FA EN

KOOSHAN

فواید ماست یونانی

ماست یکی از فراورده های لبنی است که علاوه بر اینکه در کنار غذای اصلی و یا حتی به تنهایی به عنوان وعده اصلی میتواند استفاده شود یک میان وعده بسیار مناسب نیز محسوب میشود
قبلا در مورد ماست یونانی و تفاوت آن با ماست معمولی  صحبت کرده ایم . در این مطلب بیشتر در مورد نقش ماست یونانی در تغدیه سالم صحبت خواهیم کرد .

در مورد ماست یونانی و تفاوتش با ماست معمولی اینجا بخوانید

ماست یونانی ماستی است که از ۳ فرایند تصفیه‌سازی عبور می‌کند تا میزان آب آن کاهش بیابد، و در نهایت بافتی غلیظ‌تر داشته‌باشد، یعنی چیزی بین ماست و پنیر به دست بیاید. ماست یونانی مانند انواع دیگر ماست طعم ترش خاصی دارد. ماست یونانی می‌تواند جایگزین سالم‌تری برای کره باشد.

خواص ماست یونانی


۱. دستگاه گوارش را تقویت می‌کند

ماست یونانی نیز مانند ماست‌های دیگر برای تسهیل گوارش مفید است. مصرف ماست یونانی به‌طور مرتب می‌تواند از روده و دستگاه گوارش در برابر سموم و باکتری‌های بد محافظت کند.


۲. رشد ماهیچه‌ها را افرایش می‌دهد

اگر از جمله کسانی هستید که دوست دارید از فواید ورزش صبحگاهی بهره‌مند شوید، مصرف ماست یونانی قبل از ورزش صبحگاهی می‌تواند فواید مهمی برای شما به همراه داشته‌باشد. ماست یونانی حاوی پروتئین است که یکی از فواید آن ایجاد و فرم‌دهی عضلات است. اگر قبل از ورزش ماست یونانی بخورید، فرم‌دهی عضلات آسان‌تر می‌شود.

همان‌طور که در فهرست بالا مشاهده کردید، هر ۱۰۰ گرم ماست یونانی ۱۰ گرم پروتئین دارد. این یعنی ماست یونانی می‌تواند برای فرایند ساخت توده‌ی عضلانی و جلوگیری از رشد چربی مفید باشد.

۳. از فواید ویتامین B12 بهره‌مند می‌شوید

ماست یونانی مقدار زیادی ویتامین B12 دارد که در بهبود دستگاه عصبی و سلول‌های مغز نقش مهمی ایفا می‌کند. هم‌چنین مصرف ماست یونانی می‌تواند از بیماری‌ها یا مشکلات شناختی مانند افسردگی و زوال عقلی پیشگیری کند.

۴. فعالیت روده را تنظیم می‌کند

ماست یونانی حاوی پروبیوتیک است که به حرکت غذا در دستگاه گوارش، و تنظیم فعالیت روده کمک می‌کند. از آن‌جا که ماست یونانی به آسانی هضم می‌شود و مواد مغذی آن به فرایند هضم غذا کمک می‌کند، یک خوراکی سالم است که باعث می‌شود فعالیت روده منظم بماند، و از مشکلاتی مانند یبوست پیشگیری می‌کند. حرکت نامنظم روده گاهی سمومی را به جا می‌گذارد که می‌تواند سبب آسیب روده و کل بدن شود. بنابراین افزودن ماست یونانی به منوی صبحانه بسیار مهم است.

۵. روی احساسات شما اثرگذار است

مصرف روزانه‌ی ماست یونانی میکروب‌های خوب را در روده‌ی شما  افزایش می‌دهد. میکروب‌های خوب روده می‌تواند روی روحیه و سطح اضطراب شما موثر باشد.هم‌چنین می‌تواند برای مبارزه با افسردگی و بهبود روحیه مفید باشد. به علاوه ماست یونانی پتاسیم دارد که برای حفظ رسانایی الکتریکی مغز و انتقال عصبی مفید است. هم‌چنین این ماست در انتقال سروتونین نقش دارد. سروتونین یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی است که احساس شادی را القا می‌کند. بنابراین با مصرف ماست یونانی در صبح، روزتان را با احساس شادی آغاز کنید.

۶. تاثیر بالقوه در رژیم غذایی لاغری دارد

یکی از خواص ماست یونانی به عنوان صبحانه این است که کمک می‌کند مدت بیش‌تری احساس سیری کنید. حتی اگر مقدار کمی ماست یونانی را در صبح مصرف کنید، باز هم باعث می‌شود مدت بیش‌تری سیر باشید. این برای کسانی که برنامه‌ی رژیم لاغری دارند فوق‌العاده است، چون ماست یونانی می‌تواند میل به پرخوری را سرکوب کند و شما را از خطر چاقی حفظ کند.
 

۷. جایگزینی مناسب برای شیر است

در کل آدم‌ها دوست دارند از فواید نوشیدن شیر هنگام صبحانه به‌طور روزانه بهره‌مند شوند. با این حال ماست یونانی می‌تواند برای کسانی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، در منوی صبحانه جایگزین شیر شود. بنابراین شما هم‌چنان می‌توانید از ویتامین‌ها و انرژی آن برای شروع روزتان بهره‌مند شوید.
 

۸. برای قلب خوب است

ماست یونانی برای سلامت قلب خوب است. علت‌اش این است که ماست یونانی فقط مقدار کمی چربی اشباع دارد، که باعث می‌شود صبحانه‌ای سالم و مفید برای قلب باشد. حتما می‌دانید که چربی اشباع برای سلامت قلب مضر است و می‌تواند میزان کلسترول خون را به حدی بالا ببرد که سبب وقوع بیماری‌های مرگبار شود.


۹. برای سلامت استخوان مفید است

ماست یونانی برای تقویت استخوان‌ها مفید است. کلسیم ماست یونانی بیش‌تر از ماست‌های دیگر است. فایده‌ی کلسیم تقویت استخوان‌ها در کودکی، و حفظ سلامت استخوان تا سنین پیری است. بنابراین مصرف ماست یونانی برای صبحانه به‌طور مرتب می‌تواند شما را از خطر پوکی استخوان حفظ کند.


۱۰. سوخت و ساز را افزایش می‌دهد

آدم‌ها برای حفظ سلامت تیروئید به مقدار کمی ید نیاز دارند، و ماست یونانی یکی از منابع این ماده‌ی معدنی است. غده‌ی تیروئید بسیار مهم است چون به تنظیم سوخت و ساز، از جمله تولید سلول‌های خونی، عملکرد عصب‌ها، و عملکرد عضلات کمک می‌کند. به علاوه مصرف خوراکی‌های سرشار از ید می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند. ماست یونانی یکی از این خوراکی‌ها است.

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

 

منبع : بر گرفته از سایت بازده



 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر