FA EN

KOOSHAN

روز جهانی شیر مدرسه

 

به مناسبت روز جهانی شیر مدرسه
ما در صنایع لبنیات کوشان با تجربه تولید شیر روزانه مدارس در منطقه های زیادی از خراسان به مناسبت روز جهانی شیر مدرسه که توسط سازمان جهانی غذا (فائو ) آخرین چهارشنبه ماه سپتامبر(7 مهر 1400 ) در هر سال نامگذاری شده است ،میخواهیم درباره اهمیت توزیع شیر در مدارس صحبت کنیم .

اهمیت توزیع شیر در مدارس


مهمترین و اصلی ترین هدف توزیع شیر در مدارس تغدیه کودکان و نوجوانان با شیر بعنوان یکی از کاملترین غذا هاست . و هدف بعدی ایجاد عادت مثبت در کودکان و نوجوانان برای مصرف مستمر شیر می باشد . دولتها و خانواده ها و وزارتخانه های مرتبط با سلامت کودکان میخواستند مطمئن شوند در این سن حداقل ریز مغذیها به کودکان برسد، چرا که دریافت برخی از این ریزمغذیها که در شیر است بعد از دوره جوانی امکانپذیر نیست.
آثار عدم مصرف مستمر شیر و فرآورده های شیری در بزرگسالی پوکی استخوان، پوسیدگی دندان، کوتاه شدن قد، کم شدن میزان بهره هوشی، مشکلات گوارشی و… است که قابل جبران نیست.


بی‌شک یکی از برنامه‌های مهم، تاثیر‌گذار و گسترده در مورد ترویج مصرف شیر، طرح توزیع شیر در مدارس است که در برخی کشورها سابقه‌ای به درازای یک قرن دارد. به‌عنوان مثال نیوزیلند از سال ۱۹۳۷ میلادی و ژاپن از سال ۱۹۴۶ به‌صورت جدی طرح شیر مدرسه را در دستور کار قرار داده و به‌طور مستمر آن را دنبال کرده‌اند. در حال حاضر حدود صد کشور جهان از فقیرترین کشورها تا کشورهای برخوردار آسیایی، اروپای غربی و آمریکای شمالی طرح شیر مدرسه را دنبال می‌کنند.
در کشور ما از سال 79 تغذیه با شیر در مدارس اجرایی شد و چند سال بعد سازمان جهانی غذا از ایران بخاطر اجرای موفق این طرح با 16 میلیون دانش اموز تقدیر کرد
توقف تغذیه با شیر در مدارس بخاطر کمبود بودجه و یا نبود یا کمبود آن در سبد تغذیه ای کودکان سبب میشود چندین برابرهزینه فعلی برای درمان بیماریهای ناشی از کمبود کلسیم در دوران میانسالی و سالمندی جمعیت کشور در آینده صرف شود.

نتایج مطالعات مصرف غذایی خانوارهای ایرانی بیانگر آن است که سرانه مصرف شیر از ۱۳۰ گرم در روز به ۱۹۰ گرم افزایش یافته است، اما همچنان از مقدار توصیه شده در سبد مطلوب غذایی کمتر است.
نکته ای که در اینجا لازم است به آن اشاره کنیم این است که این روزها بخاطر کرونا بیشتر دانش آموزان در منازل آموزش می بینند بنابراین این والدین هستند که باید بیش از پیش به جایگاه شیر در سبد تغذیه ای دانش آموز خود توجه داشته باشند.
آمارهایی در پایش بچه های مدرسه کلاس اول دبستان نشان میدهد به دلیل ترک عادت مصرف شیر شاخص پوسیدگی دندان بالا رفته که این به عدم تامین کلسیم برمیگردد متاسفانه در افراد میانسال و کهنسالمان آمارهای نگران کننده از روند پوکی استخوان داریم پوکی استخوان در کشور شرایط نامناسب پیدا کرده ضمن اینکه هزینه برای دولت است خانواده ها را نیز دچار چالش میکند.

میزان جذب کلسیم در سنین 8 تا 18 سالگی چند برابر بقیه سنین است. استخوان‌ها بانک کلسیم بدن هستند و علاوه بر نیازهای ساختمانی، تامین‌کننده کلسیم مورد نیاز مغز در طول حیات انسان هستند. کلسیم، ماشین انتقال فرامین مغز به قسمت‌های مختلف بدن است و به همین دلیل مغز، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کلسیم است. از این رو افزایش ضریب تراکم استخوان برای جلوگیری از اختلالات مختلف و به ویژه پوکی استخوان بسیار مهم است. از سوی دیگر میزان نیاز روزانه به کلسیم بالاست و این میزان جز از مسیر مصرف کافی و مستمر شیر و فرآورده‌های آن تامین نمی‌شود. این توضیحات به خوبی گویای اهمیت توجه به شیر مدرسه است.

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان
 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر