FA EN

KOOSHAN

ویتامین های E و B نقش بسزایی در یادگیری و حافظه دارند

داشتن حافظه برای افراد زیادی مهم است و شاید اغلب این والدین هستند که به فکر تقویت مغز و حافظه فرزندانشان هستند تا قدرت یادگیری آن ها را افزایش دهند . اما باید به این نکته نیز توجه کرد که با افزایش سن خود آنها نیز در معرض کاهش حافظه هستند .
آیا شما به سلامت مغز و تقویت حافظه‌ی‌تان هم فکر می‌کنید؟ آیا می‌دانستید با بهبود قدرت حافظه، سرعت یادگیری‌تان افزایش می‌یابد و در سنین پیری از ابتلا به بیماری آلزایمر در امان خواهید ماند؟
در این مطلب می خواهیم از تاثیرفوق العاده دو ویتامین E و B صحبت کنیم و در مورد مواد غذایی که سرشار از آن ها هستند بیشتر بدانیم

ویتامین‌های EوB و تقویت حافظه

مغز به ویتامین و موادمعدنی نیاز دارد. خوشبختانه در یک رژیم غذایی عادی و سالم شامل گوشت، شیر، تخم‌مرغ، سبزی و میوه حداقل نیازمندی روزانه ویتامین‌ها را تامین می‌کند.  البته برای دریافت کافی برخی از ویتامین‌ها از جمله ویتامین E گاهی نیاز به مصرف مکمل هست.  چند نوع ویتامین، غذا و مکمل غذایی حافظه را تقویت می‌کنند.


ویتامین E

دارما سینک، پزشک و نویسنده‌ی کتاب “طول عمر مغز” می‌گوید: ویتامین E، قوی‌ترین آنتی اکسیدان برای مغز است. این ویتامین، التهاب مغز را کاهش می‌دهد، رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و جلوی از بین رفتن عملکرد شناختی مغز را می‌گیرد.

بررسی مشترک پزشکان فنلاندی و سوئدی نشان می‌دهد که مصرف تمام انواع ویتامین E در پیشگیری از اختلالات حافظه که در اثر کهولت سن بروز می‌کنند، موثر است.


از مواد غذایی حاوی بالاترین مقادیر ویتامین E می‌توان به ترتیب به موارد زیر اشاره کرد:
۱- تخمه آفتابگردان
۲- بادام‌ها
۳- آووکادو
۴- اسفناج
۵- کدو گردویی (از خانواده کدو حلوایی)
۶- کیوی
۷- کلم بروکلی
۸- ماهی قزل آلا
۹- روغن زیتون
۱۰- میگو
 

چگونه از مکمل های ویتامین E استفاده کنیم

 برای یک شخص متوسط، روزانه ۴۰۰ واحد ویتامین E توصیه می‌کند و اگر مشکلات مربوط به حافظه، تمرکز و مانند آن دارید، روزانه بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد ویتامین E به همراه ۴۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم اسید فولیک مورد نیاز است.

ویتامین B

ویتامین‌های گروه B روی حافظه و هوش تاثیر می‌گذارند. برای مقابله با اثرات استرس در مغز، یک مکمل ب کمپلکس خوب که حاوی ویتامین‌های B6 و B12 باشد، بسیار مفید است.
دارما می‌گوید: بسیاری از مردم، از خستگی روحی و جسمی شکایت می‌کنند. ویتامین‌های گروه B برای افزایش انرژی بسیار ضروری‌اند.


ویتامین B1 که به تیامین هم معروف است، برای تبدیل کربوهیدرات‌ها (موادنشاسته‌ای و قندی) به غذای مغز لازم است. اگر کم مصرف شود موجب افسردگی، خستگی و بی‌خوابی می‌شود. تیامین در غلات سبوس‌دار، حبوبات خشک، بادام زمینی و برخی انواع گوشت وجود دارد.

ویتامین B3 یا نیاسین حافظه را تقویت می‌کند و کلسترول خون و نتیجتا احتمال بروزسکته را کاهش می‌دهد. بعضی انسان‌ها با مصرف آن دچار برافروختگی و خارش می‌شوند. مقدار زیاد آن سبب آسیب دیدن کبد می‌شود. نیاسین در گوشت بعضی ماهی‌ها (به‌خصوص قزل‌آلا)، بادام زمینی، گوشت مرغ و جگر وجود دارد.

ویتامین B6 یا پیریدوکسین برای ساختن واسطه‌های شیمیایی در مغز لازم است. این ویتامین در غلات سبوس‌دار، تخم آفتابگردان، مخمر آبجو، برخی انواع گوشت و اکثر سبزی‌ها وجود دارد.

ویتامین B12 به تولید استیل کولین کمک می‌کند. استیل کولین برای درست کار کردن حافظه لازم است و در انواع لبنیات، گوشت و ماهی وجود دارد.

مطلب مرتبط: شیر و ویتامین B12

ویتامین  B9 اسید فولیک (فولات) به تولید کاتکولامین‌ها که گروه خاصی از واسطه‌های شیمیایی هستند، کمک می‌کند. کمبود کاتکولامین‌ها باعث اضطراب، افسردگی و عدم تمرکز می‌شود. اسید فولیک حافظه و تمرکز را تقویت می‌کند و در غلات سبوس‌دار، لوبیا چشم‌بلبلی و کلم بروکلی وجود دارد. خانم‌های باردار برای پیشگیری از نواقص مغز و نخاع جنین، اسید فولیک مصرف می‌کنند.

چگونه از مکمل های ویتامین B استفاده کنیم

برای سایر ویتامینهای گروه B، مصرف روزانه ۱۰۰۰ میکرو گرم ویتامین B12 (برای جذب بهتر، قرص را زیر زبان بگذارید) و ۵۰ میلی گرم ویتامین B6 سه بار در روز توصیه می‌شود

 

بیشتر بدانیم : بهترین غذاها برای مطالعه و افزایش حافظه

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان
 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر