FA EN

KOOSHAN

چند سوال پنیری ؟


در اين مطلب سعي شده است با توجه به نياز و تقاضاي مصرف کنندگان فراورده هاي لبنی، مخصوصا پنیر به چند سؤال در مورد آنها پاسخ داده شود.
سئوالات منتخب اين مجموعه، ابهامات عمومي مردم و کارشناسان است که معمولا در منابع اطلاعاتی بدنبال پاسخ آن ها می باشند


آيا مصرف پنير ناراحتي ميگرن را تشديد ميکند؟


مصرف متعادل آن معمولا مشکلي ايجاد نميکند. اما مصرف بيش از حد پنيرهاي کهنه(سنتي) ميتواند در ميگرن تاثير داشته باشد.


آيا پنير فقط براي مصرف صبحانه مفيد و الزم ميباشد؟


خير در هرموقع از شبانه روز ميتوان آن را مصرف کرد. صبحانه، پيش غذا، ميان وعده غذا و بعد از غذا


چرا در دين اسلام  خوردن پنير کراهت دارد؟


خوردن پنير در همه موارد کراهت ندارد بلکه در بسياري از احاديث از پيامبراکرم(ص ) بر مصرف پنير به دليل داشتن کليسم تاکيد نيز شده است. وليکن با توجه به اينکه پنير از نظر موادپروتئيني مانند گوشت محسوب ميشود و هضم آن سنگين است ممکن است در بعضي از افراد باعث ايجاد کرختي و خستگي گردد و در بعضي ديگر مشکلات سوء هاضمه ايجاد نمايد که البته اين بيشتر براي پنيرهاي سخت و کهنه صدق میکند.


پنيرهاي سنتي چه خطراتي را براي سلامت ايجاد مينمايد؟


از آنجاييکه پنير سنتي با شير خام و عمدتا در شرايط غير بهداشتي تهيه ميشود ميتواند منشاء بروز بسياري از بيماريها از جمله تب مالت، حصبه و غيره شود، بخصوص اگر به صورت تازه مصرف شود. براي توليد پنير سنتي شير در حد جوش حرارت داده نميشود و تنها 60 درجه سانتي گراد گرم ميشود. در اين درجه حرارت باکتريهاي بيماري زا مخصوصا باکتري بروسلا عامل بيماري تب مالت زنده باقي ميماند. از سوي ديگر پنيرهاي سنتي مدت طولاني در نمک نگهداري ميشوند و شوري بيش از حد آنها افراد را به پرفشاري خون و حتي سرطان مبتلا مينمايد.


مصرف پنير از چه بيماري هايي پيشگيري ميکند؟


مصرف پنير، کم خوني را جبران ميکند. براي جلوگيري از پوکي استخوان و بيخوابي مفيد است .در درمان زخمهاي قرنيه چشم موثر است .پنير بي نمک در تقويت بينايي موثر است .افرادي که داراي ديابت و يا مبتلا به بيماري زونا هستند به راحتي ميتوانند از آن استفاده کنند. پنير ضد عفوني کننده روده است و در ترميم زخمها و بهبود امراض صفراوي و در پيشگيري از ضعف شنوايي موثر است.
مصرف پنير گرفتگي عضلات را رفع ميکند و باعث ميشود سوزش مچ دست و پا از بين برود .از پوسته شدن سطح پوست جلوگيري ميکند و در درمان تورم غدد لنفاوي نيز موثر است .هم چنين افرادي که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند نيز به راحتي ميتوانند از آن استفاده کنند.
 

پنير پروبيوتيک از چه ارزش غذايي برخوردار است؟


کليه فراوردههاي لبني پروبيوتيک از جمله پنير، ماست و ...... در متعادل کردن فلور ميکروبي روده، افزايش بيشتر هضم غذا، بهبود عملکرد سيستم ايمني بدن و توليد ترکيبات آلي و اسيدهاي آمينه داراي ارزش غذايي بالایي ميباشند. ممکن است پنير پروبيو تيک در طعم و مزه تفاوت چنداني با پنير معمولي نداشته باشد.


آيا اضافه کردن پنير به غذاهاي مختلف از ارزش غذايي آن نميکاهد؟


امروزه پنير علاوه بر مصرف مستقيم در وعده صبحانه و عصرانه و غيره، در تهيه غذاهاي مختلف مانند پاستا، اسپاگتي، انواع سالادها، ماکاروني، غذاهاي گوشتي، فست فودها و ......کاربرد زيادي پيدا کرده است و باعث بهبود طعم و مزه و افزايش ارزش غذايي آن محصولات ميشود. اگر در تهيه اين مواد، حرارت بکار رود باعث کاهش ارزش غذايي پنير و اگرحرارت شديد باشد باعث تغيير شکل پروتئين پنير ميشود.

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان
 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر