FA EN

KOOSHAN

تشخیص زعفران تقلبی از زعفران خالص

زعفران گیاهی ارزشمند است و برخی ارزش آنرا با فلزات گرانبها مقایسه می کنند .زعفران گیاهی است که بواسطه تولید زیاد آن در ایران ، در دنیا به عنوان گیاه داروی ایرانی شناخته میشود.
جنس زعفران دارای گونه های متفاوتی است ( برای آن 80 گونه ذکر شده ) و در ایران بیش از 10 گونه که نزدیک به زعفران زراعی است شناخته شده است .
سه دسته خاص از زعفران شامل 1. زعفران زراعی (زعفران موجود در بازار ) 2. زعفرانی که در بهار گل می دهد و معروفترین آن بنام دوگله و 3. زعفران بنفش که در فصل زمستان رویش آن آغاز میشود .
از آنجا که زعفران ادویه باارزشی است ، نگهداری آن شرایط خاصی را می طلبد . جنس بسته هایی که زعفران در آن نگهداری میشود می تواند بر عطر ، طعم و حتی رنگ آن تاثیر بگذارد .
بسته بندی شیشه ای بهترین نوع بسته بندی برای زعفران است که می تواند ویژگی های کیفی آن را حفظ کند . بعد از شیشه بسته بندی هایی از نوع پلی اتیلن و بعد از آن فویل برای نگهداری زعفران مناسب هستند .
نکته ای که این روزها به هنگام خرید زعفران ممکن است با آن روبرو باشیم این است : از کجا بدانیم زعفرانی که خریدای می کنیم زعفران اصل است .
برای این امر بهتر است ابتدا رایجترین تقلب هایی که در مورد زعفران قابل انجام است را بشناسیم :
1.    مخلوط کردن با عصاره و یا زعفران کهنه
2.    افزودن پرچم ها و یا خامه های رشته شده و رنگ شده  به قسمت قرمز رنگ خوراکی زعفران
3.    تقلب های رایج برای افزایش وزن زعفران : شامل افزودن رطوبت ، آغشته کردن با شربت یا عسل ، نشاسته ، گلوکز و برخی مواد شیمیایی دیگر
4.    افزودن قسمت هایی از گیاهان دیگر : مانند گل های گلرنگ ، گل همیشه بهار، گیاهان علفی رنگ شده ،گل های خورد شده گیاهانی مثل شقایق و آهار  
5.    افزودن مواد حیوانی : مانند رشته های گوشت نمک زده و خشک شده
6.    افزودن رشته های ژلاتین رنگ شده
7.    افزودن مواد رنگی آلی به زعفران
اما با توجه به این حجم زیاد از تقلب چگونه می توان زعفران خالص را از تقلبی شناخت :
1.    زعفران را میتوان بین انگشتان دست فشرد اگر سریع از هم پاشید زعفران می تواند خالص باشد ولی اگر بعد از فشردن توانستید آنرا به شکل یک توپ گرد درآورید و شکل گرد آن حفظ شد ، زعفران تقلبی است .
2.    کبریت روشن را به زعفران نزدیک می کنیم ، نمونه خالص زعفران سریع آتش می گیرد و به سختی اثری از آن باقی می ماند درحالیکه زعفران تقلبی به سختی میسوزد ، جرقه هایی به اطراف پرتاپ می کند و براحتی خاموش می شود

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر