FA EN

KOOSHAN

چرا دوغ را با نعنا مصرف می کنیم ؟

دوغ یک نوشیدنی لبنی است که سالهاست با سفره ایرانیان آشناست. فرایند تولید دوغ معمولا از ماست می باشد . سالها مردم دوغ را به روش سنتی تهیه می کردند البته در روش سنتی ممکن است تهیه دوغ بهمراه الودگی های محیطی باشد و باعث فاسد شدن دوغ شود ، بنابراین بهتر است دوغی را که  در صنعت با رعایت موازین بهداشتی بسته‌بندی می‌كنند، استفاده نمایید .
 این نوشیدنی به دلیل آن كه در دمای گرم محیط و در برابر فساد مقاوم است نیاز به هیچ نگهدارنده مصنوعی نداشته و مصرف آن برای افرادی كه دچار عدم تحمل لاكتوز هستند، مناسب است.
دوغ دارای فواید زیادی است که مهمترین آن می‌توان به داشتن پروتئین، چربی، ویتامین‌هایB ، D، كلسیم و همچنین آب مورد نیاز بدن اشاره کرد.
اغلب دوغ را طعم دار مصرف می کنند طعم هایی که برای مزه دار کردن دوغ استفاده می شود شامل، نعنا، پونه، کاکوتی و گاهی خیار و حتی گلاب است. غالب ترین طعمی که معمولا استفاده می‌شود  نعنا و پونه می باشد. این نه تنها بدلیل طعم دلنشین نعنا و پونه است که به دوغ می بخشد، می باشد، همچنین به خاطر مزایای خود نعنا و پونه و اثرات بالقوه ای است که ترکیب این دو ایجاد می کند .


چرا نعنا و پونه در دوغ ؟؟


طبق طب سنتی مزاج دوغ سرد عنوان شده که ممکن است برای عده ای مشکل ایجاد کند استفاده از مصلح آن که نعنا و پونه می باشد باعث می‌شود سردی دوغ بر آنها غلبه نکند.
نعنا در طب سنتی دارای طبیعت گرم می باشد، و مصرف آن مزایای فراوانی در جهت سلامتی دارد


فواید نعنا در دوغ :


•    نعنا،دارای اثربخشی فراوان بر دردهای دستگاه گوارش شامل درد معده، روده، نفخ، دل‌پیچه، تهوع و اسهال است.
•    نعنا، اشتها‌برانگیز و نشاط‌آور بوده و برای درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا، سرفه، ناراحتی‌های روحی و عصبی، بواسیر، تپش قلب و سکسکه نیز مفید است.
•    نعنا دارای ماده ای به نام منتول است كه احساس خنكی در دهان ایجاد می كند.
•    استفاده از نعنا در دوغ برای بی خوابی، كم خوابی و ناراحتی های شبانه یك داروی موثر است.

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر