FA EN

KOOSHAN

از چه زمانی می‌توان به کودک بستنی داد؟



بستنی نیز جزء محصولات لبنی است. بستنی یکی از شادترین و لذیذ ترین میان وعده هاست که در گرمای تابستان به علت احساس خنکی که فرد میدهد توجه افراد زیادی مخصوصا کودکان را به خوردن این میان وعده لذیذ جلب میکند .در حقیقت کودکان از طرفداران پر و پا قرص این میان وعده خوشمزه هستند. اما برای شروع تغذیه با بستنی باید نکاتی را رعایت کرد و نمیشود از هر سنی به نوزاد بستنی داد . در این مطلب توجه شما را به نکاتی در این باره که از در وبلاگ خانم دکتر موحد به آن اشاره شده جلب می کنیم :

بستنی شادی آور با خواص اعجاب انگیز


توصیه می‌شود بستنی پس از پایان ۱۲ ماهگی به کودک داده شود. معمولا بستنی‌ها با شیر کامل و خامه درست می‌شوند که ممکن است کودک حتی تا پایان ۱۲ ماهگی نیز به پروتئین شیر گاو و سایر ترکیبات حساس باشد.

یک سالگی زمانی است که محصولات لبنی مانند پنیر, شیر, کره و بستنی وارد رژیم غذایی کودک می‌شود. البته بهتر است غذاهای پرکالری که مواد مغذی بسیار پایینی (مانند بستنی) دارند کمتر به کودک خورانده شود تا اشتهای کافی برای خوردن غذاهای مقوی و مغذی داشته باشد.


چرا زیر یک سال نباید به کودک بستنی داد؟


۶ ماه ابتدای عمر نوزاد تغذیه منحصرا با شیر مادر است . از پایان شش ماهگی بهتر است تغذیه تکمیلی آغاز شود. شش ماه دوم عمر نوزاد مهمترین دوره غذایی اوست زیرا با مواد غذایی و طعم های مختلف آشنا می‌شود. در صورتی که این دوره جهت‌گیری خاصی داشته باشد به طور نمونه خوراکی‌های شیرین و پرکالری به کودک داده شود احتمال اینکه دچار کمبود ریزمغذی های ضروری و حتی چاق بشود بسیار بالا است .


 از چند ماهگی میتوان به نوزاد بستنی داد ؟


 به ۴ دلیل هرگز نباید زیر یک سالگی به کودک بستنی داد:

۱٫ به علت وجود مواد نگهدارنده, چربی, قند و شیرین کننده‌های مصنوعی و رنگ‌های خوراکی
۲٫ شیر گاو بهتر است بعد از یکسالگی به رژیم کودک اضافه شود.
۳٫بار میکروبی بستنی که ممکن است باعث بیماری‌های عفونی شود.
۴٫ مشکل هضمی – هضم شیرگاو و سایر ترکیبات بستنی ممکن است برای کودک سخت باشد.

خصوصیات یک بستنی خوب


رعایت چند نکته :
از بین بستنی‌های یخی و شیری بستنی‌های شیری را انتخاب کنند و از مصرف بستنی‌های غیرپاستوریزه که در نحوه تهیه آن شک وجود دارد تا حد امکان خودداری کنند.
اگر قرار است بستنی پاستوریزه مصرف شود بستنی‌های ساده انتخاب شوند که مواد افزودنی کمتری دارند
اگر کودک بی اشتهایی دارید بهتر است از خوراندن میان وعده های شیرین مانند بستنی که مانع خوردن غذای اصلی میشود خودداری کنید.

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان
 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر