FA EN

KOOSHAN

تفاوت پنیر لبنه با پنیر ماسکارپونه


پنیر یکی از خوراکی های سالمی است که بسیار پر طرفدار است. مردم در سراسر دنیا پنیر را به شیوه های متفاوتی استفاده می کنند بعضی افراد پنیر را به سالاد اضافه می کنند، بعضی آن را روی ساندویچ می ریزند،بسیاری از پنیر در تهیه کیک و دسر استفاده می کنند و بقیه هم از خوردن آن به تنهایی لذت می برند. در هر صورت، پنیر طعمی دارد که بسیاری از مردم آن را دوست دارند.البته پنیر های متفاوت با طعم های گوناگون در سراسر دنیا وجود دارد که ممکن است تفاوت انها یا به دلیل ماده اولیه اونها و ترکیبات مواد تشکیل دهنده باشد یا به دلیل فرایند عمل اوری و مدت زمان تولید ان .
در بین انواع پنیر هستند پنیرهایی که به خاطر بافت و طعمشان در انواع دسر ها استفاده میشوند .انواع پنیر های خامه ای ، پنیر ماسکار پونه و حتی پنیر لبنه ،پنیر هایی هستند که در قنادی کاربرد دارند .

تفاوت پنیر لبنه با پنیر خامه ای


تفاوت پنیر لبنه با ماسکارپونه


اما در این مطلب ما قصد داریم به تفاوت بین پنیر لبنه با پنیر ماسکارپونه اشاره کنیم .آیا می توان در یک دستورالعمل آنها را به جای هم استفاده کرد ؟
البته طعم نهایی محصول کاملا سلیقه ای است  ولی ما در اینجا سعی می کنیم با معرفی هر یک از این پنیر ها و تفاوت شان شما را در انتخاب یاری کنیم با ما همراه باشید :

پنیر لبنه


لبنه پنیر نرمی است که از نظر بافت شبیه به پنیر خامه ای است که از ماست صاف شده تهیه می شود و در غذاهای خاورمیانه بسیار محبوب است.به دلیل اینکه پنیر لبنه معمولا حدود نیمی از چربی و کالری پنیر خامه ای را دارد ، جایگزین سالم تری است. اگرچه به طور سنتی از ماست شیر گاو تهیه می شود، اما می توان برخی از ماست های غیر لبنی مانند نارگیل و سویا را نیز به لبنه تبدیل کرد.

لبنه چیست؟
ماده اولیه لبنه، ماست، خود یکی از مواد رایج در آشپزی خاورمیانه است. ممکن است به عنوان همراه صبحانه یا میان وعده با میوه سرو شود یا به جای خامه ترش یا شیر در غذاهای پخته هم زده شود. لبنه زمانی حاصل می شود که آب پنیر از ماست صاف شود و ماده پنیری غلیظ، خامه ای و نه چندان سفت باقی بماند که می توان از آن به عنوان غوطه ور کردن، پخش کردن یا هم زدن مواد استفاده کرد. لبنه به همان اندازه با طعم های شیرین و خوش طعم ترکیب می شود و همراهی خنک کننده ای با غذاهای تند نیز دارد. می‌توانید آن را در بازارهای غذاهای لذیذ و غذاهای خاورمیانه، و به طور فزاینده‌ای در برخی از فروشگاه‌های مواد غذایی بخرید.


پنیر لبنه کوشان


 

کاربردهای پنیر لبنه


می توانید به جای لبنه از ماست، پنیر خامه ای، خامه ترش یا ماسکارپونه برای مصارف بسیاری استفاده کنید، اما طعم و بافت آن کاملاً یکسان نخواهد بود. هنگامی که خود را با طعم و تطبیق پذیری لبنه آشنا کردید، به احتمال زیاد هر زمان که فرصت پیدا کردید بخواهید آن را با دیگر پنیرها تعویض کنید.


لبنه را می‌توان به هر شکلی که معمولاً از پنیر خامه‌ای استفاده می‌کنید، مانند پخش شده روی نان شیرینی‌ها، به‌عنوان ماده پخت یا به‌عنوان دیپ برای میوه و سبزیجات مورد علاقه‌تان استفاده کرد. لبنه با وجود شباهت به پنیر خامه ای از نظر بافت، ماست را به آن اضافه می کند که غنای آن را کاهش می دهد و طعمی با طراوت به آن می بخشد.


لبنه را به صورت گلوله های درآورید و آنها را در یک شیشه روغن زیتون، به همراه گیاهانی مانند پونه کوهی مرینید کنید. می‌توانید آن‌ها را روی نان برشته بمالید، آن‌ها را در سالاد بریزید، یا مانند توپ‌های موزارلای تازه یا بورتا، آن‌ها را به یک ظرف پاستا داغ اضافه کنید. لبنه در دمای بالا دلمه نمی‌شود و به‌خصوص برای پخت و پز مفید است.

می‌توانید از لبنه برای نوع سبک‌تری از چیزکیک، به‌عنوان پایه دیپ یا به‌عنوان جایگزینی برای خامه‌ترش استفاده کنید.

طرز تهیه نوعی از چیزکیک با پنیر لبنه



پنیر ماسکارپونه




ماسکارپونه و پنیر خامه ای پنیرهای ملایمی هستند که ظاهری مشابه دارند اما منشأ، بافت و طعم متفاوتی دارند.

خودتان پنیر ماسکارپونه را در خانه تهیه کنید


ماسکارپونه چیست؟


ماسکارپونه که به عنوان پنیر خامه ای ایتالیایی نیز شناخته می شود، یک پنیر شیر گاو غنی و قابل پخش با درصد بالایی از چربی کره است. ماسکارپونه با افزودن یک اسید تارتاریک یا اسید سیتریک مانند آب لیمو به خامه سنگین پرچرب ساخته می شود. بنابراین ماده اصلی پنیر ماسکارپونه خامه است . ماسکارپونه یک اختراع دوران رنسانس از منطقه لومباردی در شمال ایتالیا و یک ماده اصلی در دسرهای ایتالیایی مانند تیرامیسو است.

پنیر ماسکارپونه و پنیر خامه ای هر دو پنیرهای سفید و نرم با طعم ملایم هستند، اما تفاوت هایی بین آنها وجود دارد.

طعم: پنیر ماسکارپونه دارای طعمی ملایم شیرین و تقریباً آجیلی با خاصیت کره ای تازه است. ماسکارپونه نسبت به پنیرهای مشابه مانند ریکوتا و پنیر خامه‌ای آمریکایی طعم کمتری دارد. پنیر خامه ای به سبک آمریکایی نسبت به پنیر ایتالیایی خود سفت تر و خوش طعم تر است.
بافت: پنیر خامه ای بافتی صاف دارد که نرم است و به راحتی قابل پخش است. ماسکارپونه دارای بافتی شل تر و مخملی، است
محتوای چربی: پنیر خامه ای که با خامه غلیظ و شیر کامل تهیه می شود، دارای محتوای چربی پنجاه و پنج درصد است. ماسکارپونه از چربی کره ساخته شده و دارای چربی بالاتری معادل هفتاد و پنج درصد چربی است.
آیا می توانید ماسکارپونه و پنیر خامه ای را به جای هم استفاده کنید؟
بسیاری از دستور العمل ها به ترکیب پنیر خامه ای و ماسکارپونه نیاز دارند، بنابراین بسته به کاربرد، پنیر خامه ای ممکن است جایگزین خوبی باشد، به خصوص در محصولات پخته شده.

 

مقایسه پنیر لبنه با پنیر ماسکار پونه


با توجه به آنچه گفته شد متوجه میشویم که پنیر لبنه با پنیر ماسکار پونه با هم تفاوت دارند و تفاوت اصلی آنها در ماده اولیه آنهاست .پنیر لبنه نسبت به پنیر ماسکارپونه دارای چربی کمتر است  (پنیر ماسکارپونه در بین انواع پنیر های مشابه بیشترین چربی را دارد )، همچنین نسبت به دیگر پنیرها مانند پنیرهای خامه ای نمک کمتری در ترکیب آن وجود دارد از اینرو با توجه به ذائقه خود و استفاده از چربی کمتر می توانید از پنیر لبنه و پنیر ماسکارپونه در برخی از دستورات غذایی به جای همدیگر استفاده کنید

 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر