FA EN

KOOSHAN

ترکیب شیر و شاهدانه میان وعده ای سرشار از پروتئین


یکی از ملزومات انتخاب میان وعده مناسب در نظرگرفتن میزان مواد غذایی و ارزش غذایی آن هاست . یکی از مواد موثر در رژیم های غذایی مواد پروتئینی هستند . با مصرف  پروتئین مصرف چربی کاهش پیدا می کند و همین امر سبب افزایش حجم عضلات و کاهش چربی های بدن می شود.


پروتئین ها از ریز مغذی های مهم برای سلامت بدن هستند . با بیماری ها مبارزه میکند و باعث راحت تر خوابیدن شما می شود. به همین دلیل است که بدن شما به این مواد مغزی حیاتی احتیاج دارد. محصولات لبنی بهترین منبع برای تامین نیاز بدن به این ریز مغذی هستند. شاهدانه نیز در واقع یک دانه روغنی با پروتئین نسبتا بالا و کربوهیدرات کم است.


چرا شیر با شاهدانه


شیر و فرآورده های آن به دلیل تنوع و تعدد ترکیبات موجود در آن، ارزش غذایی فراوانی دارند.
شیر تنها ماده غذایی شناخته شده در طبیعت است که می تواند نیازهای بدن را به طور متعادل تأمین کند و به معنای واقعی یک غذای کامل است.عمده ترین ویژگی شیر و وجه تمایز آن نسبت به سایر مواد غذایی، ترکیب پروتئینی و وجود املاح آن نظیر کلسیم و فسفر است.
ارزش غذایی شاهدانه نیز بسیار خارق‌العاده است. این دانه حاوی ۲۰ تا ۲۵ گرم پروتئین زودهضم، ۲۰ تا ۳۰ درصد کربوهیدرات و ۲۵ تا ۳۵ درصد روغن و همچنین حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد فیبر نامحلول است که از طریق دستگاه گوارشی عبور می‌کند و به این ترتیب به عنوان یک ماده سبوس‌دار عمل می‌کند.
سرشار از پروتئین
همانطور که میبینید هر دو این ماده غذایی ارزشمند سرشار از پروتئین هستند . پروتئین ها، مولکول های درشتی هستند که از واحدهای کوچک تری به نام اسیدهای آمینه تشکیل شده اند. تاکنون 20 نوع اسید آمینه شناخته شده که 18 نوع آن در شیر موجود است. نکته قابل توجه در این جاست که شاهدانه نیز نه تنها حاوی تمامی ۲۰ آمینو اسید است بلکه هر کدام از ۹ آمینو اسید ضروری که بدن ما نمی‌تواند تولید کند در آن یافت می‌شود.
چربی های مفید
چربی شیر در معده به سهولت هضم می شود و نقش عمده ای در تولید انرژی دارد. حدود 60 درصد از چربی شیر از نوع اشباع است، با این وجود اگر دریافت شیر در غالب یک رژیم غذایی کنترل شده از لحاظ مقدار و نوع چربی های دیگر صورت گیرد، نمی تواند منشأ ایجاد بیماری افزایش چربی در خون باشد. چربی شیر علاوه بر انرژی زا بودن به دلیل وجود ویتامین های محلول در چربی مانند «آ» و «د»، ارزش غذایی بالایی دارد. مصرف روزانه 2 لیوان شیر، 10 درصد ویتامین «آ» و 40 درصد از ویتامین «د» مورد نیاز افراد بالغ را تأمین می کند.
شاهدانه نیز حاوی 20 تا 25 درصد روغن است که حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب ضروری است . همچنین حاوی ویتامین های A و D که حلال در چربی نیز هستند می باشد
تعادل ۳:۱ عالی اسید چرب امگا۳ به اسید چرب امگا ۶  در شاهدانه می‌تواند سلامت قلبی -عروقی را بهبود ببخشد. این ماده سرشار از گاما لینولئیک اسید(GLA) است که یک اسید چرب امگا۶ ضروری است و معمولا در زرده تخم مرغ یافت می‌شود. گاما لینولئیک اسید می‌تواند به طور طبیعی هورمون‌های بدن را متعادل سازد
ویتامین های مهم گروه ب
از جمله ویتامین های مهم موجود در شیر شامل ویتامین های «ب1»، «ب2»، «ب3»، «ب6»، اسیدفولیک، «ب12» و پانتوتنیک اسید است که همگی از گروه ویتامین های «ب» هستند. شاهدانه نیز ویتامین B1 ، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B6 از گروه ویتامین های "ب " را داراست
سرشار از کلسیم
میزان کلسیم موجود در شاهدانه ( ۱۴۵ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم) است . شیر و فرآورده های آن منبعی بسیار غنی از کلسیم هستند. مصرف روزانه 2 لیوان شیر، کلسیم مورد نیاز بدن کودکان را تأمین می کند. جوشاندن شیر، جذب کلسیم را به میزان 20 درصد کاهش می دهد. لذا باز هم توصیه به مصرف شیر پاستوریزه تازه می شود.


سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر