FA EN

KOOSHAN

پنیر کممبر

صنعت لبنیات و فراورده های لبنی ، صنعت شگفت انگیزی است .در سراسر دنیا محصولات متفاوتی از شیر ،که ماده اولیه و اصلی لبنیات است تهیه میشود . یکی از این محصولات پنیر ها هستند . همانطور که می دانید پنیرهای متفاوتی در سراسر دنیا وجود دارند که با توجه به روش تهیه ،طعم و کاربرد متفاوتی می توانند داشته باشند . در این مطلب دانستنی های غذایی کوشان فود بدنبال معرفی پنیر کممبر بودیم . با ما همراه باشید تا در رابطه با پنیر فرانسوی کممبر ، طرز تهیه و روش های استفاده ان بیشتر بدانیم .


معرفی پنیر کممبر


پنیر کممبر محبوب ترین پنیر در فرانسه است و فرانسوی ها آن ها را به صورت های مختلف مصرف می کنند. هرچند تاریخچه دقیق ساخت این پنیر مشخص نیست اما شواهد و مدارک نشان می دهد که در اواخر قرن ۱۸ و در منطقه کممبر، نورماندی بود که اولین بار این پنیر شهرت پیدا کرد. اولین سندی که در مورد تولید پنیر کممبر وجود دارد مربوط به کشاورزی به نام ماری هارل بود که در سال ۱۷۹۱ ساخت این پنیر خوشمزه را شروع کرد. از آن زمان به تدریج کممبر راه خود را به خانه ها و میهمانی های فرانسوی باز کرد و به خاطر طعم لذیذ و مطبوعی که داشت در ضیافت های مجلل سرو می شد.
 

پنیر کممبر چطور ساخته می شود؟


پوسته بیرونی پنیر کممبر به دلیل باکتری های های مختلف معمولا رنگی بود. در روش سنتی شیر گاو گرم و غیرپاستوریزه را با باکتری های تخمیرکننده مزوفیلیک ترکیب می کنند و بعد پنیر مایه را اضافه می کنند که در نهایت باعث شکل گرفتن پنیر کممبر می شود. سپس پنیر کممبر در قالب های چوبی ریخته می شود و هر ۶ الی ۱۲ ساعت یکبار هم زده می شود تا آب اضافی آن از بین برود. بعد از تقریبا ۲ روز پنیر کممبر با کمک کپک پنی سیلیوم به پنیر کممبر خوشمزه و لذیذ تبدیل می شود. پوسته بیرونی پنیر که کمی خشک و سفت است هم کاملا خوراکی است و می توان آن را هم مصرف کرد.
 

جهانی شدن پنیر


هرچند از اواخر قرن ۱۸ بود که نام این پنیر بر سر زبان ها افتاد اما اوج محبوبیت پنیر کممبر را باید اواخر قرن ۱۹ دانست. در این زمان با ورود تکنولوژی و ماشین آلات صنعتی امکان تولید انبوه پنیرهای فرانسوی میسر شد و همین موضوع باعث همه گیر شدن و محبوبیت بیش از پیش این پنیرها شد.  مهندسی فرانسوی به نام ریدل جعبه ای چوبی اختراع کرد که امکان انتقال بی خطر پنیر کممبر را برای مدت های طولانی می داد و همین موضوع باعث جهانی شدن شهرت پنیر کممبر شد.  امروزه هنوز هم این جعبه های چوبی سنتی کاربرد دارد و صادرات پنیر کممبر با این جعبه ها انجام می شود. این اختراع آمریکایی ها را با این پنیر فرانسوی آشنا کرد و به سرعت به محبوب ترین پنیر در آمریکا هم تبدیل شد.

پنیر آب شده فرانسوی


در زمان جنگ جهانی اول دولت فرانسه پنیر کممبر را بخشی از جیره غذایی سربازان خود قرار داد و به این ترتیب آن را به پرمصرف ترین پنیر در آن زمان تبدیل کرد.

هرچند امروزه روش های صنعتی جایگزین روش های سنتی شده اند اما پنیر کممبر همچنان به روش های محلی و سنتی هم تهیه می شود. پنیرهای مدرن معمولا در بسته بندی هایی از چوب صنوبر عرضه می شود، اما آن را گاهی در مقوا، قوطی کنسرو، فویل و حتی کاغذ هم می پیچند. البته بسته بندی فلزی بسیار نادر است و روش سنتی بسته بندی شایع تر و محبوب تر است. جالب است بدانید که اگر پنیر کممبر را در جعبه های مخصوص قرار بدهید دیگر نیازی به نگهداری در یخچال نیست و می توانید آن را در دمای محیط قرار بدهید!
 

نکاتی در مورد مصرف پنیر کممبر



این پنیر حالتی نرم و خامه ای دارد به همین دلیل نباید در دمایی سردتر از دمای محیط مصرف شود؛ چون در این صورت پنیر سفت می شود و جذابیت اصلی اش را از دست می دهد. بنابراین حتی اگر آن را داخل یخچال قرار داده اید قبل از سرو مدتی در دمای محیط قرارش دهید تا دوباره نرم و لذیذ شود. این پنیر از آن دست پنیرهایی است که نباید سرد خورده شود.
پوسته پنیر را بخورید! اگر برای اولین بار با این پنیر لذیذ فرانسوی مواجه می شوید احتمالا فکر می کنید پوسته بیرونی پنیر را باید دور بریزید؛ چون مملو از باکتری پنی سیلیوم است! اما نگذارید اسم ترسناکش شما را بترساند، این باکتری نه تنها هیچ ضرری برای شما ندارد بلکه طعمی بسیار لذیذ و خوشمزه هم دارد.


نان و پنیر کبابی


در فرانسه با این پنیر غذاهای مختلفی درست می کنند اما یکی از متداول ترین روش های خوردن آن با نان است. یعنی همان نان و پنیر خودمان اما به سبکی کاملا فرانسوی! فرانسوی ها این پنیر نرم و کرم مانند را با نان های باگت، تست و هر نوع نان ترد و برشته و خوش طعمی می خورند.
یکی از نکات جالب این است که در سفر به فرانسه می توانید در کافه ها و رستوران ها پنیر سفارش بدهید! وقتی در کافه یا رستورانی این پنیر خوشمزه را سفارش می دهید معمولا آن را همراه با مربا یا عسل و چند برش نان باگت سرو می کنند.
یکی دیگر از روش های خوردن پنیر کممبر اضافه کردن آن به ترکیبات سالاد است. اگر خیلی نگران رژیم و کالری دریافتی بدنتان نیستید به هرسالادی که می خورید کمی از این پنیر اضافه کنید تا تبدیل به وعده ای لذیذ و رویایی بشود.


پنیر کبابی


پنیر کبابی: همان طور که گفتیم این پنیر را نباید به صورت سرد خورد و هرچه گرم تر باشد حالت نرم و کرم مانندش بیشتر می شود. یکی از محبوب ترین روش های سرو پنیر کممبر به صورت کبابی است. این پنیر را در فر یا روی باربکیو کباب می کنند و بعد همراه با میوه ها، مربا و مغزیجات مختلف سرو می کنند. لایه بیرونی پنیر برشته و ترد می شود  که با شکستن این پوسته، مایعی پنیری، نرم، لذیذ و بسیار وسوسه برانگیز بیرون می ریزد. آیا کسی می تواند در برابر چنین صحنه ای مقاومت کند؟!

منبع :االی گشت

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر