FA EN

KOOSHAN

چرا نمی‌توان پروتئین شیر را با دیگر انواع پروتئین جایگزین کرد؟

  • شما اینجا هستید:
  • خانه
  • دانستنی های غذا
  • چرا نمی‌توان پروتئین شیر را با دیگر انواع پروتئین جایگزین کرد؟


شیر گاو حاوی تمام مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد یک گوساله در ماه‌های اولیه‌ زندگی‌اش است. همچنین این نوشیدنی تمامی مواد مغذی مورد نیاز انسان را هم تامین می‌کند و بی‌دلیل نیست که به عنوان یکی از مقوی‌ترین غذاهای جهان شناخته می‌شود. ویتامین‌ها و مواد معدنی شیر عبارت است از:

ویتامین ب ۱۲: غذاهایی که منشا حیوانی دارند تنها منبع غنی این ویتامین به شمار می‌روند.
کلسیم: شیر یکی از بهترین منابع کلسیم بوده و کلسیم موجود در شیر به راحتی جذب می‌شود.
ویتامین ب ۲: لبنیات اصلی‌ترین منبع ویتامین ب ۲ یا ریبوفلاوین است.
فسفر: فسفر در بسیاری از فرایند‌های بیولوژیکی نقش اساسی دارد و به فور در لبنیات یافت می‌شود.
ویتامین دی: در بسیاری از کشورها، شیر با ویتامین دی (D) غنی‌سازی می‌شود.

هورمون‌های شیر


بیش از ۵۰ هورمون به صورت طبیعی در شیر گاو وجود دارد که برای رشد گوساله تازه متولد شده بسیار اهمیت دارند. به استثنای فاکتور رشد شبه انسولین ۱ (IGF-1)، بقیه هورمون‌های موجود در شیر گاو هیچ تاثیری روی انسان ندارند. هورمون IGF-1 در شیر مادر انسان هم یافت می‌شود و تنها هورمونی از شیر گاو است که بدن انسان آن را جذب می‌کند. این هورمون روی رشد و احیا بدن تاثیرگذار است

چرا نمی‌توان پروتئین شیر را با دیگر انواع پروتئین جایگزین کرد؟



همان‌طور که گفتیم شیر و به ویژه پروتئین‌های موجود در آن خواص سلامتی بسیاری دارند. بسیاری از افراد به جای مصرف شیر از پروتئین‌های مکمل استفاده می‌کنند. برای مثال مصرف پروتئین وی در میان ورزشکاران بسیار رواج دارد، چرا که این پروتئین می‌تواند به عضله‌سازی کمک بسیاری کند. البته این پروتئین فقط به کمک مردها نمی‌رود، زنان هم می‌توانند با تامین پروتئین مورد نیاز بدنشان به عضله‌سازی کمک کنند.

بااین‌حال پیشنهاد می‌شود که به جای مصرف پروتئین‌های جایگزین، از خود شیر استفاده کنید. چرا که شیر نه تنها سرشار از پروتئین است،‌ بلکه مواد مغذی دیگری هم دارد که همه آن‌ها در کنار هم می‌توانند سلامت جسمانی را برای شما به همراه داشته باشند.

شیر به عنوان یکی از مغذی‌ترین انواع غذاهای طبیعی سرشار از مواد معدنی، چربی‌های مفید و پروتئین است. همه این ترکیبات فواید سلامتی بسیاری دارند که مهم‌ترین آن را می‌توان سلامت و رشد استخوان‌ها دانست. پروتئین شیر همراه با کلسیم، این نوشیدنی را به یک خوراکی ضد پوکی استخوان تبدیل کرده است.

 

 

سالم بمانید و شاد

گروه تولید محتوای کوشان

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر