FA EN

KOOSHAN

مشکلات ناشی از کاهش مصرف سرانه لبنیات


اطلاعات کافی در رابطه با اهمیت مصرف لبنیات بصورت روزانه همیشه در دسترس است و پزشکان تغذیه همواره در رابطه با اهمیت مصرف لبنیات سخن گفته اند . اما این روزها متاسفانه آمار خوبی از میزان مصرف لبنیات در کشور ما دیده نمیشود و سرانه مصرف لبنیات افزایش که نیافته کاهش نیز داشته است .


انواع لبنیات و فراورده های لبنی


این کاهش مصرف لبنیات می تواند علل مختلفی مانند افزایش قیمت لبنیات ، تبلیغات نادرست ، عدم اطلاعات کافی در رابطه با مصرف درست لبنیات و .... داشته باشد .


کوتاهی قد،کاهش مصرف لبنیات یا افزایش مصرف نوشیدنی های گازدار


اما آنچه ما میخواهیم در این مطلب به آن بپردازیم مشکلات ناشی از این کاهش مصرف لبنیات است .

مشکلات ناشی از کاهش مصرف لبنیات


پروتئین با کیفیت شیر و لبنیات و محتوای کلسیمی آن، ضرورت مصرف روزانه دو واحد لبنیات را در برنامه غذایی روزانه هر فرد، ایجاد می‌کند؛ هر واحد لبنیات شامل یک لیوان شیر یا ماست و یا ٣٠ گرم پنیر است.
اولین مشکلی که با پایین آمدن مصرف لبنیات دچار آن میشویم بیماری‌های ناشی از کمبود کلسیم است که افزایش آن در جامعه برای دولت نیز هزینه‌بردار است.


شیر سرشار از کلسیم و پروتئین با کیفیت و سایر مواد معدنی است که برای استحکام استخوانها اهمیت دارند، بیشتر رشد استخوانی ما در کودکی و نوجوانی اتفاق می افتد، ولی هیچ وقت نیاز به مصرف کلسیم و مستحکم نگه داشتن استخوان ها از بین نخواهد رفت.
نخوردن لبنیات استخوانها را ضعیف تر می کند و شانس پوکی استخوان را تشدید میکند و استخوان‌بندی بدن، شکننده می‌ شود! تا سن ۳۰ سالگی، سرعت استخوان‌سازی بدن بیشتر از تجزیه‌ استخوانی است، پس از ۳۰ سالگی، تجزیه استخوان‌ها از ساخت آن‌ها سبقت می‌گیرد. بهترین روش برای تقویت اسکلت بدن، مصرف کلسیم است.


از دیگر عوارض کاهش مصرف لبنیات میتوان به کاهش توان ذهنی و خستگی، اختلال در خون سازی، کم خونی، سرطان ناشی از عدم خروج و دفع رادیکال‌های آزاد و فلزات سنگین در بدن اشاره کرد. مصرف لبنیات و فرآورده‌های لبنی به جهت داشتن ریز مغذی‌ها و مواد موجود در خود می‌توانند به خوبی اثرات ناشی از خستگی بدنی و آلودگی‌هایی که سبب اختلال در سیستم فکری و عصبی شده را از بدن خارج کنند و شادابی و انرژی بیشتری را درپی داشته باشند.


از دیگر عوارض ناشی از کاهش مصرف لبنیات می توان به عوارض ناشی از کمبود ویتامین B12 و ریبوفلاوین اشاره کرد . علایم و تظاهرات اولیه در اثر کمبود ویتامین B2 شامل رنگ پریدگی دهان، ترک‌های سطحی در گوشه لب‌ها، ورم ملتحمه و ترس از نور «فتوفوبیا»، کاهش نیروی جسمی، ناراحتی عمومی، ضعف بدن و لاغری است.


برای اینکه بتوانیم از مزایای مصرف لبینیات به درستی بهره ببریم در اولین قدم باید بدانیم روزانه به چقدر لبنیات احتیاج داریم.


میزان نیاز روزانه بدن به لبنیات


بعد از ان دولت باید شرایطی را فراهم کنند تا مردم اصلی ترین ماده های غذایی مانند لبنیات را در سبذ غذایی خود قرار دهند .
 شاید بتوان از طریق توزیع فراورده‌های لبنی در مدارس نیاز به کلسیم در افرادی را که در سن رشد قرار دارند، تأمین کرد. درصورتی که بتوان دسترسی عامه مردم به مواد لبنی را از طریق تعلق‌دادن یارانه‌ها به تولید شیر نیز فراهم کرد. البته این یارانه باید به دامداران تعلق گیرد و نه عرضه‌کنندگان و فروشندگان شیر و مواد لبنی. این مسئله باعث می‌شود که فراورده‌های لبنی راحت‌تر در اختیار مردم قرار گیرد.

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر