FA EN

KOOSHAN

آیا می توان به کودک و نوزاد خامه داد ؟


بسیاری از والدین در مورد مزایای مصرف لبنیات از جمله خواص خامه برای کودک و اینکه از چه سنی می توانند در تغذیه کودک از خامه استفاده کنند را سوال می کنند. لازم است بدانید شیر و محصولات لبنی از جمله خامه، منابعی غنی از موارد زیر هستند:

کلسیم
پروتئین
ویتامین آ، ب 12 و دی
ترکیبات موجود در خامه شبیه به ترکیبات شیراست و لذا مصرف آن می‌تواند به نوعی خواص مصرف شیر را نیز به همراه داشته باشد. رنگ خامه صبحانه ساده باید سفید یا کرم رنگ باشد، عطر و طعم آن مطبوع و نزدیک به رایحه‌ی شیر تازه باشد. عموما بیشتر خواص خامه به دلیل ویتامین های موجود در آن است.


ویتامین A موجود در خامه به بهبود سلامت چشم و دید بهتر کمک می کند. ویتامین A همچنین قدرت سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با عفونت ها، بوسیله پاسخ لنفوسیت ها علیه آنتی ژن ها بیشتر می کند.


فسفرنیز یکی از مواد معدنی مهم موجود در خامه است که برای سلامتی مغز و استخوان ها  مهم می باشد .فسفر در سلول های مغزی حضور داشته و مسئول تمامی عملکردهای ضروری است.
فسفر برای رشد استخوان ها و دندان ها حیاتی بوده و این ماده به کلسیم برای ساخت استخوان های قوی کمک می کند و مینای دندان و سلامت لثه را افزایش می دهد.


خامه سرشار از پروتئین است ،پروتئین سلامتی موها را حفظ کرده و از آسیب دیدگی آن جلوگیری می کند و در رشد موها نقش بسیار مهمی ایفا می کند.


همچنین ویتامین B2 موجود در خامه سلامت مو، ناخن و پوست را بهبود می بخشد.


از چه سنی می توان به کودک خامه صبحانه داد؟


بسیاری از والدین در مورد زمان دادن لبنیات به کودک، دچار سردرگمی هستند و معمولا می‌پرسند از چه سنی می‌توان به کودک خامه داد. دلیل این سردرگمی عمدتا این است که متخصصان توصیه می‌کنند قبل از یک سالگی به نوزاد خود شیر گاو ندهید، زیرا:

هضم پروتئین موجود در شیر گاو برای نوزاد دشوار است.
شیر گاو، آهن بسیار کمی دارد به همین دلیل نمی‌تواند به عنوان منبع اصلی تغذیه کودک برای 9 تا 12 ماهگی او استفاده شود.


خامه نیز از بسیاری جهات شبیه شیر است البته باید ذکر کنیم که لاکتوز خامه با شیر متفاوت و بسیار کمتر از آن است . اگر تا یکسالگی به کودک خود شیر نداده اید می توانید خوردن خامه را نیز تا یکسالگی به تعویق بیاندازید .
اگر سوال شما در این مورد است که آیا مصرف خامه برای نوزاد می تواند عوارضی را نیز بدنبال داشته باشد ؟ در این مورد لازم است بدانید که خامه حاوی چربی بسیار زیادی است. بنابراین، اگر در مورد خوردن خامه برای کودک یک ساله سوال دارید مراقب باشید که مقدار آن خیلی کم باشد. همچنین می‌توانید به جای خامه از ماست ساده کم‌چرب یا انواع خامه صبحانه کم‌چرب استفاده کنید.

انواع دسرهایی که میتونید با خامه درست کنید



به طور کلی پاسخ اینکه از چه سنی میتوان به کودک پنیر ،بستنی یا دیگر محصولات لبنی را داد را می توانید در مطلب زیر بیابید :


از چه زمانی می توان به کودک لبنیاتی مانند شیر و ماست و پنیر داد ؟


نحوه دادن خامه به کودک


یکی از نکات مهم در مورد خامه آن است که به سرعت در دمای محیط فاسد می‌گردد، به همین دلیل مصرف خامه‌های فاسد شده یا مشکل‌دار می‌تواند بلافاصله باعث بروز مشکلات گوارشی در کودک شود. به همین دلیل توصیه اکید می‌شود که کودکان حتما از خامه تازه پاستوریزه استفاده نمایند و از مصرف خامه‌های غیر پاستوریزه و قدیمی برای کودکان پرهیز گردد.


در بیشتر مواقع اولین موردی که باید هنگام غذا دادن به کودکان در نظر بگیریم، نحوه واکنش آن‌ها به ماده غذایی جدید است. در رابطه با خامه نگرانی‌های زیادی در مورد آلرژی و هضم غذا وجود ندارد، مگر اینکه کودکتان قبلا نسبت به شیر گاو حساسیت نشان داده باشد.
خامه کاربردهای متنوعی در آشپزی دارد. می‌توان از آن برای تهیه کره و خامه فرم گرفته، تزئین قهوه یا سوپ و موارد دیگر استفاده کرد. خامه پرچرب بسیار مقوی و در عین حال پرکالری است.


اولین خوراکی که بعد از شیر مادر به نوزاد میدهند فرنی است ،می توانید برای کودک فرنی را با خامه و کره دلچسب تر کنید و به این روش نه تنها کودک را به مرور با طعم خامه آشنا می کنید بلکه کالری و انرژی مورد نیاز برای کودک دلبند شما نیز فراهم میشود .


برای شروع استفاده از خامه صبحانه به تنهایی می توانید به مقدار کم از آن استفاده کنید . و واکنش فرزندتان را ببینید . مراقب باشید که اگر کودک شما طعم شیرین را می پسندد و برای شیرین کردن خامه از عسل استفاده می کنید ،مصرف عسل برای کودکان زیر یکسال نیز به دلیل حساسیت مجاز نیست .می توانید از شیرین کننده های دیگری مانند کمی شکر یا مربا استفاده کنید .

خواص خامه صبحانه

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر