FA EN

KOOSHAN

از چه زمانی می توانید به کودک خود انواع لبنیات مانند شیر و ماست و پنیر بدهید ؟

  • شما اینجا هستید:
  • خانه
  • دانستنی های غذا
  • از چه زمانی می توانید به کودک خود انواع لبنیات مانند شیر و ماست و پنیر بدهید ؟

یکی از دغدغه های والدینی که به تازگی صاحب فرزند شدند یا فرزند شیر خوار دارند نحوه و تاریخ خوراندن انواع مواد غذایی است .یکی از مهم ترین گروههای مواد غذایی در هرم غذایی لبنیات است . افراد انواع لبنیات را در طول روز و در وعده های مختلف خود قرار میدهند . سوالی که اینجا مطرح است این میباشد که آیا می توان به نوزادان نیز لبنیات داد ؟ یا سوال خود را اینجوری بپرسیم از چه سنی می تونید به نوزادتان لبنیات بدهید ؟


 لبنیات دارای فراورده های متفاوتی است ، شیر ، ماست ، پنیر و کره با اینکه همه خواص مشترکی دارند هر کدام جداگانه نیز خواص و فایده و مزاج منحصر بفردی دارند .

از چه سنی کودک می تواند لبنیات بخورد


ما در این مطلب میزان شروع تغذیه نوزاد با هر کدام از فراورده های لبنی شیر ، ماست ، پنیر و کره را برایتان تشریح  خواهیم کرد :


شروع تغذیه با شیرگاو در نوزادان  


شیر گاو منبع عالی پروتئین، کلسیم و کالری برای کودکان در حال رشد است. با این حال، نباید خیلی زود به نوزاد شیر گاو بدهید.
 

چه زمانی کودک شما می تواند شیر بنوشد؟

بهتر است تا 6 ماهگی به کودک خود فقط شیر مادر بدهید. اگر نمی توانید شیر بدهید، می توانید به آنها شیر خشک بدهید. می توانید از 6 ماهگی شروع به معرفی غذاهای پوره کنید، اما تا 12 ماهگی یا بیشتر نباید شیر گاو بخورند.

گاهی اوقات نوزادان بین 6 تا 12 ماهگی شروع به از شیر گرفتن خود به خود می کنند و گاهی اوقات مادران در این زمان تصمیم به شیر گرفتن می کنند. اگر شما یا کودکتان قبل از 12 ماهگی از شیر گرفته می شوند، باید به نوزاد شیر خشک بدهید

بعد از 12 ماهگی، کودک شما می تواند به جای شیر مادر یا شیر خشک، شیر کامل گاو بخورد. در این سن، آنها نیازی به شیر خشک نوزاد یا نوپا ندارند.

چرا شیر خشک و نه شیر گاو؟


نوزادان برای رشد به مواد مغذی شیر مادر یا شیر خشک نیاز دارند. همانطور که کودک شما رشد می کند، شیر مادر شما تغییر می کند تا نیازهای او را برآورده کند.

شیر مادر همچنین دارای آنتی بادی هایی است که به محافظت از کودک شما در برابر بیماری کمک می کند، اما نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند خطر کمتری برای سایر بیماری ها از جمله:

عفونت گوش
آسم
چاقی
دیابت نوع 1
سندرم مرگ ناگهانی نوزاد
مشکلات گوارشی

لبنیات پرچرب گزینه ای مناسب برای وزن گیری کودکان
 

چه زمانی نوزادان می توانند ماست بخورند؟

ماست را می توان به محض اینکه کودک آماده شروع مصرف مواد جامد شد، که معمولاً در حدود 8 ماهگی است، معرفی کرد. شنیده اید که نوزادان نمی توانند لبنیات بخورند؟ مصرف لبنیات به شکل یک غذای جامد مانند ماست قبل از 12 ماهگی اشکالی ندارد، اگرچه تا نزدیک 12 ماهگی نباید به نوزادان شیر گاو داده شود، زیرا سیستم گوارشی نوزاد ممکن است به خوبی پروتئین شیر گاو را در مقادیر زیاد تحمل نکند. شیر گاو از نظر تغذیه ای ناقص است
 ماست پرچرب (از هر حیوانی) سرشار از مواد مغذی است که نوزادان برای رشد و شکوفایی به آن نیاز دارند. ماست حاوی سطوح بالایی از کلسیم بسیار مهم برای رشد استخوان، مقداری ویتامین A برای سلامت چشم، پوست و سیستم ایمنی، تمام ویتامین‌های B برای انرژی، روی برای سلامت سیستم ایمنی و پتاسیم است. ماست همچنین منبع خوبی از پروتئین، کربوهیدرات و چربی است. فقط حتما شیر کامل (پرچرب) ماست به کودک بدهید. نوزادان در این سن برای حمایت از ساختار سلولی، متابولیسم، مغز، روده، سیستم ایمنی و سیستم عصبی به چربی زیادی نیاز دارند.

قابل ذکر است که کشت های پروبیوتیکی که شیر را به ماست تبدیل می کند می تواند برای نوزادانی که میکروبیوم آنها (باکتری های دوستی که در دستگاه گوارش زندگی می کنند) به سرعت در چند سال اول زندگی رشد می کند بسیار مفید باشد. مصرف منظم غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست یا کفیر، متابولیک و به ویژه سلامت سیستم ایمنی، کلونی های میکروبی مفیدی را در روده ایجاد می کند.

آیا ماست تهیه شده از شیر خام برای نوزادان بی خطر است؟


خیر. نوزادان دارای سیستم ایمنی نابالغی هستند که هنوز در حال رشد هستند و ماست شیر خام می‌تواند حاوی باکتری‌های بیماری‌زا و سایر آلاینده‌های بالقوه باشد که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از غذا را افزایش دهد، که می‌تواند برای نوزادان کشنده باشد. پاستوریزه کردن - فرآیند گرم کردن غذا تا دمای معین برای از بین بردن باکتری ها - برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های ناشی از غذا و در نتیجه ایمن تر کردن غذا برای خوردن ضروری است. باید پاستوریزه شود. در تهیه ماست، پاستوریزاسیون شیر قبل از افزودن کشت های پروبیوتیک برای تولید ماست انجام می شود، بنابراین فواید پروبیوتیکی آن حفظ می شود.


از چه سنی نوزادان می توانند پنیر بخورند ؟


پنیر می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای نوزادان و کودکان خردسال باشد و کلسیم، پروتئین و ویتامین ها را تامین کند.

نوزادان می توانند از 6 ماهگی پنیر پاستوریزه پرچرب بخورند. این شامل پنیرهای سفت مانند پنیر چدار ملایم، پنیر دلمه و پنیر خامه ای می شود.

نوزادان و کودکان خردسال نباید پنیرهای نرم کپک زده مانند بری یا کامبرت یا پنیر شیر بز رسیده و پنیر نرم رگ آبی مانند روکفور بخورند. خطر بیشتری وجود دارد که این پنیرها حامل باکتری به نام لیستریا باشند.

بسیاری از پنیرها از شیر غیر پاستوریزه تهیه می شوند. به دلیل خطر ابتلا به لیستریا، بهتر است از این موارد اجتناب کنید.

می توانید برچسب روی پنیرها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از شیر پاستوریزه تهیه شده اند.

اما این پنیرها را می توان به عنوان بخشی از یک دستور پخت پخته استفاده کرد زیرا لیستریا با پختن از بین می رود. به عنوان مثال، بری پخته، گزینه مطمئن تری است
با این حال، هنگامی که کودک شما برای غذاهای بافت دارتر آماده شد، در حدود 9 تا 12 ماهگی، می توانید شروع به معرفی پنیر کنید. پنیری که به کودکتان می دهید باید رنده شده یا به مکعب های کوچک بریده شود.

تکه های پنیر را به کودک خود ندهید زیرا خطر خفگی دارد. پنیری که به کودک می دهید باید پرچرب و پاستوریزه باشد. برخی از گزینه های خوب عبارتند از:

پنیر کوتاژ
پنیر خامه ای
موزارلا
چدار
سوئیس
سایر پنیرهایی که به وضوح برچسب "ساخته شده از شیر پاستوریزه" دارند.

پنیر جایگزین مناسب گوشت برای کودکان


از دادن چه پنیرهایی به کودک باید اجتناب کنید


برخی از پنیرها ممکن است برای کودک شما مضر باشند.شامل:

پنیرهای نرم رسیده مانند  بری یا کامبرت
پنیر رگ آبی مانند روکفور
پنیر شیر بز رسیده شور
هر پنیری که پاستوریزه نشده باشد


پنیرهای غیر پاستوریزه می‌توانند حاوی باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌هایی باشند که می‌توانند به غذا حمله کنند و باعث بیماری‌های ناشی از غذا شوند که به آن مسمومیت غذایی نیز می‌گویند. کودکان زیر پنج سال در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مسمومیت غذایی هستند زیرا سیستم ایمنی آنها به طور کامل توسعه نیافته است. آنها نمی توانند مانند کودکان بزرگتر و بزرگسالان با عفونت ها مبارزه کنند. کودکان خردسال همچنین اسید معده کمتری تولید می کنند که باکتری های مضر را از بین می برد.


علاوه بر این، کودکان خردسال به دلیل جثه کوچکشان بیشتر در معرض کم آبی بدن در اثر استفراغ و اسهال هستند. کودکان زیر پنج سال که از باکتری E. coli مسمومیت غذایی دریافت می کنند، بیشتر در معرض عارضه ای جدی به نام سندرم اورمیک همولیتیک هستند. این می تواند باعث بیماری مزمن کلیه، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود.

پاستوریزه کردن یک فرآیند عملیات حرارتی است که باکتری های مسمومیت غذایی را از بین می برد. اگر مطمئن نیستید که یک غذا یا نوشیدنی پاستوریزه است، آن را به کودک خود ندهید.


چه زمانی نوزادان می توانند کره بخورند؟


کره ممکن است به محض اینکه کودک آماده شروع غذای جامد شد، که معمولاً حدود 6 ماهگی است، وارد بدن او شود. کره یک فرآورده لبنی است و لبنیات یک آلرژن رایج است، گرچه در هرم غذایی کودک کره اولین ماده لبنی است که ممکن است بتوانید براحتی به کودک خود بدهید .کره را می توان در بسیاری از غذاهای کودک که شروع کرده اید استفاده کنید -کره در فرنی ،کره در سوپ و ... البته به یاد داشته باشید که نباید میزان کره زیاد باشد .

بیشتر بدانید : فواید کره برای نوزادان و کودکان


 

فرم ثبت نظرات




اخبار دیگر