FA EN

KOOSHAN

جلوگیری از کم آبی بدن با این مواد غذایی

تابستان هنوز از راه نرسیده ، گرما و عطش را با خودش آورده است . آب بعد از اكسيژن مهمترين عامل ادامه حيات مي‌باشد. ما مي‌توانيم هفته‌ها بدون غذا بمانيم اما بدون آب فقط چند روز زنده خواهيم ماند. آب يكي از تركيبات اصلي بدن مي‌باشد كه تقريباً حدود 60 تا 70 درصد وزن بدن انسان را تشكيل مي‌دهد، و هم در داخل و هم در خارج سلول‌ها وجود دارد. پس براي انجام وظيفه سلول‌ها، وجود آب در بدن ضروري مي‌باشد. آب از طريق غذاي خورده شده و آب نوشيده شده جذب بدن مي‌شود و از طريق كليه‌ها (ادرار) پوست (عرق كردن)، ريه‌ها (تنفس) و مدفوع از بدن دفع مي‌شود. در يك فرد سالم، ميزان آب دريافتي و آب از دست رفته تقريباً برابر مي‌باشد.نياز يك فرد به آب بسته به ساختار بدني، سن، فعاليت، عادات غذایي و آب و هوا متغير مي‌باشد.
داشتن آب کافی در بدن یکی از رموز سلامتی است و در تمام فصول سال نیز لازم است .اما در فصل های گرم سال ممکن است که بدن شما دچار کم آبی شود . یقینا هیچ چیز به اندازه خود آب نمی تواند به هیدراته کردن بدن کمک کند اما مصرف برخی از مواد غذایی می تواند به کمبود آب و هیدراته کردن بدن کمک کند .

در این مطلب قصد داریم مواد غذایی را نام ببریم که می تواند به کمبود آب در این روزهای گرم کمک کنند .


غذاهای حاوی آب نه تنها کالری کمتری دارند و به کاهش وزن کمک می‌کنند، بلکه انتخاب مفیدی برای جلوگیری از کم آبی بدن هستند.


ماست: یک بسته ماست ساده حاوی ۸۵ تا ۸۸ درصد آب است. بعلاوه این که مصرف آن نیاز به کلسیم و برخی از ویتامین های گروه ب مانند ویتامین ب ۱۲ و ریبوفلاوین را برطرف می کند. ماست به دلیل داشتن پروبیوتیک آن ، برای حفظ سلامت گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.



سالاد سبز: دو فنجان سالاد حاوی سبزیجات سبز، حاوی ۱۵ کالری و ۹۰ درصد آب است. این سبزیجات غنی از مواد مغذی مانند فولات، ویتامین ث، فیبر و آنتی اکسیدان ها هستند و به حفظ سلامت چشم و پوست نیز کمک می کنند.کاهو ، کرفس ، کلم بروکلی می توانند هریک بهترین انتخاب ها برای این مورد باشند چرا که علاوه بر داشتن آب کافی ، یک میان وعده سالم برای شما خواهد بود .



توت فرنگی: غنی از ویتامین ث، فولات و ویتامین ب برای رشد سالم سلول های جدید است. توت فرنگی ۹۱ درصد آب، زغال اخته ۸۵درصد آب و تمشک نیز ۸۵ درصد آب در هر فنجان دارد.



هندوانه: تقریبا ۹۲ درصد از یک هندوانه را آب تشکیل می دهد. هندوانه منبع خوبی از ویتامین ث است و لیکوپن و آنتی اکسیدان موجود در آن به محافظت در برابر سرطان و بیماری های قلبی کمک می کند.



اسفناج: اسفناج غنی از فیبر است. همچنین ۹۲درصد آب دارد. اسفناج شامل آنتی اکسیدان بوده و مصرف یک فنجان از آن در روز،  ۱۵ درصد از میزان نیاز به ویتامین ای را برطرف می کند.



گوجه فرنگی: در هر زمان از سال وجود دارد. یک کاسه گوجه فرنگی را می توانید همراه با پنیر، و ریجان به عنوان میان وعده مصرف کنید. گوجه فرنگی ۹۴ درصد آب دارد و بهترین انتخاب برای رفع تشنگی در طول روز است.



خیار: ۹۵ درصد از یک فنجان خیار خرد شده را آب تشکیل می دهد. خیار حاوی فیبر و برخی از ویتامین ها از جمله ویتامین ث است و مصرف یک فنجان از آن،  ۶ درصد از میزان نیاز به این ویتامین را در روز برطرف می کند.

 


نکته آخر:


روزانه حداقل 2 ليتر آب (8 ليوان) بنوشيد. لازم به تذكر است كه از ساير نوشيدني‌ها (مانند نوشابه‌هاي گازدار و آب ميوه‌هاي تجارتي) بجاي آب استفاده ننمائيد. بايد يادآوري كرد كه اين مقدار آب در هواي گرم، فعاليت بدني شديد، ورزش و تب افزايش مي‌يابد.كودكان و سالمندان از گروه‌هاي سني بسيار حساس در برابر كم آبي مي‌باشند. بطور طبيعي در كودكان ميزان درصد آب بدن زياد مي‌باشد و از اين رو در برابر كم آبي كم طاقت و آسیب پذير تر مي‌شوند، در سالمندان نيز با افزايش سن تا حدودي مكانيسم تشنگي دچار اختلال مي‌شود و كمتر احساس تشنگي مي‌كنند كه منجر به كم آبي بدنشان مي‌شود. پس در فصول گرم سال مانند تابستان (بدلیل دفع آب بیشتر بصورت تعریق) به مقدار آب دریافتی كودكان و سالمندان بيشتر توجه نمائيد تا دچار كم آبي، بي‌آبي و عوارض ناشي از آن نشوند. پس همواره مبادرت به نوشيدن آب نمائيد.

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان
 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر