FA EN

KOOSHAN

لبنیات کم چرب یا پرچرب ؟

خیلی از افراد بدنبال یک الگوی تغذیه ای سالم در مورد لبنیات کم چرب یا پرچرب مردد هستند . لبنیات جزو گروه غذایی سالم محسوب میشود که باید در رژیم غذایی قرار داده شود و حذف آن می تواند خود ضررهایی را داشته باشد .بنابراین قرار دادن لبنیات در رژیم غذایی یک انتخاب سالم است و کم چرب یا پرچرب بودن آن می تواند شخصی باشد.
تمام انواع شیرهایی که در فروشگاه‌ها وجود دارند، دارای مقدار مساوی ویتامین د، کلسیم و پروتئین هستند. تفاوت اصلی بین این شیرها، اساساً ظرفیت چربی آن‌هاست.

مطلب مرتبط: میزان روزانه بدن به لبنیات


لبنیات کم چرب و پرچرب و وزن بدن


پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف محصولات لبنی پرچرب، از جمله شیر و پنیر، با کاهش وزن بدن همراه است.

این یافته ممکن است با معلومات شما متضاد به نظر برسد، چون نسخه‌های پر‌چرب کالری بیشتری دارند اما در ۱۱ مطالعه از ۱۶ مطالعه این نتیجه به دست آمده که افرادی که محصولات لبنی با چربی بالا مصرف می‌کنند یا کاهش وزن دارند یا وزن خیلی کمی اضافه می‌کنند. (بعضی از دانشمندان معتقدند ممکن است به این خاطر باشد که محصولات لبنی که حاوی چربی بیشتری هستند، باعث احساس سیری بیشتر شوند، به این دلیل مردم ممکن است که کمتر غذا بخورند.) . اما با همه‌ی این مطالعات نمی توان ثابت کرد که خوردن محصولات لبنی پر چرب مانع از افزایش وزن می‌شود.

با این حال آزمایشات نشان می‌دهد که در بهترین حالت مصرف لبنیات پرچرب تاثیر متوسطی بر وزن بدن دارد.کسانی که مصرف لبنیات پرچرب خود را افزایش دادند افزایش وزن کمی بیشتر (حدود ۲ پوند) نسبت به کسانی که محصولات لبنی کم چرب مصرف کرده‌اند داشته‌اند.
 

مطلب مرتبط : کلسیم موجود در لبنیات شما را لاغر می کند

احتمال دیابت


تفاوت میان شیر کامل و شیر کم چرب و احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم همچنان مورد مطالعه است.

بنا به گزارش مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۶ در مجله‌ی TIME منتشر شد، دانشمندان ۳۰۰۰ بزرگسال را طی ۱۵ سال تحت نظر گرفتند و مشاهده کردند آن‌هایی که ۳ نوع تولید فرعی ناشی از شیر کامل در خونشان بیشتر بوده است، در مقایسه با افرادی که سطح این تولیدات فرعی در خونشان کمتر بوده است، کمتر مستعد ابتلا به دیابت نوع دوم بوده‌اند. این نتیجه نشان می‌دهد لبنیات پرچرب می‌توانند از ابتلا به دیابت نوع دوم پیشگیری نیز بکنند.

اگر خوردن غذاهای کم چرب مانند شیرهای کم چرب یا بدون چربی باعث شود مصرف غذاهای شیرینتان را بیشتر کنید، تأثیر منفی بر احتمال دیابت نوع دوم و افزایش وزن خواهد گذاشت. جایگزین کردن غذاهای پرچرب با غذاهایی که قند ساده‌ی فراوانی دارند، ابداً توصیه نمی‌شود.


آخرین نکته این است که شما ممکن است شنیده باشید که محصولات لبنی کم‌چرب به شدت پردازش شده هستند و به آن‌ها مواد افزودنی و شکر اضافه می‌کنند، اما این اغلب درست نیست و کاملا بستگی به آنچه که شما می‌خرید دارد.

شیر کم چربی و شیر کامل حاوی مقدار یکسانی شکر (۱۲ گرم در هر فنجان) هستند. لیست مواد تشکیل دهنده پنیر کم چربی نیز مشابه پنیر از شیر کامل است.

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر