FA EN

KOOSHAN

بستنی ، شادی آور با خواص اعجاب انگیز

بستنی یکی از شادترین و لذیذ ترین میان وعده هاست که در گرمای تابستان به علت احساس خنکی که فرد میدهد توجه افراد زیادی مخصوصا کودکان را به خوردن این میان وعده لذیذ جلب میکند .

وقتی بستنی میخوریم احساس خوبی داریم . خوردن بستنی شادی آور است و به علت وجود شیر و خامه در بستنی برای افرادی که به مقدار کم لبنیات میخورند میتواند مفید باشد  ، ولی مطمینا خواص شیر را بصورت کامل نخواهد داشت .

بستنی نسبت به سایر محصولات موجود در ویترین فروشگاهها مثل چیپس و پفک میتواند سالم­تر باشد و مصرف گهگاهی آن منعی ندارد اما باید دقت کنیم که به مقدار زیاد مصرف نگردد و یا در رابطه با کودکان قبل از وعده اصلی به آنها بستنی نداد چون ممکن است جایگزین وعده اصلی شده و کودک را مستعد سوء­تغذیه کند .

بستنی 2 تا 3 برابر شیر چربی دارد و بیش از نصف مواد جامد آن شکر است . نابراین باید هنگام خوردن آن کالری بسنجیم و درصورتیکه رژیم افزایش وزن دارید خوردن آن را پیشنهاد میکنیم .

بستنی حاوی ویتامین A، ویتامین B1 ، ویتامین B2  ، ویتامین  B3 و ویتامین E  می باشد  و كلسیم و فسفر كه در شیر بستنی موجود است، برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها مفید است.

 بدلیل خاصیت شادی آور بستنی ، ممکن است به خوردن آن معتاد شویم اگر فردی مدام بستنی بخورد ذائقه اش به دریافت شیرینی و چربی بیشتر متمایل می­شود .بدین بترتیب میل و حرص او به خوردن بستنی بیشتر می­شود .بنابراین برای جلوگیری از اعتیاد به بستنی مصرف آن را 2 بار در هفته محدود کنید

رعایت چند نکته :

از بین بستنی‌های یخی و شیری بستنی‌های شیری را انتخاب کنند و از مصرف بستنی‌های غیرپاستوریزه که در نحوه تهیه آن شک وجود دارد تا حد امکان خودداری کنند.

اگر قرار است بستنی پاستوریزه مصرف شود بستنی‌های ساده انتخاب شوند که مواد افزودنی کمتری دارند

افراد مسنی که مشکل زمینه‌ای ندارند، می‌توانند دو بار در هفته بستنی مصرف کنند، اما سالمندان بیمار باید مصرف بستنی را محدود کنند.

از سه سالگی به بعد مصرف بستنی برای کودکان منعی ندارد، خصوصا برای کودکانی که تمایلی به مصرف لبنیات ندارند، اما مصرف بستنی در سن پایین تر می‌تواند سبب بی‌اشتهایی شود.

 

خواص خاصی که با خورن بستنی آن را بدست می­آورید :

افزایش شانس بارداری: طبق تحقیقات بستنی می‌تواند شانس بارداری را افزایش دهد. بستنی و کلاً محصولات شیر به خاطر چربی خاصی که دارند می‌توانند شانس تخمک‌گذاری داخل رحم را افزایش دهند.

کمک به تشکیل استخوان در جنین: بسیاری از خانم‌های باردار به خاطر ترس از بزرگ شدن بیش از حد جنین بستنی نمی‌خورند. اما بستنی حاوی مواد مغذی مورد نیاز و ضروری برای رشد استخوان جنین است و از آنجا که مادران باردار می‌دانند این مواد صرف تشکیل جنین می‌شوند، معمولا بدون ترس از چاقی به خوردن بستنی می‌پردازند. در کل خانم‌های باردار می‌توانند در حد معقول بستنی استفاده کنند تا به رشد جنین کمک شود.

غلبه بر تهوع: خانم‌های باردار در ماه های اول بارداری دچار تهوع می‌شوند ولی با خوردن بستنی می‌توانند احتمال وقوع این وضعیت را کمتر کنند.

کاهش استرس: مصرف بستنی می‌تواند ترشح هورمون ترامبوتونین را تحریک کند که در خلق و خو تأثیر به سزایی دارد و موجب آرامش می‌شود. به همین خاطر مصرف بستنی برای جوانان و نوجوانانی که به دام استرس و افسردگی افتاده‌اند به شدت توصیه می‌شود.

افزایش ایمنی: لاکتوفرین و سایتوکاین موجود در بستنی باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می‌شود و داروی شکست ویروس آنفولانزا و کلید کمک به مبارزهٔ بدن با انواع ویروس‌ها حتی ایدز است. 

مؤثر برای بخشی از مغز: تحقیقات نشان داده که بستنی برای کل بدن خوب است. اما بخشی از مغز به نام قشر اُربیتوفرانتال گزینهٔ خوبی برای تجزیه و تحلیل بیشتر است. این بخش در فرآیند شناخت و ادراک و تصمیم‌سازی نقش دارد و به خاطر ارتباط عصبی فراگیر با بقیه بخش‌ها و کارکردهای خاص در زمینه یادگیری تطبیقی اهمیت دارد. بستنی برای این بخش خیلی مفید است و مصرف آن حس خوشایندی در مغز ایجاد می‌کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان برای زنان تا قبل از یائسگی: طبق تحقیقات انجام شده مصرف روزانه ۳ لیوان شیر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را برای زنان قبل از یائسگی کاهش دهد. خوردن بستنی که از محصولات شیر است می‌تواند در کنار سایر فواید، خطر ابتلا به سرطان را هم برای زنان کاهش دهد.

از دست دادن وزن: این خبر خوبی است برای افرادی که تمایل به رژیم کاهش وزن سریع و مؤثر دارند. خوردن بستنی وزن را کاهش می‌دهد زیرا سرد است و با ورود به بدن، دمای بدن بالا می‌رود و این باعث افزایش سوزاندن کالری و چربی می‌شود.

افزایش شادی فرد: چرا وقتی بستنی می‌خوریم اینقدر شاد می‌شویم؟ این فقط به دلیل مزه خوب بستنی نیست، سرد بودن آن هم به نوبهٔ خود می‌تواند شخص را شاد کند. یک تحقیق نشان داده که یک قاشق غذای یخی به تنهایی می‌تواند موجب شادی شما شود. محققان با بررسی نوسانات مغز گروهی که مشغول خوردن بستنی بودند، تأثیر مستقیم آن روی لایه اُربیتوفرانتال مغز را مشاهده کردند. همان‌طور که بالاتر نوشتیم، این بخش مرکز تشخیص و تحلیل است و علاوه بر آن تأثیر مستقیمی روی قسمت ترامبوتونین مغز دارد که وظیفه آن خوشحال‌سازی ما است، و همچنین اثر مثبتی هم روی بخش سروتونین دارد که مسئول کمک در مطالعه و تنظیم خلق و خوی کلی افراد است. زمانی که شروع به خوردن بستنی می‌کنید ترشح هورمون دوپامین شروع می‌شود که کارش شادسازی و بهبود روحیه است. دوپامین همان هورمونی است که شنیدن موسیقی را هم برای ما لذت‌بخش می‌کند.

.

 

 

فرم ثبت نظرات