FA EN

KOOSHAN

معرفی انواع ماست


ماست یکی از ملزومات سفره در بین اکثر خانواده های ایرانی است . ماست، که مملو از پروتئین، سرشار از پروبیوتیک، و غنی از کلسیم استخوان‌ساز هستند، یکی از مغذی‌ترین خوراکی‌ها به شمار می‌روند که به گوارش کمک می‌کنند و شما را یک قدم به هدف داشتن اندامی بهتر نزدیک‌تر می‌کنند.
امروزه اما در غرفه های فروشگاه ها با انواع ماست روبرو میشویم که شاید داشتن اطلاعات در مورد هریک، ما را به انتخاب درست تر با توجه به ذائقه و شرایط بدنی کمک کند .
در این مطلب سعی داریم شما را با یک دسته بندی از انواع کلی ماست آشنا کنیم .


انواع ماست و تفاوت بین آنها


ماست تازه پرچرب


اگرچه توصیه های تغذیه ای فعلی، انبوه مصرف کنندگان را به سمت محصولات لبنی کم چرب هدایت می کنند، اما مطالعات اخیر نشان دهنده نکات جالب و تازها ی در این زمینه هستند. این مطالعات نشان می دهند ارتباط بین مصرف چربی لبنی و بیماری قلبی، کمتر از آن چیزی است که فکر می کنیم.

یکی از مطالعات منتشرشده در European Journal of Nutrition که بررسی گسترده ای روی تحقیقات مختلف انجام داده، نشان می دهد مصرف محصولات لبنی پرچرب با کاهش خطر ابتلا به چاقی مرتبط است. یکی از مزیت های ماست پرچرب برای سلامت این است که به ندرت حاوی غلظت دهنده ها و مواد افزودنی هستند که معمولا برای ایجاد قوام و طعم مناسب در ماست های کم چرب یا بدون چربی استفاده می شوند.

هر 226 گرم ماست پرچرب ساده فقط 138 گرم چربی دارد و حاوی 11 گرم قند، 8 گرم پروتئین، 275 میلی گرم کلسیم و 352 میلی گرم پتاسیم است. به اضافه اینکه مقداری از اسیدفولیک و ویتامین A هم در این ماست وجود دارد و اگر تولید این ماست از انواع شیرهای غنی شده باشد، مقدار مناسبی هم ویتامین D برای بدن شما فراهم می کند.
ماست پرچرب کوشان سرشار از ویتامین های محلول در چربی مانند A، D ، E و K است و مصرف آن به افراد لاغر، کسانی که دچار سوء تغذیه هستند و افرادی که بیماری سخت و کاهنده وزن دارند توصیه می شود. بافت قاشق خور و یکنواخت ماست، طعم کمی ترش مخصوص به خود و رنگ سفید مایل به شیری آن گواهی بر تولید ماستی تازه و خوشمزه است.
 

ماست تازه کم چرب


معمولا شیر ۳ درصد چربی دارد، اگر قبل از تولید ماست، چربی آن گرفته شود، می توان از آن ماست کم چرب تهیه کرد. ماست کم چرب از شیر یک درصد یا2 درصد تهیه می شود و حاوی 2 درصد تا 5 درصد چربی است. یک فنجان ماست ساده کم چرب تقریباً 150کیلوکالری دارد.
تحقیقات نشان داده اند هر 226 گرم ماست ساده کم چرب یا بدون چرب حاوی 530 میلی گرم پتاسیم است. به همین دلیل است که این نوع از ماست ها می توانند، از طریق مقابله با آثار منفی سیدم، به کاهش فشار خون کمک کنند. پتاسیم غذایی با کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه مرتبط است و کاهش چگالی استخوانی را کمتر می کند. چربی ماست های کم چرب، بین 0.5 تا 3 درصد و چربی های بدون چربی کمتر از 0.5 درصد است.
 

ماست نیم چرب


ماست نیم چرب کوشان فرآورده ای است که از انعقاد شیر در حضور باکتری های تولید کننده اسید لاکتیک یا باکتری های سنتی ماست تهیه می شود. ویژگی اصلی این ماست  قابلیت قاشق برداری است و طعم کمی ترش مخصوص به خود را دارد.
 

ماست همزده


ماست همزده به نوعی از ماست اطلاق می شود که در آن فرایند تخمیر و تشکیل ژل یا دلمه ماست در مخزن و قبل از بسته بندی است و بعد از بسته بندی ویسکوزیته ماست افزایش یافته و بافت سخت و شکننده ای پیدا می کند. ماست همزده کوشان که با عنوان توتال به بازار عرضه می شود دارای قوام بالایی است و یک غذای فراسودمند محسوب می شود. این ماست از نظر تغذیه ای ماده غذایی مفیدی است و سرشار از پروتئین و برخی انواع ویتامین B است و نیز منبع بسیار خوبی از کلسیم، فسفر، اسید پانتوتنیک و روی می باشد. باکتری های مفید موجود در ماست همزده در حفظ سلامت سلولهای روده ای بسیار مفید هستند و به دلیل داشتن پروتئین به همراه کلسیم و اسید لاکتیک برای تمامی گرو های سنی به ویژه سالمندان توصیه می گردد.
 

ماست چکیده


ماست چکیده یکی از انواع ماست است که از آبگیری ماست معمولی و با افزودن طعم دهنده هایی مانند نمک به دست می‌آید. ماست چکیده جزو مواد غذایی تغلیظ شده‏ ای است که در اثر فرایندهای اعمال شده، میزان آب موجود در آن کاهش یافته است و به همین دلیل دارای غلظت و دوام بیشتر نسبت به ماست معمولی است و همچنین کالری و ارزش غذایی بالاتری هم دارد. ماست چکیده کوشان به روشی کاملا سنتی و با گذراندن ماست معمولی از صافی های بزرگ پارچه ای انجام می شود و همین امر باعث می شود تا طعم تازه و دلپذیری نسبت به ماست های چکیده صنعتی داشته باشد. این ماست منبعی غنی از پروتئین، کلسیم، ویتامین B2 یا ریبوفلاوین است و حتی میزان کلسیم بالاتری نسبت به شیر دارد.
ماست چکیده معمولا با موسیر نیز ترکیب میشود و در فراوردههای لبنی کوشان محصولی به نام ماست چکیده موسیردار با طعم و عطری فوق العاده تولید میشود.این ماست، با وجود استفاده از درصد بالای موسیرطعم وتندی موسیر را ندارد و به عنوان یک چاشنی اشتهااور به هضم و جذب غذا کمک می کند. ماست چکیده کوشان در اندازه های تک نفره، 250 گرمی، 450 گرمی، 9 کیلویی و 10 کیلویی جهت مصارف خانگی و کسب و کارها به بازار عرضه می شود.

ماست یونانی


ماست یونانی با گرفتن پروتئین مایع وِی (whey) برای تهیه نوعی ماست نسبتا سفت، غلیظ و خامه ای، همراه با غلظت پروتئینی زیاد و لاکتوز کم تولید می شود. ماست های یونانی باید حداقل 5.6 درصد پروتئین داشته باشند، در حالی که میزان پروتئین ماست های دیگر به 2.7 درصد می رسد. به همین دلیل است که ماست های یونانی در مقایسه با ماست های رایج دیگر و با همان میزان کالری، حاوی پروتئین بیشتری هستند و قند کمتری هم دارند. میزان پروتئین ماست های معمولی در هر 170 گرم به 10 می رسد، در حالی که همین مقدار ماست یونانی بیش از 20 گرم پروتئین دارد.

هنگام خرید ماست یونانی حتما به برچسب مواد تشکیل دهنده دقت کنید زیرا بعضی از کارخانه های تولیدی دیگر از روش سنتی تهیه ماست یونانی استفاده نمی کنند و نشاسته و ذرت در محصول شان به کار می برند تا غلظت و قوام آن را مثل انواع طبیعی شبیه سازی کنند. این ماست برای ورزشکاران و افرادی که می خواهند حجم پروتئین دریافتی خود را در طول روز بالا ببرند، بسیار مناسب است

ماست منجمد

ماست منجمد (یخ زده)، همان‌طور که از نامش بر می‌آید، یک محصول دسری منجمد است که توسط انجماد ماست معمولی و گاهی اوقات اضافه کردن سایر محصولات لبنی برای عطر و طعم و ثبات به آن درست می‌شود. این دسر اغلب به عنوان یک گزینه سالم‌تر نسبت به بستنی، با توجه به مزایای سلامتی اضافی که می‌توان با خوردن آن به دست آورد، دیده می‌شود. برخی از انواع ماست یخ زده دارای باکتری زنده، شبیه به ماست معمولی هستند. این محصول به طور معمول شامل چربی شیر، باکتری، شیرین‌کننده‌ها، شیر جامد و چاشنی‌های مصنوعی یا مواد افزودنی است. ماست یخ زده یونانی یکی دیگر از گونه‌های محبوب است که می‌تواند گزینه‌ای حتی سالم برای ذائقه شیرین شما فراهم کند.

 

ماست کفیر


یکی دیگر از ماست‌های بسیار مفید برای سلامت انسان، ماست کفیر است. این ماست که ترکیبی از شیر و مجموعه‌ای از میکروارگانیسم‌های شامل الکتوباسیل و استرپتوکوک است، منبع کلسیم، پروتیین و ویتامین D به شمار می‌رود.

ماست کفیر در سه نوع کم‌چرب، بدون چربی و پرچرب تولید می‌شود. مصرف هر نوع از این ماست‌های کفیر به رژیم غذایی افراد بستگی دارد.

یکی از ویژگی‌های خاص کفیر که آن را از ماست‌های دیگر متمایز می کند، گازدار بودن آن است. محققان به کفیر به عنوان ماستی توجه می‌کنند که از نظر پروبیوتیکی در جایگاه خاصی قرار می‌گیرد و خصلت‌های مهم دیگری برای سلامت انسان دارد.
 

ماست های طعم دار یا میوای



تولید ماست میوه ای در دنیا بسیار رایج است و طرفداران زیادی نیز دارد. برای تولید این محصول روش های مختلفی وجود دارد که در زیر به چند نمونه آن اشاره می شود:
 

الف- تولید ماست میوه ای با استفاده از اسانس و رنگ خوراکی
در این فرآیند، رنگ و طعم میوه مورد نظر را همراه با مواد پایدار کننده به ماست افزوده و بسته بندی می کنند. معمولا در این فرآیند از اسانس های مصنوعی (شیمیایی) استفاده می شود که مصرف آن در بعضی کشورها با محدودیت همراه است.
ب- ماست میوه ای با مربا یا مارمالاد میوه
در این موارد ماست را با مربا یا مارمالاد میوه و مواد پایدار کننده مخلوط کرده و بسته بندی می کنند. در بعضی موارد، ماست و میوه را به صورت جدا گانه بسته بندی کرده و به صورت بسته های دو قلو به فروش می رسانند و مصرف کننده هنگام مصرف آن ها را با هم مخلوط می کند.


 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر