FA EN

KOOSHAN

انواع خامه صبحانه

خامه لبنی در انواع کم چرب و پرچرب وجود دارد . خامه پاستوریزه در بسته بندی هایی بعنوان خامه صبحانه تولید میشود . خامه پاستوریزه یک صبحانه لذیذ و مطمئن (از نظر بهداشتی) است . در این مطلب قصد داریم شما را با انواع خامه پاستوریزه ، کم چرب و پرچرب آشنا کنیم .هنگامیکه ارزش تغذیه ای هر یک از انواع خامه را بدانید راحت تر میتوانید از بین انواع خامه ، صبحانه خود را انتخاب کنید .


انواع خامه


خامه نیمه (کم چرب) حاوی ۱۸-۱۰ درصد چربی است. (به طور معمول و متوسط چربی آن در حدود ۱۲ درصد است).
خامه پرچرب یا مضاعف که حاوی بیش از ۴۵ درصد چربی است. چنان چه این خامه به مدت طولانی زده شود، چربی آن سفت تر شده و در نهایت کره به دست می آید.(چگونه از خامه پاستوریزه پرچرب کره پاستوریزه بگیریم )

مواد مغذی موجود در خامه مانند شیر است. با این تفاوت که مقدار چربی آن بیشتر و متراکم‌تر است. میزان چربی موجود در خامه برحسب نوع خامه از ۳۰ تا ۶۰ درصد متغیر است. خامه ساده با ۱۰ تا ۱۸ درصد چربی برای تهیه نوشیدنی‌ها، خامه صبحانه با ۳۰ تا ۳۵ درصد چربی جهت مصارف خانگی و خامه قنادی با ۴۰ درصد چربی جهت تهیه بستنی، کیک و شیرینی خامه‌ای استفاده می‌‌شود. هر چه خامه پرچرب‌تر باشد میزان ویتامین‌های محلول در آب نظیر ویتامین‌های B و C و اسید فولیک آن کاهش یافته و بر میزان ویتامین‌های محلول در چربی نظیر ویتامین‌های A، E و D آن افزوده می‌شود. به گونه‌ای که غلظت ویتامین A خامه بسته به درصد چربی آن از ۲ تا ۱۲ برابر افزایش می‌یابد.
نوع دیگری از خامه به نام خامه ترش وجود دارد که از خامه صبحانه تهیه میشود


خامه ترش چیست و چه مصارفی دارد ؟


خامه کم چرب :

کالری خامه کم چرب در اندازه مختلف
یک قاشق غذاخوری (۱۵ گرم)    ۲۹ کالری
۱۰۰ گرم                             ۱۹۵ کالری
یک لیوان (۲۴۰ گرم)              ۴۶۸ کالری


خامه پرچرب :

کالری خامه پرچرب در اندازه مختلف
یک قاشق غذاخوری (۱۵ گرم)    ۵۱ کالری
۱۰۰ گرم                             ۳۴۵ کالری
یک لیوان (۲۴۰ گرم)              ۸۲۱ کالری


انواع دسر که می تونید با خامه صبحانه درست کنید


نکته آخر:

روی بسته بندی خامه باید مطالب زیر قید شود:
نوع خامه و نسبت درصد چربی آن، وزن خالص، نام کارخانه تولید کننده، شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت، تاریخ تولید، تاریخ مصرف و شرایط نگهداری.
با توجه به این که خامه به آسانی طعم ها را از منابع خارجی مانند بعضی مواد بسته بندی جذب می کند، بنابراین ظروف  بسته بندی مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است.
خامه حتماً باید در یخچال نگهداری شود.


سوالاتتون در رابطه با خامه را می تونید تو این صفحه ببینید


از خامه صبحانه میتوانید برای کاربردهای دیگر نیز استفاده کنید به این منظور بهتر است مطلب کاربردهای خامه صبحانه را مطالعه فرمایید.
                                      
  خامه صبحانه کوشان یک انتخاب مطمئن و آگاهانه


 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر