FA EN

KOOSHAN

کرونا ویروس ،راههای انتقال و پیشگیری

کروناویروس‌ها (Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که برای اولین بار در سال ۱۹۶۰ کشف شده‌اند. آنها موجب بروز بیماریهایی از خانواده سرما خوردگی در انسان و حیوانات می‌گردند و از ویژگی ظاهری آن‌ها زوائد تاج مانند بر روی سطوح دیواره ویروس‌ها می‌باشد. گاهی برخی از کروناویروس‌ها به دستگاه تنفسی حمله می‌کنند و گاهی علائم خود را در روده و معده افراد نمایان می‌کنند. علائم ویروس کرونا در ریه، معمولا در سرماخوردگی‌های معمول و نوعی سرماخوردگی ترشح آور به نام پِنومونیا ظاهر می‌شود که معمولا در بیشتر افراد با سرماخوردگی ملایمی همراه است. در این دسته چهار کروناویروس کشف شده است:

HCoV-229E
HCoV-OC43
HCoV-NL63، کشف شده در سال ۲۰۰۴
HCoV-HKU1، کشف شده در سال ۲۰۰۵ در هنگ کنگ
این چهار نوع کروناویروس، به صورت مرتب در جمعیت انسانی ایجاد بیماری می‌کند و باعث عفونت سیستم تنفسی را در کودکان و بزرگسالان می‌شود.

اما انواع دیگری از این ویروس هستند که با علائمی شدیدتر همراه می شوند؛ مانند سارس، مرس و کووید
بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (انگلیسی: Coronavirus disease 2019) (COVID-19), که رسماً به آن بیماری تنفسی حاد ان‌کاو-۲۰۱۹ گفته می‌شود، عفونتی است که بر اثر کرونای جدید، یک ویروس در ارتباط نزدیک با کروناویروس سارس ایجاد می‌شود. این بیماری دلیل شیوع کروناویروس ووهان است. این بیماری اساساً از طریق قطرات ریز تنفسی از افراد مبتلا وقتی سرفه یا عطسه می‌کنند بین افراد پخش می‌شود. زمان بین در معرض بیماری قرار گرفتن و بروز علایم بین ۲ و ۱۴ روز است.

روش های انتقال ویروس کورنا

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، در موارد محدود پاسخ مثبت است اما به نظر می رسد حالت اصلی انتقال از حیوان به انسان است. در مورد این که یک نفر چگونه می تواند به ویروس مبتلا شود، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا می گوید که کروناویروس های انسانی بین یک فرد آلوده و دیگران بیشتر از طرق زیر منتقل می شود:

- هوا (از ذرات حاوی ویروس ناشی از سرفه یا عطسه)

- تماس نزدیک (لمس یا دست دادن)

- تماس با یک شی یا سطح آلوده به ویروس (سپس لمس دهان، بینی یا چشم ها پیش از شستن دست ها)

- و در موارد نادر مدفوع آلوده

پیشگیری و درمان کورنا ویروس


به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، روش های درمان خاصی برای عفونت های کروناویروس وجود ندارد و بیشتر افراد با گذشت زمان و به خودی خود بهبود می یابند. از این رو، گزینه های درمان شامل استراحت و مصرف دارو برای تسکین علائم می شوند. یک دستگاه رطوبت‌ساز یا حمام داغ می تواند به تسکین گلو درد و سرفه کمک کند. اگر شدت بیماری خفیف است، فرد باید مایعات فراوان مصرف کرده و به میزان کافی استراحت کند اما اگر درباره علائم بیماری نگرانی وجود دارد، باید به پزشک مراجعه کرد. (این توصیه ها برای کلیه کروناویروس ها و نه به طور خاص ویروس جدید هستند).
برنامه غذایی برای پیشگیری از کرونا


واکسنی برای کروناویروس جدید وجود ندارد اما پژوهشگران در انستیتوی های ملی سلامت آمریکا تایید کردند که در مراحل اولیه توسعه یک واکسن هستند. افزون بر این، شرکت داروسازی ریجنرون (Regeneron) اعلام کرده است که در مراحل اولیه توسعه یک روش درمان برای این ویروس قرار دارد.
شما باید به طور مرتب دست های خود را با آب و صابون حداقل به مدت 20 ثانیه بشویید. اگر به ویروس مبتلا شدید، می توانید اقداماتی را برای کمک به پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران انجام دهید که از آن جمله می توان به ماندن در خانه، جدا کردن خود از افراد دیگر در خانه، پوشیدن ماسک صورت، پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه و شستشوی منظم دست ها اشاره کرد.

ماسک هایی که می توانند از عبور ذرات ریز جلوگیری کنند بهترین گزینه هستند. ماسک های جراحی نیز گزینه های خوبی هستند زیرا آنها می توانند از پخش شدن قطرات پیشگیری کنند. ماسک باید محکم روی صورت قرار بگیرد و اگر شیشه عینک شما بخار می گیرد، نشانه ای از شل بودن ماسک است.

سالم بمانید وشاد

گروه تولید محتوای کوشان

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر