FA EN

KOOSHAN

نوشیدنی های سرشار از آنتی اکسیدان

نوشیدنی‌ها نقش مهمی در فرهنگ انسانی ایفا می‌کنند. انواع رایج نوشیدنی‌ها شامل آب، شیر, آب‌میوه‌ها، قهوه، چای، و نوشابه‌ها است.از طرفی  آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که نقش اساسی در سلامتی و بیماری دارند.

آنها با خنثی کردن ترکیبات مضر معروف ، به رادیکال های آزاد کمک می کنند. این می تواند از آسیب اکسیداتیو به سلولهای شما جلوگیری کند ، التهاب را کاهش داده و از بیماری مزمن محافظت کند .

تغییر رژیم غذایی با استفاده از نوشیدنی های مفید  یکی از موثرترین راههای افزایش مصرف آنتی اکسیدان ها است.

هنوز هم ، در حالی که اکثر مردم با غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مانند میوه و سبزیجات آشنا هستند ، اما یافتن نوشیدنی های آنتی اکسیدانی سالم می تواند کمی چالش برانگیز باشد.
در این مقاله برخی از بهترین نوشیدنی های آنتی اکسیدانی بررسی شده است:

 چای سبز


چای سبز ، یکی از محبوب ترین نوشیدنی های آنتی اکسیدانی است. چای سبز گونه‌ای چای است که از برگ‌ها وجوانه‌های کاملیا سیننسیس که فرایند پژمردگی و اوکسیدان شدن چای معمولی را نگذارنده به دست می‌آید. چای سبز اصالتاً محصول چین است اما تولید و توزیع آن به سایر کشورهای شرق آسیا نیز سرایت کرده‌است.

انواع مختلفی از چای سبز وجود دارد که با توجه به تنوع استفاده ، شرایط رشد ، روش های باغبانی ، فرآوری تولید و زمان برداشت ، تفاوت های چشمگیری دارند

این گیاه به ویژه از نظر epigallocatechin gallate (EGCG) غنی است ، ترکیبی که به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی آن مورد مطالعه قرار گرفته است.

چای سبز همچنین چندین آنتی اکسیدان و پلی فنول دیگر از جمله اسید گالیک ، اپیکاتچین و کاتچینرا  فراهم می کند.
برخی منابع ذکر کرده اند که میزان آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز 100 برابر تاثیرگذارتر از ویتامین C و 25 برابر تاثیرگذارتر از ویتامین E است. (توجه کنیم که ویتامین C و E به عنوان دو آنتی اکسیدان مهم مطرح هستند).

چای قاصدک :


چای قاصدک نوعی چای گیاهی است که با تزریق برگ و ریشه گیاه قاصدک در آب گرم ساخته می شود.

این ماده غنی از آنتی اکسیدان به دلیل توانایی آن در کاهش التهاب ، کاهش کلسترول و جلوگیری از استرس اکسیداتیو در بسیاری از طب های سنتی مورد استفاده قرار گرفته است.

طبق یک مطالعه آزمایشگاهی ، عصاره قاصدک حاوی انواع اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها از جمله لوتولین ، کوئرستین و اسید کافئیک است.

اضافه کردن این نوشیدنی غنی از آنتی اکسیدان به رژیم غذایی روزانه شما می تواند راهی مناسب برای تقویت مصرف این آنتی اکسیدان های کلیدی باشد.

 قهوه


قهوه منبع عالی آنتی اکسیدان های ضد بیماری است.
در حقیقت ، برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است  که  قهوه یکی از منابع اصلی آنتی اکسیدان های متوسط در رژیم غذایی باشد ، با این وجود بیشتر از آنتی اکسیدان های موجود در میوه و سبزیجات میتواند به سلامت شما کمک کند چرا که بیشتر از آنها مصرف میشود .

به طور خاص ، قهوه با آنتی اکسیدان هایی مانند کافئین اسید ، کلروژنیک اسید ، کاتچین ، کوئرستین و روتین پر شده است .
جالب است که ، یک بررسی گسترده از 218 مطالعه نشان داد که نوشیدن 3-4 فنجان قهوه در روز (920-960 میلی لیتر) قهوه در روز ممکن است با خطر کمتری از بیماری های قلبی ، مشکلات کبدی و انواع خاصی از سرطان همراه باشد.

آب چغندر

چغندر مملو از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فنلی مانند بتالین ها است که این طرح را تشکیل می دهد
چغندرها سرشار از آنتی اکسیدان های مفید و ترکیبات فنولیک ، مانند بتالین ها است ، که رنگدانه های گیاهی هستند که به چغندر چنین رنگی می دهد.
با توجه به محتوای آنتی اکسیدانی آن، چغندر به کاهش التهاب ، بهبود سلامت قلب و کاهش رشد سلولهای سرطانی کمک می کند .

آب انار

انار به میزان باورنکردنی سرشار از آنتی اکسیدان است ، با تحقیقات انجام شده نشان می دهد که پتانسیل آنتی اکسیدانی آب انار ممکن است بیشتر از شراب قرمز و چای سبز باشد.

از این گذشته ، مطالعات حاکی از آن است که آب انار ممکن است التهاب ، فشار خون را کاهش داده و از ایجاد پلاک چربی در شریانها محافظت کند.
آب انار یک منبع عالی پتاسیم است که یک ماده مغذی اساسی برای تنظیم انقباضات ماهیچه ها ، تعادل مایعات ، فشار خون و موارد دیگر است.

با این حال ، از آنجا که این نوشیدنی حاوی مقادیر خوبی از قندهای طبیعی بدون هیچ گونه فیبر موجود در میوه کامل است ، حتما مقدار مصرف خود را تعدیل کرده و آن را با یک رژیم متعادل هماهنگ کنید.

لیموناد

اگر لیموناد را بدون  شیرین کننده ها یا مواد نگهدارنده استفاده کنید به آسانی میتوانیدمصرف ریز مغذی ها مانند ویتامین های C ، B12 و D  را تقویت نمایید .

ویتامین C ،موجوذ در لیموناد، یک ویتامین محلول در آب است که دارای خواص آنتی اکسیدانی قدرتمند است.
علاوه بر خنثی کردن تأثیرات رادیکالهای آزاد مضر ، ویتامین C می تواند به مبارزه با التهاب و استرس اکسیداتیو کمک کند

آب نارگیل طبیعی


آب نارگیل منبع خوبی برای ریز مغذی ها مانند پتاسیم ، ویتامین C و منگنز است و همچنین حاوی یک دوز دلچسب آنتی اکسیدان ها در هر وعده (34 منبع معتبر) است.

اگرچه تحقیقات در انسان فاقد تحقیقات است ، تحقیقات متعددی در مورد حیوانات نشان داده اند كه آب نارگیل می تواند به سلامت كبد و همچنین كاهش استرس اکسیداتیو و قند خون كمك كند.
همچنین منبع خوبی از پتاسیم است و حاوی الکترولیتهای دیگری مانند کلسیم و منیزیم است و آن را به یک نوشیدنی عالی بعد از تمرین بدنی تبدیل می کند.

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر