FA EN

KOOSHAN

کدام رژیم غذایی؟ کتوژنیک یا وگان ؟؟

امروز میخواهیم در مورد دو نوع متفاوت از رژیم های غذایی که این روزها مورد توجه است صحبت کنیم .رژیم هایی که افراد در وهله اول برای کاهش وزن به سراغ آنها میروند اما مزایای سلامتی دیگری نیز برای آنها بهمراه دارد .

رژیم غذایی وگان و رژیم غذایی کتوژنیک

 این دو رژیم اساسا با هم متفاوتند رژیم وگان یکی از رژیم های گیاهخواری است و رژیم کتوژنیک برپایه چربی بالا و کربوهیدرات پایین است . در ادامه هریک را به اختصار معرفی می کنیم .

رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک رژیمی با کربوهیدرات پایین و چربی بالا است . این رژیم مصرف کربوهیدرات را کاهش می دهد و چربی را جایگزین آن می کند. کاهش کربوهیدرات بدن را در حالت متابولیک به نام کتوزیس قرار می دهد. وقتی بدن در این حالت قرار می گیرد چربی را برای دریافت انرژی می سوزاند و چربی ها در کبد به کتون ها تبدیل می شود که انرژی را برای مغز فراهم می کند. رژیم کتوژنیک قند خون و سطح انسولین بدن را کاهش می دهد و با افزایش سطح کتون ها برای سلامتی بسیار مفید هستند.
فواید رژیم کتوژنیک رژیم غذایی کتوژنیک فواید زیادی دارد که از جمله مهمترین آنها عبارتند از:
کاهش وزن
 رژیم کتوژنیک روش موثری برای کاهش وزن و جلوگیری از بروز بیماری های خطرناک مثل سرطان و … است. تحقیقات نشان داده است که این رژیم بیشتر از رژیم های کم چربی توصیه می شود و بدون شمردن کالری ها و مقدار غذای مصرفی وزن کم می کنید.
پیشگیری از دیابت
دیابت از راه های تغییرات در متابولیسم، قندخون بالا و اختلال در عملکرد انسولین قابل تشخیص است. رژیم کتوژنیک باعث از بین رفتن چربی های اضافه می شود با توجه به اینکه این چربی ها ارتباط نزدیکی با دیابت نوع 2، پیش دیابت و سندرم متابولک دارند. یکی از تحقیقات نشان داده است که رژیم کتوژنیک حساسیت انسولین را در بدن تقویت می کند.

دیگر فواید رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک شیوه درمانی برای درمان بیماری های عصبی مثل صرع است و تحقیقات نشان داده است که این رژیم فواید زیادی برای درمان برخی بیماری ها دارد که عبارتنداز:
بیماری های قلبی: رژیم غذایی کتوژنیک عوامل خطرناکی چون چربی بدن، سطح کلسترول بد، فشار خون و قند خون را بهبود می بخشد.
سرطان: رژیم غذایی کتوژنیک برای درمان سرطان و کاهش پیشرفت تومورهای سرطانی توصیه می شود.
آلزایمر: رژیم غذایی کتوژنیک نشانه های بیماری آلزایمر را کاهش می دهد و مانع از پیشرفت آن می شود.
صرع: رژیم غذایی کتوژنیک سبب کاهش تشنج در کودکان مبتلا به صرع می شود.
 پارکینسون: این رژیم باعث بهبود علائم بیماری پارکینسون در بیماران می شود.
سندروم تخمدان پلی کیستیک: رژیم غذایی کتوژنیک سبب کاهش سطح انسولین در بدن می شود و به همین دلیل نقش مهمی در درمان این بیماری دارد.
اختلالات ذهنی: در تحقیق انجام شده بر روی حیوانات مشخص شد که رژیم کتوژنیک در بهبود آسیب های مغزی نقش موثری دارد.
آکنه: سطح انسولین پایین و مصرف کمتر شکر و غذاهای فراوری شده به بهبود آکنه و مشکلات پوستی کمک می کند.

عوارض رژیم کتوژنیک

رژیم کتو برای افراد سالم ممکن است خطری نداشته باشد اما هنگام سازگاری آن با بدن یکسری عوارض جانبی بوجود آید. به این عارضه آنفلوانزا کتویی می گویند. آنفلوانزا کتویی شامل انرژی و عملکرد مغزی ضعیف، احساس گرسنگی شدید، اختلالات خواب، حالت تهوع، مشکلات گوارشی و کاهش عملکردهای ورزشی است.
برای از بین بردن این عوارض در چند هفته اول یک رژیم کربوهیدرات پایین را به طور منظم رعایت کنید. با انجام این کار به بدن تان یاد می دهید قبل از حذف کامل کربوهیدرات ها چگونه چربی بیشتری بسوزاند. رژیم کتوژنیک تعادل مواد معدنی و آب بدن را تغییر می دهد پس اضافه کردن نمک به وعده های غذایی و مصرف مکمل ها به بدن کمک می کند. برای از بین بردن عوارض جانبی روزانه 3000 الی 4000 میلی گرم سدیم، 1000 میلی گرم پتاسیم و 300 میلی گرم منیزیم مصرف کنید. هنگام شروع رژیم تا زمانی که کاملا سیر شوید غذا بخورید و مصرف کالری ها را کم و زیاد نکنید. رژیم کتو بدون محدودیت کالری ها باعث کاهش وزن می شود.


رژیم غذایی کتوژنیک برای کسانی که اضافه وزن و دیابت دارند و به دنبال تقویت سلامت متابولیک بدن هستند مناسب است اما برای ورزشکاران و کسانی که می خواهند عضله سازی کنند مناسب نیست. رژیم کتو نیز مانند هر رژیم غذایی در صورتی اثرگذار است که به طور منظم و طولانی مدت دنبال شود.

رژیم غذایی گیاهی وگان

گیاهخواری به عنوان روشی برای زندگی تعریف می شود که تلاش می کند تمام انواع بهره برداری حیوانی را از بین ببرد، چه غذا، لباس و یا هر چیز دیگری به این دلایل، رژیم غذایی گیاهی عاری از تمام محصولات حیوانی از جمله گوشت، تخم مرغ و لبنیات است و مردم رژیم غذایی گیاهی را به دلایل مختلف انتخاب می کنند .وگان ها در واقع، تمام فراورده های حیوانی و لبنی (همچنین تخم مرغ ) را از رژیم غذایی شان حذف می کنند این شامل هر چیز ساخته شده با ژلاتین که از استخوانها و سم های حیوان بدست می آید، می باشد.

فواید رژیم غذایی وگان

رژیم غذایی گیاهی وگان که به کاهش وزن کمک می کند :
گیاه خوار ها تمایل دارند لاغر باشند و شاخص توده بدنی  پایینی داشته باشند به همین دلیل تعداد زیادی افراد به رژیم غذایی گیاهخواری به عنوان راهی برای کاهش وزن رو می آورند
به طور کلی محققین گزارش می دهند شرکت کنندگان در رژیم غذایی گیاهی وگان بیشتر نسبت به رژیم های غذایی کم کالری وزن از دست می دهند، حتی زمانی که مجاز به خوردن هستند تمایل طبیعی برای خوردن کالری کمتر در رژیم غذایی گیاهی ممکن است با مصرف فیبر بالا ایجاد شود که می تواند باعث شود احساس سیری کنید.

رژیم غذایی گیاهی وگان قند خون و دیابت نوع 2 :
گیاهخواری ممکن است به حفظ قند خون و دیابت نوع 2 کمک کند ؛ مطالعات متعدد نشان می دهند گیاهخواری برای قند خون پایین، حساسیت بالای انسولین و 78 درصد کاهش ریسک پیشرفت دیابت نوع 2 فایده دارد . به علاوه، گیاهخواری در بیماران دیابتی میزان 2.4 برابر قند خون را کاهش می دهد بخشی از این مزیت می تواند به دلیل مصرف فیبر باشد که ممکن است قند خون را کم کند . کاهش وزن بر اثر گیاهخواری ممکن است به توانایی آن در کاهش سطح قند خون کمک کند.
 
رژیم غذایی گیاهی وگان و سلامت قلب :
گیاهخواری ممکن است به حفظ سلامت قلب کمک کند گزارش مطالعات میدانی ممکن است تا 75 درصد کاهش فشار خون بالا و 42 درصد خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی را داشته باشد . چندین گزارش حاکی از آن است که گیاهخواری در کاهش قند خون، LDL و کلسترول کلی نسبت به رژیم غذایی موجود بسیار موثرتر هستند این اثرات به ویژه از زمان کاهش فشار خون، کلسترول و قند خون می تواند تا46 درصد باعث کاهش خطر بیماری های قلبی شود

با مزایا و معایب گیاهخواری بیشتر آشنا شوید

حرف آخر:به هر حال جز رژیم های غذایی که در بالا ذکر شد رژیم های غذایی متفاوتی وجود دارد که ممکن است با توجه به ذائقه خود ممکن است هر کدام از آنها را انتخاب کنید ولی پیشنهاد می کنم که قبل از ان حتما با یک متخصص در این مورد مشورت کنید تا با توجه به شرایط شما و تحت کنترل رژیم غذایی درستی را برای شما انتخاب کند


سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر