FA EN

KOOSHAN

کره گران شد


کره پاستوریزه در کنار دیگر اقلام لبنی بر سر سفره ایرانی ها بسیار پرمصرف است . اما به ناگهان با کمبود کره در بازار و افزایش قیمت آن روبرو میشویم . این افزایش ناگهانی قیمت و کمبود کره در بازار نگرانی هایی را در بین مردم بوجود آورده است . حتی برخی از صنایع که کره یکی از مواد اولیه آنها محسوب می شده است با مشکل مواجه شده اند .


دلیل گرانی کره چیست ؟

خبرها حاکی از ان است که نزدیک به یک سال است واردات کره متوقف شده و دیگر  کره وارد ایران نشده است. از طرفی به این کالا ارز دولتی  ۴۲۰۰  دیگر تعلق نمی‌گیرد و اگر وارد کننده‌ای بخواهد کره وارد کند باید با ارز نجومی که اکنون قیمت آن بیش از ۲۱ هزار تومان است این کار را انجام دهد که در این صورت به گفته دبیر انجمن صنایع فراورده‌های لبنی قیمت کره کیلویی ۱۵۰ هزار تومان می‌شود.

آیا میزان کره ای که در کشور تولید می شود  کافی نیست ؟

فناوری تولید کره طی سالهای قبل وارد کشور شده است و طی ۵ سال اخیر شرکت های لبنی تلاش کردند که کره تولید کنند. از نظر وجود تکنولوژی مشکلی نیست ولی باید بر روی دستورالعمل تولید کره بیشتر کار شود.
تا قبل از اینکه تولید داخلی وجود داشته باشد یک یا حداکثر دو نوع کره با عطر و طعم مشخص وارد کشور می شد و در بسته بندی ها مختلف عرضه  می شد. اما امروز باید منتظر این باشیم که هر برند کره مختص به خود راتولید کند. یعنی همانطور که ماست و شیر هر برندی کیفیت  مخصوص به خود را دارد کره هم به همین شکل خواهد شد و شاهد تنوع در طعم کره خواهیم بود. این موضوع قطعا می تواند باعث افزایش کیفیت و تنوع  محصول برای علایق و سلایق مختلف باشد.
به گفته رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه، از سوی دیگر میزان شیری که در کشور داریم خصوصا در فصل کنونی که فصل کم شیری است، جوابگوی تولید تمام کره مورده نیاز کشور و پاسخگویی به نیاز آن نیست.
نباید فراموش کنیم مصرف کره فقط مربوط به سبد غذایی مردم نیست و استفاده از کره در بسیاری از صنایع غذایی مانند بیسکویت و شکلات سازی نیز انجام می‌شود و صنایع غذایی هم به این محصول وابسته‌اند. از طرفی صادرات انواع محصولات لبنی، شیر خشک و .... آنقدر شیر کافی در کشور نمی‌گذارد که بخواهیم کره مورد نیاز را هم تامین کنیم.
بنابراین برای تولید کره در داخل باید تمهیداتی چه در زمینه صنایع مورد نیاز و چه در زمینه تولید شیر کافی و جلوگیری از صادرات آن اندیشید تا صنایع لبنی بتوانند کره مورد نیاز کشور را وارد کنند .و البته قیمت شیر نیز افزایش پیدا نکند .

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر