FA EN

KOOSHAN

کشک عضوی از خانواده لبنیات با کلسیم اضافه


بسیاری از اعضای خانواده لبنیات محصولات تغلیظ شده هستند . محصولاتی مانند ماست ، پنیر و کشک .
محصولات لبنی تغلیظ شده در مقایسه با شیر ارزش غذایی بالاتری دارند. مهم‌ترین ویژگی کشک این است که به نسبت شیر و پنیر میزان پروتئین و کلسیم بالاتری دارد.
مواد مغذی نظیر کلسیم، ویتامین‌های گروه B، آهن و روی ،ارزش غذایی کشک را افزایش داده و باعث وجود فواید زیادی در ان شده اند . معمولاً وقتی حرف از کلسیم به میان می‌آید، اکثراً شیر و ماست را منبع کلسیم می‌دانند و کمتر اشاره‌ای به کشک می‌شود. در صورتی که هر 30 تا 50 گرم کشک، حدود 300 میلی‌گرم کلسیم دارد که در مقایسه با آن هر 240 گرم شیر دارای 240 تا 300 میلی‌گرم کلسیم است.
کاملا روشن است اکه در ۱۰۰ گرم کشک کلیسمی معادل 2 و نیم برابر 100 سی‌سی شیر است. بنابراین در شرایطی که در رژیم غذایی نیاز به منابع کلسیم احساس میشود کشک در بین خانواده لبنیات می تواند بهترین گزینه باشد .
 مصرف لبنیات و به ویژه کشک در دوران بارداری و پیشگیر ی از پوکی استخوان و همچنین تاثیر آن در پیشگیری از پیشرفت این بیماری بسیار موثر است.

کشک در پیشگیری از مشکلات کلیوی و سنگ کلیه موثر است و سنگ های کلسیم اگزالات شایع ترین سنگ های کلیوی هستند که با مصرف کشک امکان دفع آن آسان می شود ، این موضوع از سوی متخصصین نفرولوژی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

مصرف مواد غذایی کلسیم دار بیش از مقدار مورد نیاز که ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم است مانند کشک می‌تواند برای لاغری نیز موثر باشد.
نکته مهم دیگری که در رابطه با کشک وجود دارد میزان لاکتوز پایین آن است . لاکتوز موجود در کشک نیم برابر لاکتوز موجود در شیر است بنابراین افرادی که حساسیت به لاکتوز شیر دارند می‌توانند پروتئین و کلسیم خود را از طریق مصرف کشک دریافت کنند.

نگهداری کشک


در بازار کشک هم به صورت جامد عرضه می‌شود و هم به صورت مایع .چون کشک‌های مایع آب و رطوبت بالایی دارند و مواد مغذی آنها فراوان است و پتانسیل آلودگی میکروبی زیادی دارند و در صورت آلوده شدن، مصرف آنها بسیار خطرناک، پرعارضه و حتی کشنده است. بنابراین افرادی که کشک مایع مصرف می‌کنند باید مطمئن شوند که کشک فرآیند صنعتی پاستوریزه شدن را به خوبی طی می‌کند و به تاریخ تولید و مدت مصرف، بسته‌بندی و... آن توجه داشته باشند. بعد از مصرف نیز باقیمانده را در شرایط کاملاً مناسب در یخچال نگهداری کنند زیرا احتمال آلودگی در باقیمانده کشک همچنان وجود دارد. البته فعالیت باکتری‌ها در کشک‌های جامد به دلیل وجود نمک به شدت کم می‌شود و میکروارگانیسم‌ها توانایی رشد و تکثیر در آن را ندارند.

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان
 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر