آشپزی استفاده می شود. یکی از شگفتی های گوجه فرنگی این است که در تمام طول سال رشد می کند. با وجود این که گوجه فرنگی درعلم گیاه‌ شناسی یک میوه تلقی می‌شود، اما اغلب به‌عنوان تره ‌بار شناخته می‌شود.
 
 
گوجه فرنگی  وفواید آن
 

حفظ کالری

هر 100 گرم گوجه فرنگی که مصرف می کنید، معادل تقریبا 18 کالری است و میتوان گفت جزو گیاهان کم کالری است.  گوجه فرنگی با حداقل میزان چربی و سطح کلسترول صفر، غذای کاملی برای رژیم های غذایی است. علاوه بر این امتیازات، آنتی اکسیدان، فیبر غذایی، مواد معدنی و ویتامین های فراوانی در گوجه فرنگی وجود دارد و معمولا برای کسانی که به دنبال کاهش وزن و کنترل سطح کلسترول خود هستند توصیه می شود. 
 
 ایمنی بدن
 
علاوه بر این که گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C است، با مصرف 100 گرم در روز 21% از آنتی اکسیدان های لازم بدن را تامین می کند. مطالعات نشان داده اند که مصرف گوجه فرنگی روشی خوب برای کمک به بدن در مبارزه با بیماری های عفونی و رادیکال های آزاد مضر است. گوجه فرنگی به افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت ها کمک می کند و شامل مقادیر بسیاری از ویتامین های حیاتی B کمپلکس مانند فولات، تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین و همچنین برخی از مواد معدنی ضروری مانند آهن، کلسیم، منگنز و مواد معدنی کمیاب است.
 
'گوجه فرنگی و حفظ ایمنی بدن
 

مراقبت از پوست 

گوجه فرنگی همچنین حاوی لیکوپن است و یک آنتی اکسیدان فیتوشیمیایی و فلاونوئید خاص است. گوجه فرنگی قرمز سرشار از انواع خاص آنتی اکسیدان است. این ترکیبات همراه با کاروتنوئید ها توانایی محافظت از بدن در مقابل رادیکال های آزاد اکسیژن را دارند که برای بدن مضرمی باشد. بر طبق مطالعات مختلف، لیکوپن برای جلوگیری از آسیب هایی که به پوست از طریق اشعه های UV وارد می شود کمک می کند. هنگامی که گوجه فرنگی پخته می شود، لیکوپن بیشتری وارد بدن می شود.  بنابراین گوجه فرنگی پخته شده و یا کنسرو شده نیز برای بدن مفید است. 
 
گوجه فرنگی و تاثیر آن بر روی سلامتی
 

گوجه فرنگی برای قلب مفید است

نیاسین یکی دیگر از مواد داخل گوجه فرنگی است که کلسترول خون را پایین می آورد. علاوه بر نیاسین، فیبر رژیمی نیز در کاهش میزان کلسترول در بدن نقش مهمی دارد و قند خون را کاهش می دهد. همچنین گوجه فرنگی غنی از B6، پتاسیم و فولات است که به عنوان یک واسطه، هموسستئین موجود در بدن را به مولکول های بی ضرر تبدیل می کند.  با افزایش هموسیستئین، خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی افزایش می یابد. 
 
بیشتر بدانیم :

فرم ثبت نظرات