FA EN

KOOSHAN

تفاوت خامه قنادی و خامه صبحانه


خامه  صبحانه بخش لذیذ محصولات لبنی است که علاقه مندان و منتقدان خودش را دارد . ما در این مطلب نمی خواهیم در مورد مزایا و یا معایب خامه صبحانه صحبت کنیم بلکه می خواهیم پس از معرفی خامه صبحانه از تفاوت ان با خامه قنادی بگوییم . همچنین روش تهیه خامه قنادی از خامه صبحانه پاستوریزه را برایتان شرح دهیم تا در مواقع اضطراری از آن استفاده کنید .

تفاوت خامه قنادی با خامه صبحانه

خامه صبحانه

خامه صبحانه نوعی فراورده ی لبنی می‌باشد که طی فرایند خامه گیری و پیش از هموژنیزه کردن شیر (همگن کردن) از چربی آن تهیه می‌گردد. این خامه سفید در واقع یک امولسیون روغن در آب است که حدود ۱۰ درصد از کل شیر را شامل می‌شود. ترکیبات موجود در خامه شبیه به ترکیبات شیر بوده و لذا مصرف آن می‌تواند به نوعی خواص مصرف شیر را نیز به همراه داشته باشد. رنگ خامه صبحانه ساده باید سفید یا کرم رنگ باشد، عطر و طعم آن مطبوع و نزدیک به رایحه‌ی شیر تازه باشد. از جمله خواص مصرف خامه صبحانه می‌توان به سلامت چشم ( ویتامین A )، کمک به رشد (ویتامین B2 )، کاهش استرس (اسید پانتوتنیک)، سلامت مغز (فسفر)، کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن (اسید چرب CLA، ویتامین D )،  تقویت استخوان‌ها ( ویتامین D ) و… اشاره کرد.
از خامه صبحانه نه تنها بعنوان یک صبحانه لذیذ و پرکالری بلکه بعنوان یکی از اقلام مورد نیاز در تهیه بسیاری از غذاها چون سوپ شیر و خامه، پاستا ها، پیتزاها و حتی در تهیه سس‌های محبوبی مانند سس آلفردو میتوان استفاده کرد .حال بیاییم نگاهی به تفاوت های خامه صبحانه و  خامه قنادی بیندازیم.

انواع خامه صبحانه

خامه قنادی

خامه قنادی خامه ی سفت و پوک شده ای است که با نام خامه ی فرم گرفته نیز شناخته می شود. خامه قنادی طبیعی در واقع همان شیر است که مقدار چربی آن حدود 10 برابر شده است. (به عبارت دیگر مقدار زیادی از قسمت غیر چرب شیر را با استفاده از سانتریفیوژ از آن جدا می‌کنند تا شیر با چربی زیاد به دست آید.) .بنابرای خامه قنادی همان خامه خیلی پرچرب است که پس از افزودن شکر به آن و پاستوریزه کردن تبدیل به خامه شیرین مخصوص قنادی می‌شود. البته خامه بعد از پاستوریزاسیون، هموژنیزه نیز می‌شود.

خامه قنادی ابتدا در کارخانه منجمد شده و هنگام استفاده در قنادی به تدریج ذوب شده و همزمان در دستگاه میکسر به هم زده می‌شود تا مولکول‌های هوا وارد خامه شده و توسط ذرات ریز چربی شیر محاصره شده و حالت آن از مایع به حالت اسفنجی سفت با قابلیت شکل‌پذیری تغییر یابد. مقدار چربی موجود در خامه عامل بسیار مهمی برای هواگیری خامه قنادی و تبدیل آن به حالت اسفنجی است.
خامه‌ی قنادی در مقایسه با خامه صبحانه بافتی سبک، کف مانند و حالتی ریزنده دارد که همین ویژگی آن را برای استفاده در روکش و لایه بندی کیک‌ها، به منظور تزئین دسرها و کاپ کیک‌ها و نظیر آن مناسب می‌سازد. به طور کلی خامه قنادی به خامه‌های شیرین با چربی بالای ۳۰ درصد گفته می‌شود که عموماً در مغازه‌های لوازم قنادی به فروش می‌رسند.

انواع دسرهایی که می تونید با خامه صبحانه درست کنید


تهیه خامه قنادی از خامه صبحانه در خانه


  برای تهیه خامه قنادی از خامه‌ی صبحانه ابتدا آب موجود در ظرف خامه را خالی کرده سپس آن را داخل یک ظرف استیل بریزید. سپس شکر را بسته به میزان مد نظر خود اضافه کنید و در حدی که خامه به خوبی با شکر مخلوط شود با یک چنگال بزنید. خامه زده شده را به مدت ۲۰ دقیقه در فریزر قرار دهید تا کمی یخ بزند. پس از آن خامه را از فریزر خارج کرده و آن را به ظرفی بزرگ‌تر انتقال دهید ( چراکه خامه‌ی زد شده حجم بیشتری نسبت به قبل خواهد داشت). در این مرحله خامه را با استفاده از همزن و یا همان چنگال بزنید و این کار را ادامه دهید تا بافت خامه کاملاً یکدست و پفکی شده و در صورت برگرداندن ظرف خامه از آن جدا نشود و یا به عبارتی خامه بافتی شکل پذیر و منسجم پیدا کرده و رده‌ های پره‌ ی همزن در خامه باقی بماند.



کاربرد های خامه صبحانه

چگونه از خامه منجمد پاستوریزه کره پاستوریزه بگیریم

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر