FA EN

KOOSHAN

گامی مهم در ایجاد کمپین تغذیه سالم

تغذیه سالم یعنی انتخاب غذاهای متنوع از گروه‌های غذایی مختلف.تغذیه سالم، نیازمند برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای مصرف متنوع گروههای مختلف غذایی است.به گزارش خبرگزاری - ایرنا - مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کمپین تغذیه سالم که انستیتو تغذیه و صنایع غذایی وزارت بهداشت بانی آن شده، گام مهمی برای اصلاح شیوه تغذیه مردم است و باید همه گروه‌های اقتصادی جامعه را مد نظر داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی انستیتو و دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی محمد اسماعیل اکبری در جمع کارگروه کمپین تغذیه سالم افزود: در حوزه تغذیه انستیتو صنایع غذایی وزارت بهداشت از نظر علمی حرف اول را در کشور می زند و امیدوارم هر چه سریعتر دبیرخانه کمپین تغذیه سالم نیز در این مرکز تشکیل شود و از همه افراد و صاحبنظران این امر برای مشارکت دعوت شود.

وی ادامه داد: در نخستین گام اجرای کمپین تغذیه سالم می توان به عنوان یک مدل و پایلوت، روی ریزمغذی ها (ویتامین ها و املاح) تمرکز کرد. در اجرای کمپین موضوع عدالت اجتماعی هم باید مد نظر قرارگیرد زیرا نمی توانیم فقط به مردم توصیه کنیم که چه بخورند بلکه باید به مردم کمک هم بکنیم مواد مورد نیاز بدنشان تامین شود.

اکبری گفت: برای مثال قادر نیستیم همه مردم را در مصرف شیر و لبنیات و غذای دریایی به حدی برسانیم که ویتامین «دی» آنها را تامین کنیم و به حمایت و تامین ریز مغذیها برای مردم نیاز داریم که از دورترین نقاط کشور تا شهرهای بزرگ در دسترسی مردم باشد.

مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت اجرای صحیح کمپین تغذیه سالم گفت: اجرای کمپین تغذیه سالم تفکر ارزشمندی است اما اگر این کمپین را ناقص طراحی و اجرا کنیم همه زحمات زیر سوال می رود و جوابی که می خواهیم از اجرای این کمپین نمی گیریم. پیشنهاد این است از همه امکانات موجود در سطح وزارت بهداشت مانند شبکه بهداشت و معاونت بهداشتی، دفتر بهبود تغذیه، سازمان غذا و دارو که دارای توان عظیمی هستند در اجرای این کمپین بهره بگیریم.

اکبری افزود: باید کمپین های بین المللی تغذیه را مطالعه و آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم. در طی اجرای کمپین خواهیم دید چقدر باید دانش و سطح سواد خود را ارتقاء دهیم تا در خصوص یک سلول تا اقتصاد اجتماعی حرف برای گفتن در جامعه داشته باشیم. همکاریهای بین بخشی با گروه های دانشگاهی نیز می تواند راهگشا باشد و  همکاری های علمی در این کمپین به هیچ عنوان نباید دست کم گرفته شود.

منبع خبر : ایرنا

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر